ملخ‌های آفریقایی چگونه از خوزستان سردرآورده‌اند؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره دیده شدن گونه‌ای از ملخ در استان گفت: تا کنون در چهار شهرستان استان این ملخ‌ها به صورت انفرادی دیده شده‌اند اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست.

کیخسرو چنگلوایی در جمع خبرنگاران با اشاره دیده شدن گونه‌ای از ملخ دریایی در خوزستان اظهار کرد: خاستگاه ملخ صحرایی یا ملخ دریایی در کشورهای آفریقایی مانند مراکش، سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان است.

وی افزود: امسال در کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص کشور عربستان اقدام مؤثری در جهت مدیریت و مبارزه با این نوع آفت صورت نگرفته است. اگر این موضوع در آن کشورها مدیریت می‌شد، امروز شاهد حضور این نوع ملخ در کشور و استان خوزستان نبودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: کم کاری در کشورهای همسایه باعث شد تا شاهد ورود دسته‌های اولیه و ما پیش قراولان این آفت به ایران باشیم. این نوع آفت در برخی از استان‌ها مانند بوشهر و هرمزگان پیدا شده است اما میزان این نوع ملخ به مرحله‌ای که شاهد طغیان آن در مزارع باشیم نرسیده است.

چنگلوایی با بیان اینکه از آفت ملخ نمی‌توان به راحتی عبور کرد، ادامه داد: اگر این نوع آفت در مزارع مستقر شود و به حالت طغیان برسد، قطعاً همه چیز را از بین خواهد برد و در این زمینه باید به صورت کامل در استان هشیار باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت این موضوع، وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به وزیر کشور نوشته است و به استانداران استان‌های ساحلی نیز هشدار داده شده تا همه امکانات راو برای مبارزه با این نوع آفت در مزارع بسیج کنند. در این زمینه با استاندار خوزستان نیز صحبت‌هایی انجام گرفته و حساسیت موضوع به اطلاع وی نیز رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با توجه به اینکه امسال حدود ۸۶۰ هکتار از مزارع زیر کشت هستند، باید در زمینه طغیان این نوع ملخ‌ها هشیار باشیم، گفت: باید به صورت جدی با این موضوع برخورد شود زیرا این موضوع شوخی‌بردار نیست و لازم است تا همه فرمانداران در شهرستان‌ها برای مقابله احتمالی با این نوع آفت آمادگی لازم را داشته باشند.

چنگلوایی ادامه داد: در شهرستان‌هایی که به حالت انفرادی تعدادی ملخ دیده شده است، سمپاش‌ها و ماشین آلات لازم برای مبارزه با آن‌ها ارسال شده است. در این زمینه یک عزم عمومی در استان وجود دارد تا این مبارزه با ملخ‌ها صورت بگیرد. هشدار داده‌ایم تا در هر منطقه‌ای که از این نوع ملخ مشاهده شد، منتظر طغیان نباشند و به سرعت مبارزه را برای از بین بردن این آفت آغاز کنند.

وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد تا این آفت ملخی در خوزستان خودنمایی کند، گفت: باید گوش بزنگ باشیم تا شاهد مشکلاتی در خصوص طغیان این ملخ‌ها در استان نباشیم. در این زمینه اکیپ‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: تا کنون در چهار شهرستان استان به صورت انفرادی این ملخ‌ها دیده شده‌اند اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست. تا زمانی که تعداد ملخ‌ها به حدود ۲۵ عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطر ساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد اما در استان اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند.

منبع: ایسنا

نوشته ملخ‌های آفریقایی چگونه از خوزستان سردرآورده‌اند؟ اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *