معنویت پایدار در گرو توسعه‌ی گردشگری

 در ابتدای نشست دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت گفت: حس معنوی ناشی از سفر و گردشگری می­تواند به درک تجارب معنوی منتهی شده و ادراک معنوی گردشگران را تعمیق نماید. با این که جایگاه معنویت در مباحث گردشگری نسبتا جدید است و در نگرش سیستمی علم گردشگری هنوز مورد توجه کافی قرار نگرفته ولی به نظر می رسد از ظرفیت بالایی برای توسعه مباحث نظری و فلسفی برخوردار است.

دکتر هاشمی افزود: از آن­جا که حس معنوی ادراک شده از منظر گردشگری در بین افراد گوناگون دارای مراتب متفاوت است، پیچیدگی این مساله بیش‌تر شده و درک آن نیز سخت‌تر می­گردد. به طورکلی حس معنوی با «هویت مکان‌گردشگری» شامل: «ساختار فیزیکی»، «فعالیت‌ها» و «عناصر و نمادها» از سویی و «حس مکان گردشگری» شامل: «معنا و مفهوم» از سوی دیگر ارتباط مستقیم پیدا می­کند. از این رو می­توان گفت که حس معنوی در مکانی ادراک خواهد شد که آن مکان از هویتی معنوی برخوردار باشد و البته ترسیم هویت معنوی نیز نیازمند مؤلفه­های خاص محیطی، فرهنگی و ادراکی است که با مباحث توسعه پایدار مرتبط می‌شود.

رییس سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت بااشاره به اینکه کنفرانس امسال در شش محور برگزار خواهد شد گفت: هفت پیش نشست نیز درشهرهای مختلف تشکیل شده که حاکی از اهمیت این موضوع است.

وی افزود: مفتخریم که پرچم‌داران این حرکت ارزشمند علمی و معنوی، استادان و پژوهشگران گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ هستند و امید است بتوان گام­های مؤثری را جهت توسعه علمی گردشگری کشور برداریم.

دکترمحمدحسین ایمانی‌خوشخو رییس کمیته علمی کنفرانس گردشگری و معنویت نیز گفت: کشور با تهدیدهای زیادی روبرو است همه دنبال برنامه‌ای برای جایگزین کردن نفت هستند؛ چرا که شواهد حاکی بر این است که صادرات نفت در آینده با مشکل روبرو می‌شود. همه به این نتیجه رسیده‌اند که صنعت، کشاوری و دیگر بخش‌ها نمی‌تواند جایگزین محکمی برای نفت باشد. همسو با این نگرش این روزها از گردشگری زیاد حرف زده می‌شود اما باید چارچوب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تعریف شود.

وی سپس به موضوع گردشگری و معنویت پرداخت و افزود: از سه چهار سال پیش که این ایده مطرح شده تا کنون اتفاقات خوبی رخ داده است، این ادبیات وارد بدنه‌ای از دانشگاه شده است، از سال گذشته تا کنون نیز حدود هشت پیش‌نشست برای کنفرانس سوم در شهر قم برگزار شده که جامعه‌المصطفی، جامعه المرتضی، مسجد جمکران، آستان حضرت معصومه (س)، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مستقر در قم و شماری از حوزه‌های علمیه در آن مشارکت داشته‌اند.

دکترمحمدحسین ایمانی‌خوشخو اضافه کرد: در خارج از ایران نیز ایده گردشگری و معنویت به برخی محافل راه یافته و این نهضت تا حدی به جهان گردشگری وارد شده است. فرضیه اصلی آن هم این است: انسانی که دو بعد روحی و جسمی دارد در گردشگری این بعد روحی او است که جلوتر حرکت می‌کند ولی تا به حال توجهی به آن نشده است. در خارج از کشور قبلا به این موضوع پرداخته شده بود ولی معمولا آن را به گردشگری مذهبی ربط می‌دانند درحالی‌که به این نتیجه رسیده‌ایم گردشگری معنوی در همه گونه‌های گردشگری قابل دستیابی است.

دکترایمانی اضافه کرد: اینطور نیست که موضوع گردشگری و معنویت به دپارتمان یک دانشگاه محدود شده باشد، هدف ما این است که پس از کنفرانس سلسله دیدارهایی را با جریان‌های فکری مذهبی در قم و تهران از جمله روسای حوزه‌های علمیه و ستاد ائمه جمعه داشته باشیم. بعد از سه سال وقت آن است که این ادبیات را به بطن گسترده‌تری از جامعه وارد کنیم.

رییس کمیته علمی کنفرانس گردشگری و معنویت بیان کرد: مجموع نشست‌هایی که با علمای قم داشتیم نشان می‌دهد حوزه‌های علمیه با گردشگری مخالفتی ندارد.

وی همچنین درباره حضور کمرنگ اساتید و اندیشمندان خارجی در کنفرانس سوم، توضیح داد: ۱۰ استاد خارجی در فهرست دعوت ما قرار داشت اما تقبل هزینه‌ها در این شرایط بسیار دشوار بود، حتی یکی از اساتید قرار است با هزینه‌ی شخصی خود در این کنفرانس شرکت کند. به هر حال با وجود چنین مشکلاتی نمی‌خواستیم این جریان را تعطیل کنیم.

رییس کمیته علمی همایش بین المللی گردشگری ومعنویت افزود: ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است که از میان آنها ۳۰مقاله به صورت چکیده پذیرفته شد و  ۲۲ مقاله نهایی و به مرحله پایانی کنفرانس رسید.

منوچهر جهانیان دبیر سومین کنفرانس گردشگری و معنویت نیز با تاکید بر ضرورت اهمیت دولت به گردشگری در شرایط تحریم، مشخصا درباره موضوع گردشگری و معنویت گفت: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱۵۰ رفرنس و مرجع علمی و تخصصی در دنیا به حوزه گردشگری و معنویت پرداخته است. خوشبختانه کشورهای پیشرو فراتر از جنبه‌های مادی، تفریحی و سرگرمی به گردشگری پرداخته‌اند، ما هم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این نگاه و ادبیات نو را به گردشگری وارد کنیم.

وی سپس از برگزاری دو کارگاه در حاشیه این کنفرانس خبر داد که توسط اساتیدی از ایتالیا و مالزی، با رویکرد گردشگری و معنویت مدیریت می‌شوند.

دکترهاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ و سومین کنفرانس گردشگری و معنویت در پایان این نشست اعلام کرد: قرار است از امسال این کنفرانس هر دو سال یک‌بار برگزار شود تا از فاصله موجود برای جریان‌سازی فکری و ایدئولوژی‌سازی استفاده شود.

نوشته معنویت پایدار در گرو توسعه‌ی گردشگری اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *