مصر ایران کجاست؟

بسیاری از ما برای اولین بار در فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی، چشممان به کویر مصر افتاد. بعد از نمایش این فیلم، روستای مصر کم‌کم بر سر زبان‌ها افتاد و به مقصد تورهای طبیعت‌گردی زیادی تبدیل شد.

کویر مصر کجاست؟

مصر

مصر که قبلا اسم‌هایی مثل چاه دراز، کلاته یوسف و مزرعه یوسف هم داشت، روستایی از توابع خور و بیابانک اصفهان است. جندق در ۴۵ دقیقه‌ای این روستا و خور در ۶۰ کیلومتری آن قرار گرفته و در مجموع ۸ ساعت با تهران فاصله دارد. مسیر دسترسی به این کویر از شهرهای  تهران، سمنان، دامغان، معلمان و جندق می‌گذرد. از جندق تا مصر ۴۰ کیلومتر جاده‌ خاکی در پیش است و راه حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

مصر

مسیر دیگری هم برای رسیدن به این منطقه هست. مسیر دوم از تهران، قم، کاشان، اردستان، نائین، انارک، چوپانان، چاه‌ملک، فرخی می‌گذرد. بعد از روستای فرخی و نرسیده به شهر خور، در سمت چپ جاده‌، جاده‌ای فرعی جدا می‌شود و ما را به مقصد می‌رساند.

چرا اسمش مصر است؟

معروف‌ترین داستان درباره اسم این کویر به داستان شخصی به اسم یوسف برمی‌گردد. یوسف، یکی از اهالی این روستا بوده و موقعی که روستا با کم آبی مواجه می‌شود، چاه عمیقی حفر می‌کند و به آب می‌رسد. او از مردم می‌خواهد به احترام حضرت یوسف و داستانش که در مصر اتفاق افتاد، اسم مصر را روی روستا بگذارند و مردم هم به احترامش می‌پذیرند.

مصر یک بلوار اصلی دارد که پر از کافه و اقامتگاه است. نزدیک به ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که به ته بلوار برسیم و از اینجا رمل‌های طلایی رنگ مصر شروع می‌شود. در اینجا هم مثل دیگر کویرهای ایران، شترسواری و آفرودسواری به راه است و برخلاف دیگر کویرها، مغازه و سوپرهای زیادی هم پیدا می‌شود.

کویر مصر

رمل‌های و تپه‌های شنی مصر، کوتاه‌تر از کویر مرنجابند، اما به خاطر تاثیر فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک از یک طرف و برگزاری تورهای مختلف به مقصد این کویر از طرف دیگر، مصر، چند سالی‌ست که خیلی معروف شده.

در این کویر هم مثل دیگر کویرها، آسمان پر ستاره است و ستاره‌ها با فاصله کمی از زمین قرار گرفته‌اند. انگار که می‌توان دست دراز کرد و چندتایی از آنها را برای خود داشت.

نشستن کنار آتش در کویر

کویر مصر نزدیک جندق واقع شده و به خور و بیابانک هم نزدیک است. معدن پتاس خور که می‌توان از آن سوغات و صنایع دستی خرید و دریاچه نمک خور که یکی از زیباترین دریاچه‌ های نمک ایران است، به این منطقه خیلی نزدیکند.

نوشته مصر ایران کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *