مسافرت در نوروز از کِی مُد شد؟ / پیش از این همه مردم عید نوروز در خانه می‌ماندند

کتاب شرح زندگانی من حاوی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد سفر در نوروز در مشروطه باب شد و پیش از آن مردم در این روزها حتما در خانه می‌ماندند.

چمدان: عبدالله مستوفی در کتاب «شرح زندگانی من» در مورد آغاز باب شدن سفر در نوروز می‌نویسد: «مسافرت، در گردش عید که در دوره مشروطه وسیله فرار از تکلفات عید شده بود، در اینوقت [دوره ناصرالدین شاه] هیچ مرسوم نبود و مردم سعی می‌کردند که اگر سفری هم در پیش دارند طوری ترتیب آن را بدهند که بعد از ورگذار {برگزار} شدن ایام عید یا قبل آن صورت گیرد.

عذرخواهی از پذیرائی عید به بهانه خستگی از کارها که بعد مشروطه معمول شده‌ است، هیچ رسم نبود. گذاشتن کارت و فرستادن نامه و کارت تبریک را مردم بلد نبودند. همگی شخصا از هم دیدن می‌کردند و این کار را یکی از وظائف اجتماعی خود می‌دانستند و ترک آن را به هیچ بهانه و عنوانی جایز نمی‌شمردند.

عبدالله مستوفی از رجال سیاسی دوره قاجار و پهلوی با نوشتن کتاب ۳ جلدی خود، «شرح زندگانی من» با ثبت جزئیات زیادی از دوره قاجار اثری ارزشمند از نظر تاریخی بر جای گذاشته است.

The post مسافرت در نوروز از کِی مُد شد؟ / پیش از این همه مردم عید نوروز در خانه می‌ماندند appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *