مروری بر بناهای تاریخی مجموعه مجلس / بخش نخست ماجرای خانه سپهسالار که امانت‌دار تاریخ مشروطه شد

موزه مجلس در بخشی از خانه سپهسالار در بهارستان امانت‌دار تاریخ سیاسی است.

چمدان: باغ بهارستان در زمان ناصری در حاشیه شمال شرقی تهران قرار داشت، این باغ در دوره فتحعلی شاه قاجار نام مشخصی نداشت و تنها از بخش غربی آن به عنوان جلوخان باغ نگارستان یاد می‌شد که این بخش اکنون میدان بهارستان نام دارد.

بعدها در اسناد آمده که این باغ به ورثه پاشاخان امین الملک تعلق داشته‌ است. پاشاخان از رجال دوره قاجار و از نزدیکان ناصرالدین شاه به حساب می‌آمد. بعد از آنها محمدحسن‌خان سردار ایروانی حکمران کرمان و یزد در دوره ناصرالدین‌شاه این باغ را خرید و در نهایت در سال ۱۲۸۵ قمری، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی آن را خریداری کرد. او دستور داد تا عمارت‌های مختلفی در این باغ ساختند که از جمله آنها می‌توان به کاخ یا عمارت سپهسالار (بهارستان)، عمارت عزیز السلطان، مدسه سپهسالار و مسجد سپهسالار اشاره کرد.

موزه مجلس

سپهسالار همسر عمه ناصرالدین شاه بود و فرزندی نداشت. ناصرالدین شاه هم چندان دل خوشی از او نداشت به همین خاطر پس از فوت میرزا حسین خان باغ و کاخ سپهسالار را به تصرف درآورد اما همچنان تا مدتی همسر سپهسالار در این بنا زندگی می‌کرد.

پس از مشروطه کاخ سپهسالار بعد از مخالفت‌ها و کشمکش‌هایی به خاطر غصبی بودن این ملک، به مجلس شورای ملی داده‌ شد تا در آن جلسات مجلس برگزار شود. امروز هم بنای جدید مجلس شورای اسلامی در همین مجموعه قرار دارد. در سلسله گزارش‌هایی به معرفی بناهای مربوط محوطه موسوم به باغ بهارستان یا باغ سپهسالار می‌پردازیم.

موزه مجلس شورای اسلامی

موزه مجلس شورای اسلامی در حال حاضر در کاخ میرزا حسین خان سپهسالار معروف به کاخ سپهسالار یا بهارستان در باغ بهارستان قرار دارد.

سپهسالار صدراعظم دوره ناصرالدین شاه و از جمله اصلاح‌گران این دوره بود که برای بهبود اجرای عدالت در دوره ناصری تلاش کرد.

بنای متعلق به سپهسالار که امروز بخشی از آن موزه مجلس است حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و توسط معماران متبحری همانند مهدی خان شقاقی ملقب به ممتحن الدوله طراحی و ساخته‌ شده‌ است.

ممتحن الدوله، تحصیلات خود را در دارالفنون و سپس در دانشکده معماری پاریس گذرانده بود.

سنگ بنای ایجاد موزه مجلس در سال ۱۳۱۰ گذاشته‌ شد در این سال ارباب کیخسرو شاهرخ نماینده زرتشتیان در مجلس که موسس کتابخانه مجلس بود با پیشنهاد اسماعیل آشتیانی از دوستان ارباب و از شاگردان کمال‌الملک تعدادی از آثار کمال‌الملک را برای ایجاد نمایشگاه در کتابخانه مجلس خریداری کرد، کمال الملک نیز برخی از آثار دیگر خود را به این نمایشگاه اهدا کرد و به پیروی از او برخی شاگردانش هم این اقدام را انجام دادند و اولین قدم‌های شکل گیری این موزه با برپایی نمایشگاه آثار کمال‌الملک در کتابخانه مجلس انجام گرفت.

این موزه تا سال ۱۳۷۷ در یکی از طبقات ساختمان شماره ۱ کتابخانه مجلس قرار داشت، سپس تا سال ۸۲ به همراه کتابخانه به ساختمانی در مجلس سنای سابق انتقال پیدا کرد و پس از آن با بازگشت مجلس به باغ بهارستان، موزه و کتابخانه هم به این مجموعه بازگشت اما به دلیل اینکه فضایی به موزه اختصاص داده‌ نشده‌ بود، اشیاء موزه مجلس در گنجینه‌ها قرار داده‌ شد. در سال ۱۳۸۷ مکان کنونی یعنی نیمه غربی ساختمان مشروطه یا کاخ سپهسالار به موزه اختصاص پیدا کرد.

موزه مجلس شامل تالارهایی است که تالار ورودی، نمایشخانه، تالار رجال و آثار تاریخی، تالار رویدادها و تحولات تاریخی، تالار شخصیت‌ها و رجال، تالار هدایا و آثار هنری، تالارهای قانونگذاری و صحن پارلمان نام دارند. در این تالارها سیری در تاریخ سیاسی ایران از ۱۵۰ سال گذشته تا کنون، تصاویر رجال سیاسی، تاریخ مجلس و … برای بازدید کنندگان امکانپذیر شده‌ است. تالارهای موزه مجلس از چندین مجموعه تاریخی و هنری برخوردار هستند.

مجموعه‌های موزه مجلس

مجموعه آثار و یادمان‌های تاریخی یکی از مجموعه‌های مجلس است که در بین آنها لوح یادبود تاسیس بنا با تصویر سپهسالار، چکش میز رئیس مجلس سنا، نشان «عدل مظفر»، مجموعه عینک سید جمال الدین اسدآبادی و … قرار دارد.

مجموعه نقاشی‌های موزه مجلس شامل آثاری از کمال‌الملک، اسماعیل آشتیانی، محمد اولیاء و… است.

موزه مجلس

مجموعه پرتره شخصیت‌ها شامل عکس‌ها و نقاشی‌های تاریخی و ارزشمند از شخصیت‌هایی همانند احمدشاه قاجار، باقرخان، آیت الله بهبهانی و … است.

مجموعه هدایای ملل شامل نشان‌ها و یادگاری‌هایی است که از طرف پارلمان‌ها، گروه‌های دوستی و شخصیت‌های سیاسی دیگر کشورها به مجلس ایران هدیه داده‌ شده‌ است.

مجموعه تحولات تاریخی مجموعه‌ای از تندیس‌ها، عکس‌ها و اسنادی است که وقایع تاریخی – سیاسی توسط آنها بازسازی شده‌ است.

مجموعه موزه کتابت و چاپ موزه مجلس شامل ابزار چاپ همانند ماشین چاپ دستی حروف و گراور، طلاکوب دستی و … است.

بازدید از موزه مجلس فقط با هماهنگی قبلی چند روز پیش از بازدید به صورت انفرادی یا گروهی و در روزهای شنبه تا چهارشنبه امکانپذیر است.

The post مروری بر بناهای تاریخی مجموعه مجلس / بخش نخست ماجرای خانه سپهسالار که امانت‌دار تاریخ مشروطه شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *