مدائن الصالح، شهر نفرین شده در بیابان‎های عربستان

شهر مدائن الصالح در عربستان

درباره شهر مدائن الصالح در عربستان چه می‎دانید؟ مدائن الصالح یا حجر نام یکی از شهرهای تاریخی در عربستان سعودی است که به سازه‎های سنگی‎اش معروف می‎باشد. در واقع این شهر یکی از شهرهای بزرگ اردن پیش از میلاد مسیح بوده است. اما جالب این جاست که تقریبا ناشناخته مانده و  برخلاف پترا پایتخت اردن در همان زمان که امروزه شهرت بسیار زیادی دارد؛ کسی اطلاعات زیادی از فرهنگ و تمدن آن در دست ندارد.

جالب است بدانید این شهر در زمان نبطی‎ها یعنی حدود سده ۶ پیش از میلاد از راه‎های اصلی برای عبور و مرور با کاروان‎های بازرگانان بوده است. همانطور که ذکر شد مدائن الصالح از نظر اهمیت دومین شهر مطرح امپراطوری نبطی‎ها بوده است. اما چرا این شهر پر رونق امروز به شهری خاموش و نفرین زده تبدیل شده است؟ داستان خواندنی  این شهر را از زبان تیم پارس توریسم بخوانید.

شهر مدائن الصالح در عربستان

درباره شهر مدائن الصالح در عربستان

نبطی‎ها یک تمدن بزرگ داشتند که حتی زمانی از دمشق تا العلا و حتی کناره دریای سرخ را شامل می‎شد. جالب است بدانید آنها چنان قدرتمند بودند که در تاریخ آمده است رومیان یکی دوبار در جنگ با آنها دچار شکست شده بودند. اما به جر آن دوره قدرتشان معمولا دولت‎های بزرگ در امپراطوری آنها نفوذ داشتند. البته این نفوذ به صورت استعمار نبود بلکه شکل دوستی داشت.

اما داستان زوال این امپراطوری چیزی است که این سرزمین را در دسته سرزمین‎های عجیب و ترستاک قرار می‎دهد. امروز شهر مدائن الصالح که روزی شهری آباد بود در دل بیابان قرار گرفته و متروک و خاموش است. بخش اعظم شهر زیر لایه‏هایی از شن مدفون شده و مسلمانان با وجود نزدیک بودن به این شهر پا در آن نمی‎گذارند زیرا معتقدند به خاطر اسلام نیاوردن نبطی‎ها این شهر اینگونه دچار نفرین شده است.

تاکنون از بقایای این شهر یک گورستان با ۱۳۱ مقبره بزرگ کشف شده که بر روی سنگ این مقبرهها عقاب‎هایی درحال اوج گرفتن و شیرهای بال دار حکاکی شده است. بیشتر اطلاعاتی که تاکنون از این شهر به‎دست امده  مانند اطلاعات نام‌ها، روابط، مشاغل، قوانین و خدایان از این کتیبه‎هاست.

از قصر فرید از دین منطقه چیزهای بیشتری باقی مانده است. همان باقیمانده‎ها هم شکوه این قصر را به نمایش می‎گذارد. اگر روزی گذرتان به مدائن الصالح افتادداخل این قصر بروید و از داخل ان منظره بیرون را نگاه کنید شهری که زمانی شکوه و عظمتی مثال زدنی داشت در حال حاضر در سکوتی مرگبار فرو رفته است تا بار دیگر  تاریخ به همه ما ثابت کند محکم‎ترین قصرها هم ابدی و ماندگار نیستند.

نوشته مدائن الصالح، شهر نفرین شده در بیابان‎های عربستان اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *