مجسمه‌های هنرمند ایرانی در بینال ونیز

مسعود اخوان‌جم ـ هنرمند ایرانی ـ با دو مجسمه در پنجاه و هشتمین بینال ونیز شرکت کرده است.

ایسنا: این دو مجسمه دارای آلیاژی ضدزنگ هستند که دو برابر فولاد استحکام دارد و یکی از مقاوم‌ترین آلیاژهای عصر جدید به شمار می‌رود. نوع برش که ماده را در خدمت معنایی اجتماعی و اساطیری ایرانی درآورده، از دلایل جلب توجه مخاطبان بینال ونیز بوده است.

دو مجسمه اخوان‌جم «معضل انسان» و «دگرگونی» نام دارند که یکی رویکرد نقد اجتماعی و دیگری بر اساس اساطیر ایرانی خلق شده است و هر دو کنار هم در ورودی باغی در جیاردینی مارینارِسا در ۱۱ مه به نمایش درآمده‌اند.

مجسمه معضل انسان در ابعاد ۴۰۰ در ۲۴۶ سانتی‌متر با وزن ۸۰۰ کیلوگرم به شکل تندیس چهره یک انسان با یک جفت بال است، یک بال فرشته و دیگر شبیه به خفاش.

این هنرمند درباره این اثر گفت: «من می‌خواستم مخاطب را بر سر دوراهی قرار دهم، دو مسیری که به طور روزانه با آن مواجهیم؛ نشان گذاری خوب و بد. این راه‌های تعیین کننده است که ما و دنیا را می‌سازد.

اما مجسمه دگرگونی با ابعاد ۲۰۷ در ۸۰ سانتیمتر، گویی در نقش یک یادآور عمل می‌کند. اظهار نظر اخوان‌جم در مورد این موضوع به شکل یک تندیس با نماد سه‌گانه متشکل از گاو نر، فیل و گوزن، با هم‌پوشانی نقاط قوت هر یک از این نمادهاست که از آثار اسطوره‌ای هخامنشیان و ایران باستان الهام گرفته شده است.

این دومین دوره پیاپی است که اخوان‌جم با دو مجسمه در پاویون (سازه ساده و مستقل) بنیاد «جی ِای ِای» در بینال ونیز حضور دارد؛ بنیادی که به تازگی به «ای سی سی» تغییر نام داده و زیر لوگوی مرکز فرهنگی اروپایی ایتالیا، فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌کند.

بنیاد «ای سی سی» یک سازمان غیرانتفاعی اروپایی است. این بنیاد اعلام کرده با هدف افزایش آگاهی درباره تم‌های فلسفی در هنر معاصر به ویژه زمان، فضا و وجود این پاویون را برپا کرده و در همین راستا آثاری شاخص در گستره بین الملل گردهم آورده است.

در یکی از نوشتارهای این بنیاد درباره مجسمه‌های اخوان‌جم که در نشریات اروپایی منتشر شده، نوشته شده است: «فراز و نشیب‌ها و کش و قوس‌های زندگی مدت‌های مدیدی یک منبع الهام برای مجسمه‌ساز ایرانی، مسعود اخوان‌جم است که می‌توانیم به طور منظم در کارهای او ببینیم. پرسش‌های جستجوگرانه و عمیق او درباره انسان در همین دو مجسمه در ونیز پیش‌روی ماست.»

 مجسمه
اخوان‌جم در کنار اثر «معضل انسان»

 مجسمه

اخوان‌جم در کنار اثر «دگرگونی»

مسعود اخوان‌جم در سال ۲۰۱۳ اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری اعتماد در تهران دایر کرد، در ادامه در کاخ فرهنگی نیاوران و گالری شیرین دو نمایش انفرادی دیگر داشت، علاوه بر این، آثار اخوان در ۲۰۱۶ در دو رویداد آرت ابوظبی و کانتکس هنر میامی به نمایش درآمد. از منظر حضور در حراجی‌ها مجسمه‌های اخوان جم در سال ۲۰۱۵ در حراجی مجیک آو پریشا دبی، و در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در سه دوره حراج تهران ارائه شد. آخرین نمایشگاه او یک نمایشگاه انفرادی در گالری خاک در تهران در فوریه ۲۰۱۹ بود.

دو مجسمه اخوان جم در کنار آثار هنرمندانی از سراسر دنیا در بنیاد «ای سی سی» بینال ونیز در باغ جیاردینی مارینارِسا تا جمعه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹ به تماشای عموم خواهد بود

The post مجسمه‌های هنرمند ایرانی در بینال ونیز appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *