لزوم ایجاد بانک جامع اطلاعاتی برای رفع مشکلات موزه‌ها

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با تاکید بر اینکه موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، گفت: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی‌ها را رفع کند.

ایسنا: احمد محیط طباطبایی  در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان کتابخانه‌ها و موزه‌های وقفی کشور که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به اینکه موزه مکانی است که از رویدادهای فرهنگی و تاریخی بشر حراست می‌کند، اظهار کرد: کتابخانه‌ها و موزه‌های مختلفی در ایران اسلامی به علت وجود فرهنگ وقف و اماکن مقدس به وجود آمده‌اند.

وی با بیان اینکه سنت وقف پیش از ورود اسلام به ایران نیز در این کشور وجود داشته است، اضافه کرد: این فرهنگ جدای از خدماتی که برای مردم در حوزه‌های خدماتی و رفاهی به دنبال داشته، توانسته است موجب حفاظت از میراث فرهنگی و فکری قدیمی‌ها شود و این میراث را با ایجاد مدارس به نسل جدید منتقل کند.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران خاطرنشان کرد: در موزه‌ها اشیایی قرار می‌گیرد که ارزشی بالاتر از دیگر اشیا دارد و این اشیا می‌تواند آموزش صدها یا هزاران نفر را به دنبال داشته باشد؛ با این نگاه زنده نسبت به آینده اشیا موزه یک جایگاه و اهمیت متفاوت خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، عنوان کرد: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی‌ها را رفع کند.

طباطبایی با اشاره به اینکه مرمت و حفاظت آثار موزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: تبادل اطلاعات میان موزه‌ها و کتابخانه‌ها می‌تواند موجب شناسایی جامع آثار شود و در این راستا نیز جلسات مختلف برای انجام هماهنگی مورد نیاز دنبال می‌شود.

وی بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی کشوری برای کتابداران و موزه‌داران تاکید کرد و ادامه داد: اگر در کتابخانه‌ها و موزه‌ها به دنبال ترویج فرهنگ وقف باشیم، در آینده میراث و سرمایه‌های بیشتری را در اختیار خواهیم داشت.

The post لزوم ایجاد بانک جامع اطلاعاتی برای رفع مشکلات موزه‌ها appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *