قیمت مسکن تا اسفند ٩٧ کاهش می‌یابد؟/ متقاضیان مسکن در انتظار افزایش سقف تسهیلات

ثبات این روزها به بازار مسکن رسیده و به گفته بسیاری از کارشناسان ارزانی به زودی به بخش مسکن هم می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان: بازار مسکن در روزهای سرد سال رنگ خوبی به خود گرفته و همین ثبات باعث شده که بسیاری از متقاضیان مسکن، نگرانی بابت افزایش قیمت نداشته باشند.

آمارها و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که وضعیت بازار مسکن نسبت به سه ماه تابستان بهتر شده و میانگین قیمت در این ایام به ثبات رسیده است، البته در این بین کارشناسان و مسئولان معتقدند که ورود رکود بازار ساخت‌وساز باعث شده که دلالان از گران کردن قیمت در مسکن ناامید شوند و همین خود می‌تواند نشان دهنده آرامش در بازار باشد.

کاهش قابل توجه قیمت دلار و فاصله گرفتن این بازار از شوک‌های افزایشی پی در پی ماه‌های قبلی، به کنترل انتظارات تورمی در جامعه و همچنین به پایین آمدن تب خرید و یا فروش ملک منجر شده است.
ارزانی دلار قیمت مسکن‌ را هم کاهش می‌دهد

از طرفی، تقاضای سوداگرانه در بازار خرید و فروش آپارتمان نسبت به تابستان و حتی مهر کاهش پیدا کرده است.

براساس این گزارش وزیر راه و شهرسازی که به تازگی سکاندار بخش مسکن شده است ایده‌های جدیدی را برای کنترل بازار مسکن مطرح کرده که این خود می‌تواند بر آینده بازار تأثیر گذار باشد.

نوسازی بافت‌های فرسوده و افزایش تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن، نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد به طوری که با افزایش تسهیلات بافت‌های فرسوده رونق در این بازار ایجاد می‎شود.
تسهیلات ارزان قیمت بازار مسکن را دگرگون می‌کند

در همین خصوص شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه برای خروج از رکود در بازار مسکن باید تحرک در بخش تقاضا ایجاد کرد، گفت: افزایش سقف تسهیلات می‌تواند آینده این بازار را تغییر دهد.

وی تأکید کرد: تنها افزایش سقف تسهیلات کافی نیست، بلکه باید شرایط پرداختی آن از جمله طولانی کردن باز پرداخت و کاهش نرخ سود تسهیلات را در دستور کار قرار داد.

عضو کمسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت باید منابعی را تزریق کند که زمینه ساز کاهش نرخ سود تسهیلات شود و اقشار کم درآمد جامعه بتوانند از طریق آن خانه دار شوند.

اسفند ماه قیمت مسکن ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه نبود توازن عرضه و تقاضا، کاهش قدرت تقاضا، کاهش تولید مسکن، نوسانات نرخ ارز، مناسب نبودن تسهیلات و غیره از جمله عوامل کاهش معاملات در سال جاری بوده است، گفت: با کاهش نرخ ارز، این پرسش مطرح می‌شود که آیا قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟ در پاسخ باید گفت مسکن یک بازار مقاوم است و تاثیرپذیری آن از کاهش نرخ ارز مانند سکه و طلا نیست.

عقبایی با بیان اینکه معمولا چهار یا 5 سال زمان نیاز است که بازار مسکن وارد رونق یا روکود شود، اظهار کرد:‌ اگر کاهش نرخ ارز تا دی‌ماه امسال تداوم داشته باشد و تثبیت شود، در اسفند ماه شاهد شکستن حباب قیمت تا حدود ۲۵ درصد در برخی مناطق خواهیم بود.

وی گفت: اما اگر نرخ ارز نوسان داشته باشد تأثیر بسزایی در بازار مسکن نخواهد داشت.

عقبایی ادامه داد: در صورت نوسانات نرخ ارز بازار مسکن در نیمسال دوم با رکود تورمی همراه خواهد بود که نتیجه آن کاهش حجم معاملات و عمیق‌تر شدن رکود خواهد بود.

متقاضیان خرید مسکن به تعویق نیندازند

در همین رابطه خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه متقاضیانی که نیاز به خرید مسکن دارند درنگ نکنند اما سرمایه‌گذاران بخش مسکن در این ایام با احتیاط فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه به طور معمول بساز و بفروش‌ها در نیمه دوم سال به دنبال جواز ساخت نیستند، افزود: هم اکنون بیشتر سازندگان به دنبال خرید ملک کلنگی هستند، بنابراین کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی طبیعی است.

خسروی توضیح داد: ۸۵درصد از مصالح ساختمانی تولید داخلی کشور است، بنابراین مردم نگرانی از بابت افزایش قیمت تمام شده مسکن نداشته باشند.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران تأکید کرد: طی چندین جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون عمران برگزار شد تدابیر لازم برای بهبود وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال اخذ شده است.
تکمیل مسکن مهر قیمت را در بازار مسکن را کنترل می‌کند

براساس این گزارش هم اکنون با تثبیت بازار طلا و ارز، بازار مسکن وضعیت بهتری پیدا کرده و این خود نشان دهنده اهمیت مسئولان به بخش مسکن است از سوی دیگر با تحقق وعده وزیر جدید راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل واحدهای مسکن مهر، بخش عمده‌ای از نگرانی‌های مستاجران بخش مسکن کاهش می‌یابد.

به گفته اسلامی وزیر راه و شهرسازی؛ موضوع مسکن مهر یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است و به دنبال آن هستیم با افزایش تولید مسکن نیاز جامعه به واحدهای استیجاری را برطرف کنیم.

از سوی دیگر کاهش قیمت دلار و ارز در کاهش قیمت مصالح ساختمانی اثر گذار بوده و در نتیجه زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده ملک می‌شود.

بساز بفروش ها از بازار مسکن خارج می‌شوند

طبق گزارش‌‌ها و مشاهدات میدانی از بازار مسکن، بیشتر سازندگان و همچنین فروشندگان بازار مسکن به آینده این بازار امیدوارند و اعلام کرده‌اند که روزهای خوبی پیش روی بازار مسکن است به طوری که بسیاری از مشاوران املاک که تا چند ماه پیش از کمبود خریدار و یا فروشنده گله مند بودند این روزها با ابراز خوشحالی اعلام می‌کنند تا چند ماه آینده حباب قیمتی در بازار مسکن می‌ترکد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

بازار مسکن به عنوان سکاندار اقتصاد کشور نقش بسیار موثری در بازار کشور دارد و بیش از ۲۰۰ اشتغال به صورت مستقیم با این بازار در ارتباط است، بنابراین رونق و تثبیت قیمتی اثر بسیار زیادی در اقتصاد کشور دارد و باید مسئولان بخش اقتصاد هرچه سریعتر به دنبال تدابیر لازم برای بهبود این بازار باشند.

The post قیمت مسکن تا اسفند ٩٧ کاهش می‌یابد؟/ متقاضیان مسکن در انتظار افزایش سقف تسهیلات appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *