قایق بادبانی قدیمی بندر کنگ هتل می‌شود

مرمت و آماده‌سازی جهاز بادبانی (لنج بادبانی) جهت استفاده گردشگری دریایی توسط واحد عمرانی شهرداری بندر تاریخی کنگ در حال انجام است.

چمدان: ایوب زارعی شهردار بندرکنگ در این زمینه گفت: در حال بازسازی جهاز بادبانی قدیمی با کمک ناخدایان قدیم و متخصصان هستیم تا اقامتگاه‌هایی متفاوت برای گردشگران ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: این اقامتگاه، اولین هتل شناور کشور به این سبک خواهد بود که در بندر تاریخی کنگ به آب انداخته خواهد شد.

جهاز یا جهازات در اصطلاح دریانوردی سنتی در خلیج فارس و دریای سرخ و اقیانوس هند نام عمومی انواع شناورهای چوبی منطقه است که بادبان‌بندی لچکی داشتند.

«جهاز» عموماً به معنی وسیله یا دستگاه است اما در زمینه دریانوردی به معنی کشتی و قایق است. در زبان سواحلی واژه «جهازی» به همین معنی به کار می‌رود. در انگلیسی و بسیاری از دیگر زبان‌های اروپایی داو (dhow) گفته می‌شود، گرچه ریشه این واژه روشن نیست و معلوم نیست از چه زبانی گرفته شده‌ است.

در چند دهه اخیر به جهازهایی که به جای بادبان دارای موتور هستند در فارسی لنج گفته می‌شود که از واژه انگلیسی launch به معنی کشتی یا قایق کوچک و چوبی و موتوردار گرفته شده‌ است.

پیشینه ساخت «جهاز» چندان روشن نیست اما سنت ساخت این کشتی‌ها از زمان‌های دور در هند، عمان، کویت و ایران وجود داشته‌ است.

بندر کُنگ یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. این شهر از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود.

بندر تاریخی کنگ دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است و بر اساس متون تاریخی، هسته این شهر در طول این دوران پنج بار تغییر مکان داده و آنچه امروز کنگ نامیده می‌شود با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارای بافتی ارزشمند بوده و زندگی در آن جریان دارد. در بندر کنگ آنچه بیش از همه به چشم بیاید معماری خانه‌ها و بادگیرهای بلندی است که در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شود.

The post قایق بادبانی قدیمی بندر کنگ هتل می‌شود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *