قائم ‌شهر و همه دیدنی‌های ناشناخته‌اش

قائم‌شهر از حدود ۱۰۰ سال پیش خودش را به مسافر و مهاجر عادت داده است. به خصوص با تاسیس راه‌آهن و کارخانه نساجی از حدود یک قرن قبل، رفت‌وآمد در آن زیاد شده.

اگرچه تپه‌های تاریخی شهر می‌گویند هزار سال‌ پیش هم اینجا انسان‌هایی زندگی کرده‌اند، اما عمر شهر شدن قائمشهر به دوران قاجار برمی‌گردد. برای همین در داخل شهر کمتر به آثار باستانی برمی‌خوریم، اما در عوض زندگی روزمره مردم دیدنی‌های خودش را دارد که می‌تواند ما را برای سفر کوتاهی به این شهر دعوت کند. با ما همراه باشید تا سری به جاهای دیدنی قائم شهر بزنیم.  

قائم‌شهر کجاست؟

قائم شهر

فاصله این شهر که در استان مازندران قرار گرفته با تهران  ۲۴۰ کیلومتر است. یعنی یک روز بدون ترافیک می‌توان در ۳ساعت و نیم از جاده فیروزکوه به این شهر رسید. شرق قائمشهر به ساری و غرب آن به بابل می‌رسد. شمال و جنوب قائم‌شهر هم به جوبار و بابلسر ختم می‌شود. قائم‌شهر در ۸۰ سال گذشته تا به حال سه بار تغییر نام داده برای همین ممکن است مردم محلی آن را به اسامی مختلفی صدا بزنند، مثل علی آباد یا شاهی.

رفت‌وآمد

تاکسی زیادی برای رفت‌وآمد به مقصد دیدنی‌های اطراف شهر وجود دارد. بیشتر تاکسی‌ها به مقصد ساری در میدان طالقانی می‌ایستند؛ اما بخشی از مسافران هم از ترمینال میدان امام جابه‌جا می‌شوند. در این میدان مردم میوه‌ها و مرکباتی که برداشت کرده‌اند هم می‌فروشند. برای مثال ممکن است شخصی را ببینیم که پرتقال‌های باغچه حیاطش را داخل یک زنبیل به فروش گذاشته است.

جاهای دیدنی قائم شهر

امام‌زاده‌ها : مردم برای مناسک مذهبی خودشان به امام‌زاده صالح می‌روند جایی که فارغ از ارزش مذهبی یک بنای تاریخی است که روی سردر آن نوشته سال ۱۱۱۴ ساخته شده. علاوه بر آن طبیعت زیبای امام‌زاده هم برای مسافران جذابیت زیادی دارد.

امامزاده صالح کوچکسرا

این تنها امام‌زاده قائم‌شهر نیست که مردم آن را می‌شناسند. در کنار بیمارستان رازی جایگاهی برای زیارت به اسم امام‌زاده یوسف رضا وجود دارد که خانواده بیماران به آن رفت‌وآمد می‌کنند. امامزاده صالح در کمربندی، میدان امام به میدان جانبازان، روستای بزرگ کوچکسرا واقع شده.

پارک‌های جنگلی: اگر دنبال جنگل‌های پر پشت، با تراکم بالا باشیم باید به جنوب شهر برویم. در این جنگل‌ها درختان راش، ممرز و توسکا را می‌شود پیدا کرد.

پارک جنگلی تلار، پارکی محلی است که به خاطر برکه جاده نظامی، مسافران زیادی را سمت خود می‌کشاند. این جنگل در ۱۰ کیلومتری شهر بوده و امکانات رفاهی و بهداشتی مناسبی برای یک استراحت چند ساعته در کنار برکه دارد.

پارک جنگلی تلار

وسطی کلا و قادی کلا هم از جنگل‌های جنوب شهر هستند که قائم‌شهر را احاطه کرده‌اند. این جنگل‌ها آنقدر نزدیک شهرند که نمی‌توان مرزی بین شهر و جنگل کشید. یک طرف شلوغی شهر است و طرف مقابلش جنگل آرام و ساکت. آبگیرهای زیادی در این جنگل‌های وجود دارد  که زیباترین‌شان نزدیک دانشگاه آزاد است. این آبگیر جای قایقرانی ندارد، اما می‌توان از دیدن منظره زیبایش لذت برد.

بام قائم‌شهر: قائم‌شهر به خاطر اینکه در دامنه کوه قرار دارد پر از بام، یعنی جایی است که بتوان از بالا به سطح شهر نگاه کرد. شهرک نساجی، یکی از معروف‌ترین بام‌های شهر را دارد. اگر فصل خوبی به بام شهرک نساجی برویم ممکن است دست‌مان به تمشک‌های قرمز هم برسد.

رودخانه تلار

رود‌های شهر: دو رود در دو طرف شهر وجود دارد؛ تلار و سیاهرود. در کنار رود تلار پارکی درست شده که می‌توانیم نهار یک روز تعطیل را در آنجا بخوریم. جایی که برای بچه‌ها وسایل بازی و محلی هم برای اقامت و کمپ زدن دارد.

تپه گردکوه: از دیگر جاهای دیدنی قائم شهر، تپه گردکوه سه تپه بزرگ باستانی در روستای جمنان است که عمر آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. داستان‌های زیادی از این‌ تپه‌ها و نقش‌شان در حمله اعراب نقل می‌شود. برای مثال تپه بلند آن مثل یک دژ نظامی بوده که از قائم شهر محافظت می‌کرده‌است.

تپه گردکوه

در این تپه حتی اشیایی مربوط به دوره ساسانی و اشکانی هم پیدا شده است. بعضی از مردم از دیگر تپه‌های قدیمی این شهر هم دیدن می‌کنند. مثلا در تپه طالقانی که یک اسکلت سگ ۳هزار‌ساله کشف شده که به نظر باستان‌شناسان احتمالا این سگ از حرمت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

قائم شهر تا ساری ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و ۲۱ کیلومتر هم با سوادکوه. جاهای دیدنی ساری و سادکوه هم میتواند برای رفتن مناسب باشد.

دیدنی‌های داخل شهر

قهوه خانه قائم شهر

اگر بخواهیم داخل شهر را بگردیم می‌توانیم به قهوه‌خانه‌های آن سر بزنیم. قائم‌شهر به خاط کارخانه‌های قدیمی خود بافت کارگری دارد، برای همین قهوه‌خانه‌های شهر به خصوص برای مردان، جزو جاذبه‌هاست.

علاقمندی شدید آنها به فوتبال را می‌شود در همین قهوه‌خانه‌ها پیدا کرد. در این شهر حتی خانم‌ها می‌توانند با هماهنگی همسایه‌های مشرف به استادیوم تجربه دیدن بازی استادیومی را داشته باشند.

چهارشنبه بازار: چهارشنبه بازار قائم‌شهر از دوره پهلوی پابرجا بوده و چهارشنبه‌ها در خیابان تهران، از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را می‌شود پیدا کرد. علاوه بر این اگر از فضای سنتی فاصله بگیریم می‌توانیم در جاده ساری با کمی خارج شدن از شهر به مرکز بازار ماهی برسیم. برای افرادی که نزدیک دریا نیستند، پیدا کردن انواع ماهی‌ در این بازار جذاب است.

چهارشنبه بازار قائم شهر

خرابه کارخانه نساجی: کارخانه نساجی مثل شخص عزیزی است که مردم شهر از دستش داده‌اند و برای همین هم حالا برایشان اهمیت زیادی پیدا کرده.

زمان تاسیس این کارخانه آدم‌های زیادی از شهرها و کشورهای مختلف در آن کار می‌کردند. مردم به خاطر فعالیت زنان و مردان زیادی به اینجا و مجسمه نمادین آن وابستگی عاطفی داشتند، اما یک سال قبل این مجسمه را که اسمش «مادربافنده» است، در کارخانه توقیف کردند و هنوز جایی برای نصب دوباره‌اش پیدا نکرده‌اند.

برای دیدن این مجسمه هر بار باید آخرین اخبار مربوط به آن را چک کنیم تا اگر جایی نصب شد بازدیدی از این نماد شهر داشته باشیم.

مجسمه مادربافنده

در قائم شهر چی بخوریم؟

نان قالاچ

غذاهایی که در قائم‌شهر پیدا می‌شود فرقی با دیگر شهرهای مازندران ندارد. مرغ‌ترش، ناردونی، اکبرجوجه و …  اینجا هم غذای محلی مردم و بعضی از رستوران‌هاست. به خاطر کارخانه نساجی و حضور مهاجران خارجی، نان‌هایی در شهر می‌بینیم که درقائم‌شهر به قالاچ معروف است.

قالاچ را که شباهتی به نان‌های کارتونی دارد، در مغازه‌ای در کوچه آلمانی، پشت خیابان استادیوم می‌فروشند که بین قائم‌شهری‌ها هم محبوب است. اگر چند دقیقه با شاطر آن هم‌صحبت شویم قصه نان را تعریف می‌کند و می‌گوید که چطور این نان از جنگ‌جهانی دوم تا امروز هنوز پخت می‌شود.

برای خوردنی‌های خوب می‌توان به چهارراه فرهنگ رفت و سراغ عموباقر را گرفت. هرکسی که قائم‌شهر می‌آید حتما سری به عموباقر می‌زند. او در فصل تابستان اینجا یخ‌دربهشت تمشکی به مشتریانش می‌فروشد که دانه‌های آن را زیر دندان می‌شود حس کرد. دوغ محلی با برگ ریحان این مغازه هم در این فصل بین مردم طرفدار دارد اما در زمستان مردم شهر برای باقالی پخته و لبو پیش عموباقر می‌روند. گلوگاه مازندارن، جایی که اکبر جوجه متولد شد هم با اینجا فاصله زیادی ندارد.

نوشته قائم ‌شهر و همه دیدنی‌های ناشناخته‌اش اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *