فروچاله تخت جمشید را تهدید می‌کند

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در خصوص وضعیت تخت‌جمشید که طی سال‌های گذشته بروز فرونشست در بنای تاریخی مطرح شده نیز گفت: وقتی صحبت از نشست در این بنا‌ها می‌شود منظور جریان آبرفتی آن‌ها است در حالی‌که بنای تخت جمشید روی سازه‌های آهکی قرار گرفته و ممکن است دچار برخی از پدیده‌های حاصل از فرونشست مانند فروچاله شود.

خبرگزاری ایسنا: ‌مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با استناد به بررسی‌های انجام شده تاکید کرد که اکثر دشت‌های فارس به لحاظ پدیده فرونشست در حالت بحرانی قرار دارد.

‌طهمورث یوسفی بیان کرد: براساس آخرین مطالعات سال 96 دشت‌هایی در این استان مانند کوار، زرقان، مرودشت، داراب و فسا دچار فرونشست بحرانی شده‌اند که برخی از این نقاط 6 تا 9 سانت فرونشست داشته‌اند.وی با بیان اینکه از شمال تا جنوب فارس دشت های بحرانی وجود دارد، افزود: حداکثر فرونشست دشت‌ها در فارس طبق این مطالعه مربوط به محدوده شهرستان قیر و کارزین به عمق 15 سانتی‌متر بوده است.

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور خاطرنشان کرد: فرونشست 4 میلی‌متری زمین در سال به لحاظ جغرافیایی امری عادی است اما بیش از این میزان وارد نقاط بحرانی می‌شود.

یوسفی مدیریت منابع آبی را مهمترین راهکاری عنوان کرد که می‌توان از بحرانی شدن دشت‌ها به دلیل فرونشست جلوگیری کرد.

وی عوامل طبیعی غیرانسانی مانند تغییر اقلیم، شرایط ناپایدار زمین و گسل را از دیگر عواملی برشمرد که در ایجاد فرونشست تاثیرگذارند اما سهم اندکی در بروز این پدیده دارند.مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با تاکید بر اینکه پایش دشت‌ها برای شناسایی نقاط پرخطر مستمر انجام می‌شود، عنوان کرد: پایش کل استان فارس در پدیده فرونشست به هزینه زیادی نیاز دارد که از عهده این سازمان به تنهایی خارج است اما در عین حال این سازمان خود به طور موردی به رصد نقاط بحرانی در طول سال می‌پردازد.

یوسفی همچنین در خصوص وضعیت تخت‌جمشید که طی سال‌های گذشته بروز فرونشست در بنای تاریخی مطرح شده نیز گفت: وقتی صحبت از نشست در این بناها می شود منظور جریان آبرفتی آنها است در حالی‌که بنای تخت جمشید روی سازه‌های آهکی قرار گرفته و ممکن است دچار برخی از پدیده‌های حاصل از فرونشست مانند فروچاله شود.

The post فروچاله تخت جمشید را تهدید می‌کند appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *