فرودگاه امام، دروازه بین‌المللی شهر تهران

از آن زمانی که فرودگاه مهر‌آباد تنها فرودگاه پایتخت بود، گذشته و حالا خیلی سال است که جز آن، فرودگاه امام هم هست که پروازهای خارجی و پرواز حجاج از آن انجام می‌شود.

فرودگاه امام خمینی کجاست؟

فرودگاه بین المللی تهران

فاصله فرودگاه بین‌المللی تهران تا مرکز شهر حدود ۳۰ کیلومتر است. فرودگاه در حوزه اداری شهرری و در بزرگراه تهران- قم قرار گرفته.

ایده ساخت این فرودگاه در سال ۱۳۴۶ از طرف سازمان ایکائو مطرح شد. ۵ سال بعد این طرح به تصویب رسید و در سال ۱۳۵۴ با مشارکت شرکت‌های داخلی و آمریکایی ساخت فرودگاه شروع شد.

همراه با انقلاب، این طرح متوقف ماند تا اینکه دوباره در سال ۱۳۷۴ با همکاری شرکت‌های فرانسوی و ایرانی ساختش از سر گرفته شد و در نهایت در سال ۱۳۸۳ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.

این فرودگاه ۱ ترمینال فعال دارد که در سال ۶ و نیم میلیون مسافر از آن رفت‌وآمد می‌کنند و قرار است  ۲ ترمینال دیگر هم در اینجا به‌ بهره‌برداری برسد.

فرودگاه امام

در این فرودگاه بیشتر از ۴۰ شرکت هواپیمایی فعالیت دارند. گذشته از ایرلاین‌های ایرانی مثل ماهان، ایران ایر، زاگرس و کاسپین، شرکت‌های هواپیمایی معتبر خارجی هم به این فرودگاه پرواز می‌کنند؛ مثل لوفت‌ هانزا، قطر ایرویز، هواپیمایی امارات، ترکیش ایرلاینز، تای ایرویز، استِرین ایرلاینز، آلیتالیا و فلای دبی.

فرودگاه امام چه امکاناتی دارد؟

امکانات فرودگاه

در سالن ورودی عمومی چند رستوران، فست‌فود و کافه هست. در سالن ترانزیت هم کافی‌شاپی هست که در مدت انتظار می‌توان به آن رفت.

در همه جای ترمینال مسافری، اینترنت رایگان در دسترس است. در ترمینال مسافری کافی‌نت هم برای انجام کارهایی مثل اسکن، کپی، پرینت یا فعال‌سازی گوشی موبایل هست.

در گوشه غربی سالن عمومی ورودی، غرفه بازی کودک درنظر گرفته شده که از بچه‌ها مراقبت هم می‌کند. همچنین برای سیگاری‌ها، در بوردینگ شرقی و غربی، اتاق عمومی سیگار هست که تلویزیون هم دارد.

فروشگاه‌هایی برای خرید عطر و ادکلن، چرم، زیورآلات، شکلات، سوغات‌، ساعت، صنایع دستی، قهوه و سیگار هم در سالن ترانزیت وجود دارد. سالن ورودی غرفه‌هایی مثل ایرانسل، همراه اول و اجاره خودرو در نظر گرفته شده است.

بعد از دریافت کارت پرواز می‌توانیم به سالن استراحت یا بوردینگ برویم. در اینجا بوفه، اتاق سیگار، سوغات فروشی و صندلی خوابیده هم وجود دارد.

هتل های نزدیک فرودگاه امام

هتل نووتل

پیش از این در ایران هتل فرودگاهی وجود نداشت، اما حالا هتل ۴ ستاره ایبیس و هتل ۵ ستاره نووتل در شهر فرودگاهی امام خمینی ساخته شده که می‌توانیم برای استراحت قبل یا بعد از پرواز در آنها اتاق رزرو کنیم. این هتل‌ها ترانسفر رایگان رفت و برگشت به فرودگاه هم دارند.

وجود چند بانک و یک صرافی در سالن خروجی، پارکینگ دو طبقه سرپوشیده برای توقف کوتاه از دیگر امکانات فرودگاه امام است.

پارکینگ شماره ۳ و ۴ برای توقف چند ساعته یا چند روزه درنظر گرفته شده و از روی سایت فرودگاه می‌توانیم بفهمیم هر پارکینگ چقدر جای خالی دارد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مجهز به اورژانس شبانه‌روزی، پایگاه بهداشت مرزی و خدمات ویژه هم هست.

اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی

برای اطلاع از پروازهای ورودی فرودگاه امام خمینی و پروازهای خروجی می‌توانیم با این شماره‌ها تماس بگیریم:

شماره اطلاعات: ۵۱۰۰۱۱۸

تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه امام: ۰۹۶۳۳

سامانه پیامکی: ۱۰۰۰۹۶۳۳

شماره پارکینگ: ۵۱۰۰۷۱۹۹

اشیای جامانده: ۵۱۰۰۷۸۹۷

تاکسی فرودگاه امام: ۱۸۳۳

سایت فرودگاه: ikac.ir

رفت‌وآمد به فرودگاه

تاکسی های فرودگاه

مترو: اگر مسافر پروازهای خروجی فرودگاه امام باشیم، از ایستگاه مترو دروازه دولت به ایستگاه آفتاب و بعد واوان باید برویم و از آنجا به فرودگاه. طول این سفر ۴۰ دقیقه است و برای خرید کارت بلیطش ۷۵۰۰ تومان باید بپردازیم.

اتوبوس: بعضی‌ها اتوبوس را به مترو ترجیح می‌دهند. اتوبوس‌های فرودگاه امام در فرودگاه مهر‌آباد، روبروی ترمینال ۴ مسافران را سوار می‌کند. اتوبوس‌هایی در ایستگاه مترو میدان آزادی و حرم مطهر هم هست.

تاکسی: تاکسی‌رانی فرودگاه امام ۲۴ ساعته برقرار است. بنابراین اگر مسافر پروازهای ورودی فرودگاه امام باشیم، هر ساعتی که پرواز شما در فرودگاه بنشیند،‌ خیال‌تان از بابت تاکسی راحت است. مقصدتان به تمام نقاط شهر، ثابت است و چانه زدنی در کار نیست. اما بسته به نوع ماشین کرایه‌ها تفاوت دارد. مثلا برای تویوتا کمری ۸۵ هزار تومان باید بپردازیم. باجه‌های تاکسی بیرون از ساختمان فرودگاه هستند.

از تاکسی‌های آنلاین هم برای رفت‌وآمد می‌توانیم استفاده کنیم. این تاکسی‌ها ارزان‌ترند.

برای پروازهای خروجی می‌توانیم از قبل تاکسی رزرو کنیم و برای اینکار باید با یکی از شماره‌های ۱۸۰۴، ۱۸۲۸ یا ۱۸۳۳ تماس بگیریم.

بین دو فرودگاه مهر‌آباد و امام تاکسی خطی برقرار است و مدت این سفر از ۱ ساعت بیشتر نمی‌شود.

ماشین شخصی: اگر با ماشین شخصی می‌خواهیم به فرودگاه امام خمینی برویم، اول باید وارد بزرگراه تهران به قم یا تهران به ساوه شویم و با تابلوهای راهنمای فرودگاه را دنبال کنیم.

اجاره خودرو: دو مدل اجاره خودرو در فرودگاه انجام می‌شود که یکی برای مدت کوتاه یعنی زیر ۲۸ روز و دیگری به مدت ۲۸ روز تا ۳۶۰ روز است. نرخ هر خودرو متفاوت است. برای مثال کرایه رنو لوگان برای ۳ تا ۶ روز، در هر روز ۱۸۰ هزار تومان است و نرخ هیوندای النترا برای همین مدت در هر روز ۵۴۰ هزار تومان.

نکته‌ مهم

۱ ساعت پیش از پروازهای داخلی و ۳ ساعت پیش از پروازهای خارجی باید در فرودگاه باشیم و کارت پرواز بگیریم. استندهای شارژ موبایل در سالن خروجی، کنار گیت بازرسی و در سالن چک‌این قرار گرفته‌اند.

نوشته فرودگاه امام، دروازه بین‌المللی شهر تهران اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *