غذاهای محلی و سنتی استان مازندران

غذاهای شمالی

مازندران یکی استان‎های زیبا و پرطرفدار شمال کشور است که بسیار از مردم   به خاطر طبیعت زیبایش این استان را بهترین جای شمال برای مسافر ت می‎دانند. درباره جاهای دیدنی استان مازندران  به تفصیل حرف زده‎ایم. در قسمت آخر این راهنمای سفر می‎خواهیم شما را با غذاهای محلی و سنتی استان مازندران آشنا کنیم.

غذاهای شمالی از پر طرفدارترین غذاهای محلی ایران هستند. شمالی‎ها در غذاهای محلی  خود  تنوع فوق‎العاده‎ای دارند. جدا از این  هر شهر نیز ممکن است برای هر غذایی دستورالعمل خاص خود را داشته باشد برای مثال غذای محلی آمل ممکن است چیز متفاوت از غذای محلی ساری باشد. پارس توریسم در ادامه به معرفی چند غذای ملی استان مازندران خواهد پرداخت.  با ما همراه باشید.

باقالا وابیچ

غذاهای شمالی

باقالا وابیج یک وعده غذایی کامل و بسیار خوشمزه است. این غذا در واقع همان باقالا پلویی است که در اکثر غذاهای شمالی می‎‎بینید. مواد مورد استفاده در این غذا  باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) می‎باشد. این غذا با برنج شمالی سرو می‎شود و همراه با آن معمولا ماهی شور و زیتون پرورده می‎خورند.

خورشت سیر انار

غذاهای شمالی

یکی دیگر از غذاهای پر طرفدار مازندران خورشت انار است. انار جز آن دسته از خوراکی‎ها ست که مازنی‎ها از آن استفاده زیادی می‎کنند. در موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران از دیگر موادی است که در این خورشت استفاده می‎ شود. می‎توانید به جای مرغ از گوشت بلدرچین نیز استفاده کنید.

اکبر جوجه

غذاهای شمالی

اکبر جوجه یک غذای  اصیل مازندرانی و از غذاهای معرو ف ایرانی است. این غذا اصالتا به شهر گلوگاه بر می‎گردد. برای پخت اکبر جوجه بهتر است از جوجه یک ماهه استفاده کنید. مرغ، پیاز، کره، لیمو ترش، زعفران، رب انار، نمک و ادویه از مواد لازم برای تهیه این غذا هستند. شعبه‎های اکبر جوجه را می‎ توانید در رستوران‎‌های خوب در چالوس و دیگر شهرهای شمالی پیدا کنید.

بورانی بادمجان

بورانی بادمجان یکی از ترکیب‎های معجره‎آسای مازندرانی است که از ترکیب بادمجان کبابی، ماست پر چرب، پودر موسیر و نمک درست می‎شود. طرز تهیه بورانی بادمجان  شمالی بسیار ساده است و زمان کمی نیز می‎برد. این غذا را می‎توان به‎عنوان کنار سفره همراه با غذا میل کرد. بورانی بادمجان در سوپر مارکت‎ها نیز یافت می‎شود اما خواص بورانی بادمجانی که در شمال کشور با مواد تازه و طبیعی درست می‎شود؛ قطعا بسیار بیشتر خواهد بود.

آغوز مسما

غذاهای شمالی

یکی دیگر از غذاهای محبوب در مازندران آغوز مسماس است. این غذا با گوشت اردک درست می‎شود. از مواد دیگری که در آغوز مسما  استفاده می‎شود می‎توان به پیاز، دانه انا، رب انار، گردو، زردپوبه، شکر و نمک استفاده کرد. این غذا دارای پروتئین، ویتامین ومواد  معدنی بسیار زیاد است.

نوشته غذاهای محلی و سنتی استان مازندران اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *