غذاهای ماه رمضان در مناطق مختلف چیست؟

روزه‌ گرفتن در بهار و تابستان، با فصل‌های دیگر متفاوت است؛ بدن، زودتر آب را از دست می‌دهد و آدم تند تند تشنه می‌شود، زود خسته می‌شود و باید قبل از اینکه اذان، فکری برای افطاری کند.

بهترین افطاری یعنی غذایی سبک که راحت هضم شود و همچنین روز بعد عطش ما را زیاد نکند. غذاهای ماه رمضان در شهرهای مختلف متفاوت است و در این ماه به هر نقطه از این ایران که سفر کنیم به آداب و مراسم خاصی برای پختن افطاری برمی‌خوریم که می‌توانیم از آن در سفره غذایی خودمان هم استفاده کنیم.

از حلیم بادمجان تا حره

حلیم بادمجان

از جمله غذاهای ماه رمضان، حلیم بادمجان اصفهانی‌هاست. اصفهانی‌ها ارادت خاصی به حلیم بادمجان دارند. این غذا در واقع همان کشک و بادمجان است که با گوشت، کوبیده می‌شود. از سوی دیگر بختیاری‌ها و جنوبی‌ها نوعی آش به اسم کارده می‌پزند که در آن گیاهی به اسم کاردین استفاده شده است.

در استان فارس این غذا به آش حره معروف است. پختن آن دنگ و فنگ زیادی دارد. باید بعد از اینکه موادش را داخل آب گرم قرار دادیم به آن مخمر آش اضافه کنیم و یک روز آن را در این حالت قرار دهیم. پس از آن به ظرفمان ادویه اضافه می‌کنیم و آن را می‌جوشانیم و بعد از چند دقیقه می‌توانیم آن را بخوریم.

بیشتر بخوانید: بهترین آش فروشی های تهران کجاست؟

از آش رشته تا آش ماست

آش ماست

شله زرد، حلیم و آش رایج‌ترین غذاهای ماه رمضان هستند. آش رشته و شله قلم‌کار از همه آش‌ها شهرتشان بیشتر است. علاوه بر آن هر شهر هم آش مخصوص خود را درست می‌کند. آش ترش یا تورشه آش در بین گیلانی‌ها یک افطاری محبوب و دوست داشتنی است. داخل این آش به غیر از سبزی، لوبیا، برنج، سیر و آبغوره فراوان می‌ریزند. در کرمانشاه هم هیچ آشی به اندازه آش عباسعلی شهرت ندارد.

شیرازی‌ها و تبریزی‌ها آش ماست را در سفره افطاریشان جا می‌دهند. داخل این آش همانطور که از اسمش پیداست، ماست، گوشت، سیب‌زمینی، برنج و آرد و دیگر مخلفات می‌ریزند. آش دوغ هم یکی از غذاهای ماه رمضان، مناسب برای آب و هوای گرم است.

شله زرد هم مثل آش پایه ثابت اکثر سفره‌های افطاری‌ست که شیوه پختش معمولا بین شهرهای مختلف، فرق زیادی ندارد.

علاوه بر آش، سوپ هم غذای سبکی برای یک افطاری خوشمزه به حساب می‌آید. سوپ شیر، سوپ حریره، سوپ ورمیشل، جو و قارچ از خوشمزه‌ترین سوپ‌های سفره‌های افطاری هستند که به همه شهرها تعلق دارند.

از فرنی تا کاسترد

فرنی

یکی دیگر از غذاهای مرسوم ماه رمضان، فرنی و کاسترد است که در بیشتر شهرها پخته می‌شود. کاسترد که شبیه نوعی پودینگ است و فرنی را هم با آرد برنج، شکر، گلاب، هل، زعفران و دارچین می‌پزند.

از شیربرنج تا دیماج

دیماج

یک جواب سرراست برای اینکه افطار چی بخوریم؟ شیربرنج است. طرز تهیه آن هم در هر وب‌سایتی وجود دارد. همچنین نان و پنیر و سبزی غذای ساده و دم دستی برای افطار است که قزوینی‌ها با همین ترکیب افطاری خوشمزه‌ای به نام دیماج درست می‌کنند. در دیماج قزوینی، تکه‌های خرد شده نان لواش قزوینی خشک شده، سبزی، پنیر و گردو و پیازداغ استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین حلیم فروشی های تهران کجاست؟

از موشکوفی تا رشته خشکار

رشته خشکار

مازندرانی‌ها گاهی برای افطار دسر سنتی به نام موشکوفی می‌پزند.  داخل این دسر زرد رنگ وانیل، گلاب، کره، نشاسته، شیر، زعفران و شکر استفاده می‌شود. موشکوفی شباهت زیادی به دنت‌های زعفرانی دارد.

رنگینک شاید یک غذا محسوب نشود، اما به خاطر ارزش غذایی بالا و استفاده از خرما، جای مهمی در سفره‌های افطاری برای خود باز کرده است. داخل این دسر از خرما، گردو، کرده و آرد استفاده می‌شود. همچنین کاچی و حلوا هم دسرهای مقوی برای سفره افطاری هستند.

حالا که حرف دسر شد باید به رشته خوشکار گیلانی‌ها هم اشاره کنیم. درست کردن این شیرینی به دلیلی اینکه به شانه مخصوص احتیاج دارد کمی سخت است، اما کار نشد ندارد و خانه‌داران آن را داخل آشپزخانه هم درست می‌کنند. در این شیرینی از آرد، گردو و پودر قند استفاده می‌کنند.

۱۰ نکته برای سفر به کیش در ماه رمضان را اینجا بخوانید

از انگشت پیچ تا ماقوت

انگشت پیچ

در همدان انگشت‌پیچ یک نوع افطاری خوشمزه است که حتی برخی آن را به عنوان سوغات به شهرهای دیگر می‌برند. داخل این خوردنی سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر و آب می‌ریزند و آنقدر هم می‌زنند تا مثل عسل سفت شود.

در کنار غذای افطاری، مشهدی‌ها دسر خوش‌رنگ و خوشمزه‌ای به اسم ماقوت می‌خورند که درست کردنش کار سختی نیست. داخل ماقوت، نشاسته، نبات، گلاب، کره، زعفران، هل و خلال می‌ریزند. البته آش شله برای آنها افطاری اصلی است که در سفره اغلب‌شان دیده می‌شود.

علاوه بر غذاهای بالا، کتلت، کباب دیگی، کوکو و شامی هم به شکل‌های مختلف در مناطق و شهرهای متفاوت از جمله مهمترین غذاهای ماه رمضان به حساب می‌آیند که بدون برنج خورده می‌شوند و به همین دلیل سنگین نیستند.

نوشته غذاهای ماه رمضان در مناطق مختلف چیست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *