غار نمکی قشم کجاست؟

در این روزهای سرد سال، سفر به قشم بهترین تصمیم است. این جزیره جاهای دیدنی زیاد دارد و دیدن این جاها باعث می‌شود حسابی بهمان خوش بگذرد. مثل غار نمکی قشم که بزرگ‌ترین غار نمکی دنیاست و دیدنش خیلی هیجان‌انگیز است.

غار نمکدان کجاست؟

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم مثل دیگر جاهای دیدنی جزیره از مرکز شهر فاصله دارد و به‌همین دلیل، به نسبت جاهایی مثل چاهکوه و جزایر ناز چندان شناخته شده نیست.

این غار در دل کوه نمکی قشم قرار گرفته. کوه نمکی که خودش یکی از عجایب هفتگانه خلیج‌فارس است، چند غار دیگر هم دارد. اما معروف‌ترین و طولانی‌ترین غارها، غار نمکی‌ست. بلندی کوه نمکی ۳۴۰ متر است و بام جزیره به‌حساب می‌آید.

بهترین مسیری که ما را به غار می‌رساند، مسیر طبل به باسعیدو است که راه طولانی‌تری دارد. از قشم باید به باسعیدو برویم که حدود ۱ ساعت و نیم با ماشین طول می‌کشد. بعد از باسعیدو تابلوی راهنمای غار، ما را به جاده فرعی هدایت می‌کند. از اینجا به بعد راه شوسه است. ۴۴ دقیقه از باسعیدو تا غار فاصله داریم.

راه نزدیک‌تر این است که از روستای سلخ به مقصد برسیم. این مسیر بیشتر از ۹۰ کیلومتر است. از مرکز شهر باید به‌سمت غرب و فرودگاه حرکت کنیم و از روستای سلخ بگذریم تا به غار برسیم. بخش زیادی از این مسیر راه شوسه است و با ماشین‌های شاسی بلند یا نیسان راحت‌تر طی‌ می‌شود، اما زودتر می‌رسیم.

چرا باید غار نمکی قشم را ببینیم؟

محوطه غار نمکی قشم

اینجا طولانی‌ترین غار نمکی دنیاست که در آثار طبیعی ملی ثبت شده و طولش بیشتر از ۶ کیلومتر است. غار نمکدان، بخشی از ژئوپارک قشم به‌حساب می‌آید و ارزش طبیعی زیادی دارد.

حدود نیم ساعت امکان پیاده‌روی در غار را داریم، اما اگر بخواهیم جلوتر برویم، به تجهیزات غارپیمایی و راهنما نیاز است. در طول این نیم ساعت صحنه‌های خیلی قشنگی پیش روی ماست.

این غاری که می‌بینیم، عمری ۵۰۰ میلیون ساله دارد و کارشناسان شکل‌گیری آن‌را متعلق به قبل از دوره کامبرین( یکی از دوره‌های زمین‌شناسی از دوران دیرینه‌زیستی) می‌دانند. لایه‌های نمکی چند رنگی که در غار تشکیل شده، هر کدام ده‌ها هزار سال قدمت دارد، به همین دلیل بهتر است به هیچ‌کدام از قندیل‌های نمکی دست نزنیم و هوس نکنیم تکه‌ای از آن را برای خودمان برداریم.

ما با نمک معمولی سر و کار نداریم. این نمک‌ها خاصیت درمانی دارند. می‌گویند نفس کشیدن در هوای غار، حساسیت و آسم را تسکین می‌دهد. اینجا مثل نمایشگاهی‌ست که تابلوهایش از نمک ساخته شده.

داخل غار نمکی قشم

همین‌طور که در غار راه می‌رویم، زیر پایمان بلورهای شیشه‌ای را می‌بینیم که همه از نمک درست شده‌اند. ممکن است در کف غار جوی آبی هم ببینیم که حجم نمک خیلی زیادی دارد. آب نمک درون غار در بعضی جاها مثل آینه عمل می‌کند و زیبایی غار را دوبرابر نشان‌مان می‌دهد.

بالاخره در غار  به جایی می‌رسیم که نمی‌شود ایستاده از آن رد شد. و از اینجا به بعد است که به تجهیزات کامل نیاز داریم. در تابلوی راهنمای غار به گردشگران هشدار داده شده که مراقب شکستن لایه‌های نمک باشند.

غار نمکی تا همین چند وقت پیش قرار بود در فهرست یونسکو قرار بگیرد، اما به‌دلیل گودبرداری ناحیه جلوی غار، فعلا از این فهرست کنار گذاشته شده.

بازدید از غار نمکی قشم رایگان است. جای شلوغی نیست و بهتر است روز را برای رفتن به آن انتخاب کنیم. امکانات رفاهی خاصی در حوالی غار درنظر گرفته نشده، اما تابلوی راهنما ما را به غار می‌رساند.

وسایل موردنیاز

غار روشنایی ندارد، پس بدون هدلایت و چراغ‌‌قوه کاری از پیش نمی‌بریم. آب و خوراکی سبک و یک دست لباس اضافه، خیال‌مان را راحت می‌کند.

بهترین فصل سفر

از پاییز تا آخر فروردین فصل مناسبی برای سفر به قشم است. هوا ملایم و مطبوع است و داغی آفتاب اذیت‌مان نمی‌کند. زمستان قشم خنکی دلپذیری دارد و گشت و گذار خسته‌مان نمی‌کند.

جاذبه‌های نزدیک

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه: می‌توانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که اول تنگه چاهکوه را ببینیم و بعد به غار نمکدان برویم. این تنگه نزدیک روستای چاهوی شرقی قرار گرفته. ماشین را که پارک کنیم، حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی درپیش داریم تا به اول تنگه برسیم. اگرچه سرمان به تماشای زیبایی اطراف گرم می‌شود و متوجه گذر زمان نخواهیم شد.

کجا اقامت کنیم؟

هتل ساحلی خلیج فارس

بعضی‌ها در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی جزیره می‌مانند. اما اگر ترجیح بدهیم شب در هتل بمانیم، باید بگوییم که تعداد هتل های قشم برای انتخاب زیادند. ارزان‌ترین هتل قشم ۹۰ هزار تومان برای هر شب اقامت دریافت می‌کند. گران‌ترین هتل جزیره، ۳ ستاره است و برای هر شب اقامت در این هتل باید ۳۶۵ هزار تومان بپردازیم.

نوشته غار نمکی قشم کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *