شهرهای دیدنی ارمنستان

اسم ارمنستان که به گوشمان می‌خورد، بیشترمان یاد ایروان و پایتخت این کشور میافتیم. غافل از اینکه تعداد شهرهای دیدنی ارمنستان و جاهای زیبایش بیشتر از چیزی هستند که فکر می‌کنیم. تاریخ و فرهنگ و مذهب در این کشور توریستی، سابقه طولانی دارد و بسیاری از اماکن طبیعی و تاریخی آن در فهرست سازمان جهانی یونسکو هم ثبت شده‌اند. در این مطلب برخی از شهرهای ارمنستان را معرفی کرده‌ایم تا در برنامه سفرتان این مکان‌ها را هم بگنجانید.

ایروان (Yerevan)؛ شهری که باید دید

همانطور که گفتیم اکثریت شهر ایروان را می‌شناسند، برای همین هم نمی‌شود سفر به ارمنستان را بدون این شهر کامل دانست. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور، که به‌خاطر رنگ سنگ‌های معماری دوران شوروی‌اش به “شهر صورتی” معروف است. ایروان از نظر تاریخی حدود ۲۸۰۰ سال قدمت دارد و با کافه‌ها و رستوران‌های زیبا، و چندین موزه تاریخی و اوپرا، یکی از جاهایی است که حتما باید ببینید. میدان جمهوری، خانه اپرای ایروان، مسجد کبود، و کلیسای جامع سنت گریگور برخی از مکان‌های زیبا و تاریخی ایروان هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل‌های ایروان

گیومری (Gyumri)؛ ردپای ارمنستان قدیم

دومین شهر بزرگ ارمنستان که به پایتخت فرهنگی آن، معروف است و بسیاری از فیلم‌های ارمنی مربوط به قرن ۲۰ در اینجا فیلم‌برداری شده‌اند. برای همین جای تعجبی ندارد که به سرعت متوجه حال و هوای تاریخی آن شوید و ساختمان‌های تیره رنگ گیومری هم این فضای قرن نوزدهمی را بیشتر نمایان می‌کنند. چندین موزه و کلیسا در این شهر وجود دارند و می‌توانید به کلیسای Yot verk، موزه Hovhannes Shiraz House، و میدان Vardanants سر بزنید.

دیلیجان(Dilijan)؛ پیوند دوباره با طبیعت

دیلیجان در چشم بسیاری از گردشگران به “سوئیسِ ارمنستان” شهرت دارد و بعد از دیدن طبیعت بکر و سرزنده آن، به درستی این تعریف پی می‌برید. این شهر توسط جنگل‌ها و کوه‌ها احاطه شده و یکی از پرطرفدارترین شهرهای ارمنستان در بین مردم محلی به‌شمار می‌رود. از هرکس که بپرسید در این شهر کجا را باید ببینید، پاسخشان به شما “پارک ملی دیلیجان و دریاچه پارز (Parz Lich)” خواهد بود. دو صومعه معروف به نام‌های Haghartsin و Goshavank در این شهر هستند که اگر از بناهای قدیمی و تاریخی خوشتان می‌آید، دیدن آنها را از دست ندهید.

اجمیازین (Etchmiadzin)؛ شهر مقدس

ریشه دین مسیحیت در ارمنستان بسیار تاریخی است و برای اینکه درک بهتری از فرهنگ و هویت این کشور به دست بیاورید، تنها کافیست به اجمیازین، چهارمین شهر بزرگ ارمنستان، بروید. این شهر در ۲۵ کیلومتری ایروان قرار گرفته و کلیساهایی به‌جامانده از قرن ۷ تا ۱۷ میلادی را در اینجا می‌توانید ببینید. کمی خارج از شهر، کلیسای زوارتنوتس یا Zvartnots Cathedral را می‌توان دید که با وجود اینکه تنها بخش‌هایی از آن از قرن هفتم باقی مانده‌، اما زیبایی خاصش را حفظ کرده است.

جرموک (Jermuk)؛ سرچشمه آب‌های معدنی

آب و هوای تازه و آبشار ۶۸ متری جرموک (Jermuk waterfall)، علت‌هایی هستند که گردشگران از جاهای مختلف به این شهر جذب می‌شوند. به خاطر افسانه‌ای قدیمی که در آن زخم گوزنی پس از رفتن در آب‌های جرموک شفا یافته، این شهر به داشتن “آب شفابخش” معروف است. اگر هوس طبیعت و جنگل‌گردی در ارمنستان کردید، جرموک گزینه مناسبی برای شماست.

 

اگر برنامه سفر به ارمنستان را چیده باشید، به احتمال زیاد با هواپیما به ایروان می‌روید. با وجود زیبایی‌های پایتخت، توصیه می‌کنیم که این برنامه را طوری بچینید که به دیگر شهرهای دیدنی ارمنستان و طبیعت اطراف هم سر بزنید. بلیط هواپیما تهران ایروان، یا از مبدا شهرهای دیگر را هم از اسنپ‌تریپ می‌توانید به راحتی خریداری کنید و سفری آرام و به یادماندنی را بگذرانید.

نوشته شهرهای دیدنی ارمنستان اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *