سوغات چابهار چیست و از کجا بخریم؟

تنوع سوغات چابهار آنقدر زیاد است که با هر بودجه‌ای می‌توان سوغاتی جذاب و بی‌مانند برای نزدیکان خرید. طبیعت منحصر به فرد، فرهنگ مردم و لباس‌های متفاوت چابهاری‌ها باعث می‌شود که انتخاب‌های زیادی برای خریدن یک هدیه از این بندر داشته باشیم.

سوزن‌دوزی

سوزن دوزی چابهار

اگر بخواهیم درباره گران‌ترین سوغات چابهار بگوییم باید به پارچه‌های سوزن‌دوزی شده و زیبای این شهر اشاره کنیم، همانطور که در طول سفر می‌توانیم آنها را بر تن زنان محلی هم ببینیم. به خصوص اگر به بازار پیرزن‌ها برویم زنان زیادی با همین پوشش‌های رنگی و گاهی یک چادر به بازار آمده‌اند.

اگر کسی بخواهد، همان جا در بازار چندین مغازه پارچه یا سوزن‌دوزی هم وجود دارد. قیمت این لباس‌های زیبا از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. در همین بازار پیرزن‌ها، لباس‌های مجلسی بلوچی هم فروخته می‌شود که قیمت‌شان از یک میلیون تومان به بالاست. این لباس‌ها شبیه پوشش هندی‌ها رنگی و براق هستند.

اگر نیازی به لباس نداشته باشیم، یک پارچه عمودی شکل شبیه به رومیزی با این سوزن‌دوزی‌ها حدود ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به چابهار چقدر است؟

میگو و ماهی

بازار ماهی چابهار

ساحل اقیانوسی بندر چابهار باعث می‌شود که تنوع ماهی‌ها و آبزیان در آن بیشتر از شهرهای آبی دیگر باشد. برای همین وقتی در بازار ماهی‌فروشان در حال راه رفتن هستیم، هیچ راهی برای اینکه از خیر خرید ماهی و میگو بگذریم نیست.

معمولا قیمت آبزیان این شهر کمتر از تهران است برای همین حتی آنهایی که با قطار سفر می‌کنند یک جعبه یونولیتی از اول بازار می‌خرند، آن را پر از یخ می‌کنند تا یک یخچال موقت بسازند و خریدهایشان را داخل آن بگذارند. باید سر زدن به بازار ماهی و میگو را برای روز آخر بگذاریم.

آدرس: بلوار شهید ریگی، سمت چپ، خیابان دریا، انتهای خیابان دریا.

وسایل کوهنوردی

وسایل کوهنوردی

حدود سی کیلومتری چابهار، شهری به نام کنارک قرار دارد؛ جایی که به بازار دست دوم فروشی آن مشهور است. البته نمی‌توان لباس دست دوم برای کسی به سوغات برد، اما چیزی که افراد زیادی را به سمت این بازار می‌کشاند خریدن لوازم کوهنوردی‌ست. قیمت کفش‌های ساق‌دار مناسب کوه از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و به یک میلیون تومان می‌رسند. آن هم کفش‌هایی که از برندهای بسیار معتبر و مشهور و گران‌قیمت هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به چابهار

میوه

میوه های استوایی

شاید کسی باور نکند، اما می‌توان حتی از چابهار میوه هم به سوغات برد. چرا؟ به دلیل اینکه میوه‌های استوایی زیادی در فصل‌های مختلف در این بندر می‌توان پیدا کرد.

در بازار میوه فروشی چابهار انواع انبه به قیمت‌ ارزان‌تری از شهرهای مرکزی پیدا می‌شود. زیتون یکی دیگر از میوه‌های خوشمزه اینجاست. این زیتون با زیتون‌های سبز یا سیاه رنگی که از گیلان و مازندران می‌خریم تفاوت دارد. گاهی در این بازار گواوا و پاپایا هم پیدا می‌شود.

گواوا شبیه یک گلابی است که عطر و طعم متفاوتی دارد. همچنین کنار، میوه‌ای تقریبا گس است که کیلویی پنج هزار تومان فروخته می‌شود. علاوه بر این‌ها برخی موزهای کوچک چابهار را هم که کمی شیرین‌تر از موزهای خارجی هستند به عنوان سوغاتی می‌خرند.

آدرس بازار میوه: شمالی‌ترین نقطه بازار پیرزن‌ها به کانال دریا منتهی می‌شود. آن سوی کانال یک بازار سنتی عرضه میوه و سبزیجات قرار دارد.

صدف

صدف و مرجان

اگر بخواهیم کمی متفاوت و خلاقانه برای خریدن سوغاتی عمل کنیم می‌توانیم چیزی را برای کودکان ببریم که احتمالا آنها را خیلی سر ذوق می‌آورد. با وقت گذاشتن لب ساحل‌های مختلف چابهار می‌توان صدف‌های زیبا و همچنین در بعضی مواقع مرجان پیدا کرد. اگر هم حوصله گشتن نداشته باشیم همیشه زنان زیادی در ساحل لیپار مشغول فروختن زیباترین صدف‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: طعم متفاوت غذاهای دریایی در رستوران های چابهار

ادویه

ادویه

در بازار پیرزن‌ها یکی دیگر از چیزهایی که می‌توان از چابهار با خودمان سوغاتی ببریم ادویه است. در راسته بازار انواع مختلفی از غرفه‌های ادویه وجود دارد؛ آن هم ادویه‌هایی که در شهرهای دیگر پیدا نمی‌شود. هر بسته کوچک این ادویه‌ها معمولا پنج هزار تومان قیمت دارند. ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی یکی از پیشنهادهایی‌ست که برای خرید از این بازار داده می‌شود.

شکلات، وسایل برقی و بهداشتی

شکلات خارجی در بازار ایران

بازار و پاساژهای مدرنی که در منطقه آزاد تجاری چابهار تاسیس شده مرکزی برای خرید وسایل برقی و آرایشی- بهداشتی است. تا چند سال پیش مثل شهرهای مرزی مثل بانه، قیمت وسایل برقی در این مناطق بسیار ارزان‌تر بود، اما به نظر می‌رسد امروز دیگر تفاوت قیمتی بین این محصولات با مرکز کشور کمتر باشد. حتی قیمت لوازم آرایشی هم مشابه تهران است؛ با این تفاوت که این وسایل در پاساژ صدف از بسیاری مغازه‌های مرکز کشور تنوع بیشتری دارد.

یکی از سوغات چابهار که در این بندر قیمت کمتری در مقایسه با شهرهای مرکزی دارد شکلات است. این فقط قیمت شکلات‌ها نیست که ما را به سمت این فروشگاه‌ها می‌کشاند، بلکه تنوع شکلات‌ها و بیسکوییت‌هایی که از مرزهای آبی به بندر می‌رسد خیلی بیشتر از شهرهای دیگر است.

آدرس: پاساژ صدف و دیگر پاساژهای مدرن این شهر در منطقه آزار تجاری چابهار و بلوار شهید ریگی قرار دارند.

نوشته سوغات چابهار چیست و از کجا بخریم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *