سمیرم اصفهان چه جاذبه‌هایی دارد؟

سمیرم اصفهان، شهر باغ‌های سیب و آبشارهای خروشان است  و همین آدم را کنجکاو می‌کند که برود و زیبایی‌هایش را از نزدیک ببیند. این شهر که خیلی هم دور نیست، طبیعت سبز و رودهای پرآبی هم دارد.

سمیرم اصفهان کجاست؟

سمیرم اصفهان

سمیرم در استان اصفهان قرار گرفته و برای دیدنش باید از نصف جهان بگذریم. از تهران تا مقصد ۶۲۴ کیلومتر راه است، یعنی ۶ ساعت و ۳۹ دقیقه. مسیرمان از اتوبان قم شروع می‌شود، از کاشان و اصفهان می‌گذرد تا به مقصد برسیم.

از اصفهان تا سمیرم هم ۲ ساعت راه است. بنابراین اگر بخواهیم هوایی سفر کنیم، باید بلیط پرواز تهران- اصفهان را تهیه کنیم و از آنجا  ۱۶۳ کیلومتر را زمینی برویم تا به مقصد برسیم. این شهر که پیشینه زیادی هم دارد، در جایی قرار گرفته که سه استان چهارمحال و بختیاری، فارس و کهکیلویه و بویراحمد به هم می‌رسند.

آثار تاریخی نشان می‌دهند قدمت سمیرم به دوره هخامنشی می‌رسد. در دوره ساسانی، سلجوقی یا زندیه هم این شهر برای خودش رونقی داشته، اما در سال ۱۳۲۵ از استان فارس جدا و جزوی از استان اصفهان شده. چهار سال بعد هم شهرستان به‌حساب می‌آمده. این روزها سمیرم را گل سرسبد گردشگری و طبیعت‌گردی استان اصفهان می‌دانند.

جاهای دیدنی سمیرم

اگر بخواهیم زیبایی‌های طبیعی اصفهان را ببینیم، بهترین کار سفر به سمیرم است. بی‌جهت نیست که به اینجا، شهر آبشارها یا سرزمین هزار چشمه می‌گویند. بسته به این‌که چقدر اهل طبیعت‌گردی باشیم، در سمیرم از چشمه و رودخانه گرفته تا غار و سد، پیدا می‌کنیم.

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این حوالی، همین آبشار است. ارتفاع این آبشار  قبلا ۷۵ متر بوده، اما حالا به دلیل فرسایش و کم‌آبی، سرمان را که بلند کنیم ۳۵ متر بالا می‌رود. این آبشار تازه وقتی به زمین می‌رسد، در مسیری پلکانی تا چند متر ادامه پیدا می‌کند و منظره‌ قشنگی را پیش چشم‌مان به وجود می‌آورد.

مقدار آب آبشار سمیرم، به میزان بارندگی‌ بستگی دارد، اما تا حالا نشده بی‌آب بماند. آب این آبشار در دره نادر جاری می‌شود و بعد زمین‌های اطراف را آبیاری می‌کند.

گردشگران خیلی زیادی به منطقه می‌آیند، چون در آن اطراف سکوهایی برای چادر زدن هم هست. شب‌های تابستان، اینجا حسابی خنک می‌شود، پس بد نیست که یک دست لباس اضافه همراه داشته باشیم.

آدرس: ۵ کیلومتری شرق مرکز شهر

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف اصفهان کجاست؟

پارک دریاچه

پارک دریاچه

یکی از جاهای دیدنی دیگری که در حاشیه شهر قرار گرفته، پارک دریاچه است؛ در یک طرف منظره درخت‌ها را می‌بینیم و  در طرف دیگر دریاچه‌ای را که امکان قایق‌سواری هم در آن داریم.

آدرس: خیابان شورا

چالقفا

چالقفا

دشت لاله‌های واژگون و گل‌های وحشی یکی از جاهای قشنگ این منطقه ییلاقی است. در چالقفا گذشته از لاله واژگون، چند چشمه هم جاری‌ست که معروف‌ترین آنها چشمه سرد است. درخت‌های تنک و سرو کوهی باعث شده، چالقفا، منطقه‌ای باشد سرسبز در حاشیه شهر.

آدرس: ۲۰ کیلومتری غرب مرکز شهر

دریاچه سد حنا

دریاچه سد حنا

دریاچه‌ سد حنا جای آرامش‌بخش و دیدنی‌ایست. این سد که در سال ۱۳۷۳ ساخته شده، روخانه‌ای هم به اسم حنا دارد. می‌شود کنار دریاچه چند ساعتی بنشینیم و بازتاب نور آفتاب روی آب را تماشا کنیم، بدون اینکه سروصدا و رفت و آمد ماشین‌ها مزاحم‌مان باشد. شنا در دریاچه سد ممنوع است و دریاچه در منطقه شکار ممنوع حنا قرار گرفته که حیات وحش و بافت گیاهی خاص خودش را دارد.

آدرس: ۳۰ کیلومتری مرکز شهر، جاده سمیرم به حنا

جاذبه‌های نزدیک

حوالی این شهر چند روستای خوش‌ آب‌وهوا پیدا می‌کنید که آبشار، غار یا چشمه هم دارند. اگر بخواهیم همه اینها را ببینیم، باید برایش وقت هم بگذاریم.

روستای خفر: روستای خفر در ۷۵ کیلومتری مرکز شهر و آبشار خفر، معروف‌ترین جاذبه‌ نزدیک به شهرند. در روستای سیور که ۵۸ کیلومتر، یعنی ۵۴ دقیقه از شهر دور است هم، جاهای دیدنی زیادی مثل آب اسپید، چشمه کهریز، تنگ بالا، حوض دل و تنگ رزک قرار گرفته.

چشمه ناز ونک

چشمه ناز ونک: اگر از شهر دور بشویم، چشمه ناز ونک را در جنوب غربی شهر ونک می‌بینیم. چشمه خیلی باصفاست و در دل کوه دالان ونک قرار گرفته. چشمه وسط کوه است و آن ‌را به دو نیم کرده. آب چشمه ناز به رودخانه آب ونک می‌ریزد. اینجا هم منطقه‌ شکار ممنوع است.

برای رسیدن به این چشمه باید از مرکز شهر راه بیفتیم، از روستاهای قلعه قدم، گردنده گله‌وار و گردنه‌ نخودان هم بگذریم تا به مقصد برسیم. حدود نیم ساعت راه آسفالته در پیش داریم، اما از ونک تا چشمه حدود ۳ ساعت راه است.

آبشار آب ملخ:شاید راه رسیدن به آبشار آب ملخ کمی دور باشد، اما آنقدر قشنگ و باصفاست که به زحمتش می‌ارزد. آبشار در روستای آب ملخ واقع شده، روستایی که به نیم‌روز هم معروف است، چون فقط سه ساعت در روز می‌شود خورشید را دید.

اما ماجرای آبشار. اینطور می‌گویند که صدها سال پیش، تخته سنگ بزرگی در مسیر آب سقوط کرده و چندین سال طول می‌کشد تا آب با جوش و خروش و دراثر فرسایش، راهش را به‌شکل آبشار باز کند. به‌خاطر همین طبیعت خاص هم، این آبشار از عجیب‌ترین آبشارهای ایران است.

آبشار آب ملخ

برای رسیدن به آبشار آب ملخ، باید از جاده سمیرم به یاسوج راه را شروع ‌کنیم. بعد از روستای چهارراه، وارد جاده خاکی بشویم و هر جا دوراهی دیدیم، از سمت چپ برویم تا به روستای آب ملخ برسیم. از شهر تا این روستا ۶۰ کیلومتر فاصله است. از روستا تا آبشار یک ساعت راه است که با پای پیاده و از کنار روخانه‌ باصفایی می‌گذرد.

روستای خینه

روستای خینه:اگر بخواهیم باغ‌های سیب را ببینیم یکی از راه‌ها رفتن به روستای خینه است. روستای خینه، جدا از باغ‌های سیب، آب و هوایی کوهستانی دارد و در دامنه‌ دنا قرار گرفته.

در این روستا چند چشمه جاریست که یکی از معروف‌ترین‌هایش چشمه کلوخ‌شکنی است. آبشار کجو، غارهای هفت‌دری و غار لای نخود، طبیعت‌گردهای زیادی را به سمت خودش می‌کشاند. این روستا در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر است.

آبشار بی بی سیدان

آبشار بی بی سیدان:در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر، می‌رسیم به آبشار بی‌بی‌سیدان. این آبشار در کنار روستای بی‌بی سیدان و کنار رودخانه کاسگان قرار گرفته. اگر تا این روستا بروید، گذشته از آبشار، منظره‌های خیلی جذابی می‌بینید. شالیزار، باغ‌های سیب، رودخانه و کوه کنار هم‌اند و ترکیب‌شان دیدنی‌ست.

بهترین فصل سفر

بهترین زمان سفر به سمیرم بهار و تابستان، به‌ویژه از اردیبهشت تا مرداد است. اگرچه در پاییز و زمستان هم این منطقه دیدنی‌های خودش را دارد.

کجا اقامت کنیم؟

یکی از انتخاب‌ها، رزرو هتل در اصفهان است. هم شهر و روستاهای اطراف را می‌بینید و هم به جاهای دیدنی اصفهان سر می‌زنید. چیزی که در این شهر زیاد پیدا می‌شود، به‌جز جاهای دیدنی، هتل است. قیمت هتل‌ها در اصفهان از ۷۱ هزار تومان شروع می‌شود.

 

عکس‌ها: خبرگزاری ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته سمیرم اصفهان چه جاذبه‌هایی دارد؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *