سفر در دل تاریخ

راهنمای سفر به کرمانشاه

پارس توریسم؛ کرمانشاه یکی از زیباترین و باستانی‎ترین شهرهای ایران است که امروزه مردم خونگرم کرد در آن سکونت دارند. کرمانشاه را از نخستین سکونتگاه‎های بشری دانسته‎اند. این منطقه همیشه و در ادوار مختلف به دلایل مختلف برای ایران اهمیت زیادی داشته است یکی از مهم‎ترین این دلایل وجود شاه‎راه ارتباطی ماننده جاده ابریشم و جاده شاهی بوده است. امروز نیز این استان برای هم مرز بودنش با عراق از اهمیت ویژه ‎ای برخوردار است.

استان کرمانشاه می‎تواند یک سفر رویایی برای کسانی باشد که به دنبال سفرهای لاکچری نیستند و می‎خواهند در سفر خود فرهنگ‎های مختلف را لمس کنند. زیبایی‎های طبیعی و تاریخی، مردم مهمانواز، غذاهای محلی فوق‎العاده، لباس‎های محلی و آداب و رسوم  همگی بخش‎های جذاب این استان هستند. پارستوریسم  سعی دارد یک راهنمای سفر مختصر و مفید برای یک سفر ۴الی۵ روزه به استان کرمانشاه تهیه کند تا شاید دینش به این گنجینه تاریخی و توریستی که این روزها حال خوشی ندارد؛ ادا شود.
نقشه کرمانشاه

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

کرمانشاه زمستان‎های سردی دارد. بهترین زمان برای دیدن زیبایی‎های طبیعی این استان بهار و تابستان است. در تابستان متوسط دمای استان کرمانشاه ۱۴درجه است. البته لازم به ذکر است که اواخر بهار و اوایل تابستان شلوغ‎ترین فصل برای سفر به این استان نیز هست. این شلوغی هم به خاطر تعطیلاتی است که در این ایام وجود دارد و هم به خاطر آب‎وهوای خوب و طبیعت بهشت‎گونه آن است.

اما اگر می‎خواهید در رویدادها و فستیوال‎های کرمانشاهی‎ها شرکت کنید؛ باید زمان خاص هر کدام را بدانید. مهم‎ترین فستیوال کرمانشاهی‎ها مراسم تنبورنوازی است. این  مراسم متعلق به  گروهی زن و مرد است که در دالاهوی کرمانشاه در ماه مهر برگزار می‎شود.  در واقع  این بخشی از  جشن مهرگان است که هنوز در این استان برگزار می‎شود.

فستیوال تنبور نوازی

         صدای پای بهار  یکی دیگر از فستیوال‎های کرمانشاهی ‎هاست که در ۹۲ کیلومتری شمال کرمانشاه برگزار می‎شود. در این رویداد  فعالیت‎هایی از قبیل اجرای بازی‎های بومی، مراسم‎های آیینی، پخت شیرینی و آش بومی و عرضه صنایع دستی انجام می‎شود.

فستیوال صدای پای بهار

در کرمانشاه از کجا دیدن کنیم؟

حالا که زمان سفر خود را انتخاب کردیم بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره جاذبه‎های توریستی کسب کرده و یک لیست از مکان‎ هایی که قرار است از آنها دیدن  شود؛ تهیه کنیم. قبل   از هر چیز باید بدانیم جاذبه‎های استان کرمانشاه بسیار زیاد است و شاید در مدت کم سفر نتوان از  همه  آنها دیدن کرد و همچنین در این یاداشت نیز مجال پرداختن به همه آنها نیست. بنابراین تو معرفی مختصری از آنها اکتفا می‎کنیم.

شهر کرمانشاه

شهر کرمانشاه که مرکز استان محسوب می‎شود جاذبه‎های تاریخی زیادی دارد. مهم‎ترین و معروف‎ترین جاذبه توریستی این شهر که ممکن نیست تاکنون اسم آن را نشنیده باشید طاق بستان است. در این مکان می‎توانید مجموعه‎ای از نقش نگاره‎ها  و سنگ نوشته‎های دوره ساسانی را ببینید. وجود کوه و  چشمه در کنار این اثر که  در میراث یونسکو و فهرست آثار ملی ایران ثبت شده؛ باعث جذاب‎تر شدن آن شده است.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه

بیستون دیگر جاذبه معروف کرمانشاه است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرق این شهر قرار دارد. در این کوه نیز سنگ نوشته‎ها و یادگارهای زیادی از پادشاهان ایرانی در طول دوران مشاهده خواهید کرد.

 

جاذبه های تاریخی کرمانشاه

معبد آناهیتا  دیگر مکانی است که بازدید از آن را نباید فراموش کنید. آناهیتا فرشته نگهبانان آب بوده که ایرانیان آن را بسیار ارزشمند می‎شمردند. این که برای گرامی داشت این فرشته ساخته شده است را باید یکی از بزرگ‎ترین بناهای سنگی در ایران دانست. ستون‎هایی که از این معبد باقی مانده است حدود ۵۵متر هستند.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه

جدا از جاذبه‎های تاریخی بازدید از طبیعت زیبای کرمانشاه نیز خالی از لطف نیست. سراب صحنه یکی از جاهایی است که حتما باید از آن دیدن کنید. سراب صحنه مجموعه‎ای از آب‎وهوای فوق‎العاده، آبشارهای زیبا است که زمین و آسمان آن را درختان سرسبز پوشانده است. جالب است بدانید این مکان تفریحگاه پادشاهان زیادی در دوره‎های مختلف است. در این مکان آبشاری به نام آبشار خشکه وجود دارد که در زمان‎های دور در آن آب جاری بوده   اما امروزه خشک شده است.

جاذبه های طبیعی کرمانشاه

سرآب نیلوفر یکی دیگر از جاذبه‎های طبیعی این شهر است. یک دریاچه کوچک در ۲۰کیلومتری شمال غرب کرمانشاه که پر از گل‎های نیلوفر آبی  است. اگر هوا گرم باشد غنچه‎های این نیلوفر‎ها سر از آب بیرون می‎آورند و محیط  دریاچه را رویایی می‎کنند.

جاذبه های طبیعی کرمانشاه

تالاب هشتان  نیز دیگر جاذبه‎ای است که باید از آن کنید. در این تالاب ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که کوچک‎ترین آنها حدود ۱۰۰متر و  بزرگترین آنها حدود یک هکتار می‎باشد. درباره اسم این تالاب گفت که معنای فارسی ان خانه ماران می‎شود زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار آبی و  مار های دیگر وجود دارد.

جاذبه های طبیعی کرمانشاه

سرپل ذهاب

در مسیر کرمانشاه به سر پل ذهاب قبل از اینکه وارد این شهر شوید حتما از طاق گرا یا طاق شیرین دیدن کنید. طاق شیرین یک فضای ایوان مانند است که از بلوک سنگی ساخته شده است و حالتی مکعب_مستطیل شکل دارد. دیواره های این بنا همه با نقش‎های هندسی حکاکی شده‎اند.  این بنا شاید در زمان ساسانیان ساخته شده باشد و هنوز نمی دانیم کاربرد آن چه بوده است.

جاذبه های سر پل ذهاب

شهر زلزله زده سر پل ذهاب اگرچه امروز آسیب‎های زیادی دیده است اما هنوز هم زیباست. سر پل ذهاب در واقع در مسیر بغداد قرار داد. از جاذبه‎های این شهر یکی می‎توان به سراب پیران اشاره کرد.

جاذبه های سرپل ذهاب

سراب پیران که در کنار روستای بهمین قرار دارد یکی از زیباترین سراب‎های این منطقه به شمار می‎آید. ترکیب درختان بلند چنار، تبریزی، گردو و انجیر، آبشار زیبای پیران و گل‎های زیبا این منطقه را به یک قاب رویایی تبدیل کرده است. تنگ حمام یکی دیگر از جاذبه‎های این شهر است.

جاذبه های سر پل ذهاب

این منطقه گردشگری دارای جاذبه‎هایی همچون مسیر کوهنوردی، جویبارهای زیبا و همچنین پوشش گیاهی فوق‎العاده می‎باشد. در سفر به سر پل ذهاب جدا  بازدید از روستاهایی همچون پاطاق، قره بلاغ شیخ مراد و همچنین بازدید از مقبره بابایادگار فراموش نشود.

پاوه

پاوه یکی دیگر از شهرهای رویایی کرمانشاه است که بازدید از آن را نباید از دست داد. در پاوه قبل از هر چیز از رودخانه سیروان  دیدن کنید. در واقع رودخانه سیروان در اورامان را می‎توان زیباترین جاذبه طبیعی در کل کرمانشاه دانست. این رودخانه طولانی‎ترین رودخانه کرمانشاه است و اطراف آن را چراگاه‎ها و باغ‎های سرسبز فرا گرفته است.

جاذبه های گردشگری پاوه

روستای ساتیاری یکی دیگر از جاذبه‎های پاوه است. این روستا را که در ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارد می‎توان روستای رنگ‎ها دانست. این رنگ‎ها را درختان متنوع در فصل‎های مختلف به وجود می‎آورند. در این روستا کوچه‎های روستا سنگ فرش هستند و خانه‎ها به تازگی بازسازی شده‎اند.

جاذبه های گردشگری پاوه

در پاوه می‎توانید از آبشارهای نودشه، دریبر، شلماو و شولخه دیدن کنید.

هزینه‎های سفر به کرمانشاه

برای رفتن به کرمانشاه ساده ترین راه خرید بلیط هواپیماست اما با وجود اینکه قیمت بلیط هواپیما بالا رفته برای کسانی که می‎خواهند کمتر هزینه کنند گزینه‎های قطار، اتوبوس و ماشین شخصی نیز موجود است. بر اساس انتخابتان برای رفت و آمد بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پول لازم دارید. در درون شهر هم نگران حمل و نقل خود نباشید می‎توانید از تاکسی‎های دربست و خطی و یا از تاکسی بیسیم ۱۸۸۱ استفاده کنید.

برای محل اقامت، هم می‎توانید یک گزینه لوکس انتخاب کنید و هم می‎توانید یک اقامتگاه ارزان قیمت انتخاب کنید. برای یک هتل لوکس حدودا شبی ۳۰۰ هزار تومان، برای یک هتل معمولی حدودا شبی ۱۵۰ هزار  تومان و برای یک هتل ارزان قیمت حدودا شبی ۹۰ هزار تومان در نظر بگیرید.

خورد و خوراک نقطه عطف در کرمانشاه است. در این استان غذاهای خوشمزه و ارزان قیمت فراوان است.  شما می‎توانید با ۲۵هزار تومان یک غذای بسیار خوب بخورید و برای روزهای دیگر سفرتان برای هر وعده ۱۰هزار تومان هزینه کنار بگذارید.

برای بازدید از جاذبه‎های تاریخی هم گردشگران ایرانی باید برای هر مکان حدود ۳ هزار تومان و گردشگران خارجی نیز حدود ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرند.

به طور کلی اگر می‎خواهید لوکس سفر کنید برای ۴روز سفر در این استان حدود ۱میلیون تومان در نظر بگیرد و اگر می‎خواهید متوسط سفر کنید حدود ۶۰۰ هزار تومان و اگر می‎خواهید ارزان سفر کنید حدود ۴۰۰ هزار تومان پول لازم دارید.

نوشته سفر در دل تاریخ اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *