سفر به اولین های ایران

بی شک سرزمین ایران خود جزء اولینهای بسیاری بوده واکنون نیز گاهی به موفقیت هایی دست می یابد. بنابراین این موفقیت ها و اولین ها دربین شهرهای بسیاری تقسیم شده است و هر نقطه ای از ایران در این موفقیت ها سهیم بوده است.از این میان ما  به عنوان نمونه دو شهر از نقاط مختلف ایران انتخاب نمودیم و کمی برایتان شرح می دهیم ، باشد که این چند سخن کوتاه بتواند شما را راغب کند تا کشورمان ایران را بهتر و عمیق تر بشناسیم.

یزد:اولین شهر خشتی جهان

یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست.همین دو ویژگی کافی است تا ایرانیان بدانند کشوری به وسعت تاریخ جهان دارند و شهری کویری که می توانند خشت به خشت ، کاشی به کاشی و لحظه به لحظه تاریخ آن را به رخ جهانیان بکشند.

تاریخ سکونت انسان در این خطه از هزاره سوم پیش از میلاد فراتر رفته است، به طوری که در عهد پیشدادیان طایفه های در حال کوچ از بلخ به پارس، این سرزمین را یزدان نامیدند و از آن زمان به بعد یزد محل عبادت شد که وقتی با تور یزد سفر کنید به عینه حقیقت این مطلب را درک خواهید کرد. نخستین دودمان فرمانروا در تاریخ اساطیری و حماسی ایران زمین «پیشدادیان» بودند.

پیشداد به معنی «اولین کسی که قانون آورده است».معنی می دهد .یزد را از آن جهت امن ترین شهر می دانند که جنگ و بلایای طبیعی تاکنون نتوانسته به آن صدمه ای وارد کند. به همین دلیل است که تاریخ نویسان از آن به عنوان امن ترین شهر ایران یاد کرده اند. مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی نیز درباره یزد می گوید که تجار جاده ابریشم این شهر را به لحاظ امنیت مالی و جانی آن دوست دارند.امن ترین شهرجهان اکنون نیز امن ترین شهرایران است و این امنیت قطعاً مدیون مردم مومن و سخت کوش و صادق این دیار است .شهری که به شهر خدایان معروف بوده و شهر یزدان  امروزه به نام یزد شناخته می شود . برای دیدن شهر یزد اولین شهرو شهر اولین ها تردید نکنید زیرا  قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا نارین قلعه یا کهندژ نام دارد که در شهر باستانی میبد بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر تمامی ‌شهر میبد و پیرامون آن دید دارد. تاکنون کشوری ادعا نکرده است که بنایی قدیمی تر از کهندژ دارد. کهندژ نام دژهای کهنی است که در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند. این دژها در دوره پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشکانی ساخته شده و بناهایی تک و پر تراکم بودند که بر فراز تپه‌های طبیعی یا مصنوعی می‌ساختند.

 

دلایل دیگر اولین های یزد

اگر هنوز قانع نشده اید این را نیز بدانید طولانی ترین قنات ایران به نام “قنات زارچ” با طول صد کیلومتر در استان یزد قرار دارد. این قنات یکی از کهن ترین قنات های ایران به شمار می آید که سابقه ای بیش از سه هزار سال دارد. طول کوره قنات زارچ بیش از ۷۱ کیلومتر بوده و تعداد چاه های آن دو هزار و ۱۱۵ حلقه شمارش شده است.و این شاهکار مهندسی آبخیزداری جهان است .اولین بنای زیر زمینی دنیا بوده که در این عمق و طول از ۲۴ نقطه همزمان شروع شده و فقط با محاسبه دقیق از طریق ستارگان  با بیشترین دقت ممکن به هم رسیدند و این مهم زمانی ارزش آن مشخص می شود که هنوز با اینهمه علم مهندسی و جی پی اس و غیره نمی توانیم دو سر یک پل رو زمینی را بهم برسانیم و این قنات سه هزارسال پیش آب را از زیر زمین جمع آوری و با حداقل تلفات به یزدان می رساند. البته خاطر نشان کنم که ایران شهرهای دیدنی زیبایی دارد که در  نوع خود نیز بی نظیرند و اولین ( برای مثال اگر شما با تور چابهار از تهران با هواپیما به آن سرزمین بهاری بروید مناظری منتظر شما هستند که در جای دیگر تکرار نمیشود)

اولین موجود زنده دنیا در یزد هنوز نفس می کشد و آن چیزی نیست جز سرو ابرکوه . سرو چهار هزار ساله ابرکوه را می توان مسن ترین موجود زنده جهان نامید. هر چند که گفته می شود در کشور سوئد نیز درختی وجود دارد که از سرو ابرکوه قدیمی تر است اما اکنون از درخت پیر سوئد تنها ریشه های آن باقی مانده در حالی که سرو کهنسال شهرستان ابرکوه با ۲۵ متر ارتفاع ۱۸ متر محیط و ۵٫۱۱ متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و آرام آرام زندگی می کند.هرچندکه درخت بائوبائو سوئد سالهاست که از بین رفته و تخمین سن آن در هاله ای از ابهام است . و البته میان ماه من با ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است . و این سرو است که شاه شمشاد قدان و سرافراز بر خاک یزدان پناه یزد ریشه دوانده است.

بلندترین و منحصر بفرد ترین بادگیرهای جهان را تنها می توان در استان یزد پیدا کرد. بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید. این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال ۱۱۶۰ هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد. این بادگیر ارتفاعی به طول ۳۳ متر و ۷۸ سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزآن هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند. در کنار این بادگیر باغی شامل سه عمارت هشتی و سردر و تالار آینه نیز موجود است که بهشت آیین خوانده می شود و دارای نقوش اسلیمی است. این باغ مدت ها محل اقامت کریم خان زند در یزد بود و از نظر طراحی در شمار زیباترین باغ های دوره زندیه و قاجاریه محسوب می شود که در حد این موارد را در شهر شیراز میتوانید ببینید ، شما میتوانید با قیمت تور شیراز مناسبی که برایتان فراهم کردیم جاهای دیدنی شیراز و یزد را با هم مقایسه کنید و پی به صحت این حرف ببرید.

در این مقاله همین ها کافی است و باور کنید هرکدام از این ها برای جذب میلیونها توریست کافی است .و اگر اندک توریست در این دنیا نصیب ما می شود قطعاً مشکل از ماست نه از سرزمین پرخیر وبرکت ایران . اکنون برای سفر به یزد کوله بارت را ببند که درنگ جایز نیست.

تبریز : اولین شهر مدرن ایران

به طور قطع مسجد سلیمان به واسطه داشتن اولین چاه نفت ایران از بسیاری نقاط اولین ها را کسب می کند ، اما تبریزشهر اولینهای خود ساخته است. تبریز به واسطه اقلیم سردسیر خود در بسیاری ازملاحظات نادیده گرفته می شود و بنابراین نیاز به همت عالی داشته که اکنون جزو پیشرو ترین و موفق ترین شهرهای ایران است و دلیلی شد برای انتخاب تور تبریز برای مسافرین ایرانی و توریست های خارجی .باید بدانیم که اولین هتل مدرن ایران توسط میرزا اسحاق‌خان معزالدوله در سال ۱۲۸۲ هجری شمسی تاسیس شد .این هتل را در جوار پل قاری تبریز تأسیس کرد و آن را با عنوان مهمانخانه نظافت به همه معرفی کرد.

تبریز

نخستین رستوران ایران نیز کارش را در تبریز آغاز کرد. این رستوران بخشی از فضای مهمانخانه نظافت را به خود اختصاص داده بود. نخستین سالن سینمای عمومی ایران در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی و ۵ سال بعد از اختراع جهانی سینما در تبریز تأسیس شد. این سالن سینما با نام سینما سولی شناخته می‌شد.گفتنی است نخستین سینمای خودرویی کشور نیز در تبریز ساخته شد.

دلایل دیگر اولین های تبریز

نخستین چاپخانه سربی با حروف فارسی و عربی در تبریز تأسیس شد. شاهزاده عباس‌میرزا این چاپخانه را در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی تأسیس کرده است. تبریز شهری است که محمدعلی تربیت نخستین کتابخانه دولتی ایران را در آنجا پایه‌گذاری کرده است. این کتابخانه در سال ۱۳۰۰ در یکی از اتاق‌های دبیرستان محمدیه واقع در کوی حرم‌خانه و پشت استانداری فعلی پایه‌گذاری شد و در سال ۱۳۱۲ به میدان دانشسرا منتقل شد.اینها گوشه ای از اولین های ایران بود در تبریز می توانید تاسیس اولین دانشکده پرستاری و مامائی ایران در تبریز و احداث نخستین مدرسه کر و لال ها ایران در تبریز توسط جبار باغچه بان وتاسیس اولین مدرسه نابینایان ایران ، تاسیس نخستین مدارس حرفه ای و بازرگانی ایران و تاسیس نخستین کودکستان ایران در تبریز توسط ابوالقاسم فیوضات همچنین تاسیس نخستین پایگاه لرزه نگاری ایران در تبریز همگی گواه به شروع ایران مدرن از تبریز را دارد.

اولین های تبریز را می توان درنگاه اولیه این شهر ببینید کانند اولین شهر ایران که متکدی ندارد و یا اولین شهر ایران که مهاجر و کارگر خارجی ندارد .و البته تبریزرا باید اولین قطب صنعتی ایران دانست  که اکثر صنایع آن خصوصی می باشد . اولین قطب صنایع غذایی و بسته بندی خوراکی ایران دانست . اولین تولید کننده شکلات ایران و اولین صادر کننده شکلات به کشورهای دیگر را نیز به آن بیافزائید .

و بسیاری از شهرهای ایران اولین ها هستند در جهان و ما به واقع مصداق این شعر حافظ هستیم که می فرماید :

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد                                            آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد

آری ما سالیان سال اولین های دنیا بودیم و اکنون محو تبلیغات و زیبائی دیگران شدیم و پیشینه خود را فراموش کرده ایم ، وقت  آن است که با یاری خداوند بینهایت مهربان دستان را بر زانوان گذاشته و برخیزیم و به ساختن وطن همت گذاریم .هنوز هم می توانیم اولین باشیم…آژانس مسافرتی فارا گشت کوروش کبیر هم پای شما در تمامی سفرها خواهد بود ، خیالتان راحت باشه ۰۲۱۸۸۹۰۹۲۹۶ شماره تماس برای مشاوره با کارشناسان سفر مختص شما.

نوشته سفر به اولین های ایران اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *