سفره رنگارنگ کرمانشاه

استان کرمانشاه از استان‎های کرد نشین ایران است که جدا از زیبایی‎های منحصر به فردش از سنت و فرهنگ مخصوص به خود که اصالتی به درازای تاریخ دارد؛ بهره می‎برد درباره کرمانشاه و جاذبه‎های طبیعی و تاریخی‎اش  به تفصیل سخت گفته شده است. در این یاداشت سعی داریم شما را با غذاهای محلی و فوق‎العاده خوشمزه این  استان آشنا کنیم. با پارس توریسم تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دنده کباب

دنده کباب

مگر می‎توان به کرمانشاه رفت و دنده کباب مخصوص کرمانشاهی‎ها را امتحان نکرد؟ اگرچه دنده کباب در همه شهرهای ایران پخته می‎ شود اما هر شهر روش خاص خود را برای این کار دارد. دنده کباب کرمانشاهی با کمک موادی چون دنده‌ گوسفند، پیاز، سیر، فلفل سیاه، سماق، رب گوجه‌فرنگی، روغن زیتون، لیموترش و جعفری ساطوری شده، طبخ شده و با نان یا برنج سرو می‎شود.

کوکوی پاغازه

کوکوی پاغازه

کوکو از جمله غذاهایی است که تنوع زیادی دارد. هر شهر کوکوی مخصوص به خود را دارد و کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. کوکوی پاغازه مخصوص کرمانشاهی‎هاست. پاغازه از گیاهان بومی کرمانشاه است که خواص دارویی نیز دارد. کوکوی پاغازه شبیه به کوکو سبزی است که به خای سبزی‎های معمول از پاغازه در آن استفاده می‎کنند. این گیاه برای مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های معده و روده رنج بسیار مفید است. در کوکوی پاغازه از آرد، پیاز، تخم‌مرغ، نمک، زردچوبه، سیر، سبزی پاغازه و روغن استفاده می‎شود.

والک پلو

والک پلو

والک پلو یکی دیگر از غذاهای کرمانشاهی است که از موادی همچون والک، برنج، روغن زیتون، زبان گوساله، روغن حیوانی، نمک، فلفل و زعفران تهیه می‎شود. والک یکی دیگر از سبزیجات بومی این منطقه است که خواص دارویی دارد و همچنین به غذا طعم و عطر فوق‎العاده‎ای می بخشد.

ونوشک پلو

ونوشک پلو

یکی دیگر از غذاهای بسیار لذیذ کرمانشاهی‎ها ونوشک پلو است. این غذا را که در کرمانشاه بسیار پرطرفدار می‎باشد؛ با ترکیب موادی همچون برنج، گوشت چرخ‌کرده، ونوشک تازه، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، روغن، نمک و زردچوبه تهیه می‎کنند و از غذاهای سنتی این منطقه محسوب می‎شود.

خورشت خلال

خورشت خلال

خورشت خلال یک خورشت سنتی خوشمزه است که در میان مردم کرمانشاه طبخ می‎شود ولی امروزه همه مردم ایران دستور پخت آن را یاد گرفته‎اند و غذای ملی محسوب می‎شود. خورشت خلال کرمانشاه به قدری معروف است که به هیچ‎عنوان نباید خوردن آن را در سفر به این استان از دست داد. برای پخت این غذا موادی همچون گوشت، زرشک، خلال بادام، رب ‌گوجه ‌فرنگی، کره، پیاز، گلاب، زعفران و چوب دارچین لازم است. همچنین برای طعم بهتر آن و برای کسانی که غذا را ترش دوست دارند استفاده از لیمو عمانی یا پودر آن توصیه می‎شود.

منبع

 

نوشته سفره رنگارنگ کرمانشاه اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *