سرنوشت آسمان چه می‌شود؛ تخریب یا استحکام/تخلفات گسترده در هتلی که بر ارگ کریمخانی سایه انداخت

تخریب یکی از گزینه‌های روی میز هتل متخلف آسمان شیراز است که دو روز پیش دچار آتش سوزی گسترده‌ای شد که با تلاش بی‌وقفه آتش نشانان اطفا شد.

ایرنا : هتل‌ آسمان شیراز حالا مصداق ضرب المثل «خشت اول چون نهد معمار کج» است. هتلی که روزی با زور و قلدری به منظر ارگ کریمخانی سایه انداخت، حالا در دو راهی تخریب یا استحکام بخشی قرار دارد. پس از آتش سوزی شدیدی که که طبقات زیر زمین این هتل در حال ساخت را سوزاند، کارشناسان از آسیب دیدن سازه این هتل خبر می‌دهند و یکی از گزینه‌های روی میز برای ادامه کار این هتل، تخریب و بازسازی است. اگر آسیب آتش به قدری باشد که کارشناسان حکم به تخریب این بنای در حال ساخت را بدهند، در تاریخ نوشته خواهد شد که کاری که سال‌هاست مقامات شهر شیراز نتوانستند انجام دهند را آتش کرد و انتقام ارگ کریمخانی را از این سازه غیرقانونی گرفت.

وهاب زنگنه مشاور کمیسیون معماری شورای شهر شیراز پس از نخستین بازدید بعد از فرو نشستن آتش هتل آسمان به ایرنا گفته است که این بازدید با حضور کارشناسان رخ داده است؛ اما به دلیل دود و غبار بسیاری که در محیط وجود داشت، امکان انجام آزمایش‌های دقیق فراهم نبود.

او همچنین درباره وضعیت این بنا گفت: شواهد نشان می‌دهد سازه در بسیاری نقاط دچار مشکلاتی شده است؛ به ویژه در تیرچه‌های سقف و در بسیاری قسمت‌ها نیز بتن به دلیل حرارت بسیار زیاد پخته شده و همه اینها ثابت می‌کند ساختمان در طبقه منفی دو فشار بسیار زیادی را تحمل کرده است. پوشش ضدآتش در ستون‌ها و روی تیرهای هتل آسمان اعمال نشده است.

این مدرس دانشگاه درباره امکان بازسازی بنا نیز گفت: در بازدید اولیه به نظر می‌رسد امکان بازسازی بنا وجود دارد؛ اما اینکه از لحاظ هزینه‌ای به صرفه باشد یا خیر موضوعی است که نمی‌توان هم‌اکنون آن را تعیین کرد.

او در این میان پرسش‌هایی نیز مطرح کرد، مثلاً اینکه چرا در چنین ساختمانی نظارت‌ درستی صورت نگرفته است.

زنگنه ادامه داد: در این ساختمان که هنوز عناصر فلزی‌ پوشش لازم را ندارند، اجازه ادامه مراحل ساخت صادر شده است در حالیکه این مسئله جزء اصول نظارتی است. اگر اسکلت بنایی فلزی باشد، باید قطعاً کاور ضد آتش در ستون‌ها و روی تیرها قرار گیرد اما چنین چیزی در این ساختمان اصلاً اعمال نشده است. از نخستین روزی که مجوز ساخت هتل آسمان صادر شد، تخلفات بسیاری در آن رخ داد، تخلفاتی که همه درباره‌اش می‌دانند اما به آن‌ها رسیدگی نشد.

وی افزود: در چند روز آینده طی بازدیدهای دیگر گزارش‌هایی موثق‌تر از وضعیت سازه به دست خواهیم آورد. آزمایش بتن انجام خواهد شد و نتیجه نهایی درباره سرنوشت ساختمان اعلام خواهد شد؛ اما آنچه مشخص است این است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که هتل تخریب شود؛ چون تخریب این ساختمان، خود پروژه‌ای بسیار بزرگ‌ است. با این تفاسیر احتمال ریزش ساختمان بسیار کم است چراکه آسیب طبقات منفی ۳ و منفی ۴ به دلیل اقدامات بسیار مطلوب آتشنشانان و مهندسی بسیار خوبی که در این زمینه صورت گرفت، بسیار کم بوده است. گرداگرد بخش زیرزمین هتل یک دیوار برشی وجود دارد که مانند جعبه عمل کرده است؛‌ یعنی آتش در این قسمت مانده و در همین قسمت هم مهار شده است؛ بنابراین احتمال ریزش بسیار کاهش یافته است.

کارشناسان دیگری نیز درباره وضعیت بنای هتل آسمان و آسیب به سازه آن نظر داده‌اند، حالا شیرازی‌ها منتظرند ببیند، آتش آسمان را به زمین می‌رساند یا نه.

The post سرنوشت آسمان چه می‌شود؛ تخریب یا استحکام/تخلفات گسترده در هتلی که بر ارگ کریمخانی سایه انداخت appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *