سرقت کتیبه‌های آب‌ انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده اس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: سرقت کتیبه‌های آب‌انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده و پلیس آگاهی پیگیر این سرقت است و اداره کل میراث فرهنگی نیز با تمام توان در حال پیگیری این ماجراست و حمایت می‌کنیم تا با کمک نیروی انتظامی سارقین دستگیر شوند.

ایسنا: علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین اظهار کرد: در گزارشی که از مرجع قضایی، کلانتری محل، سامانه پلیس ۱۱۰، متولی موقوفه ملاوردیخانی و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین به دست آوردیم، در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری قفل درب ورودی آب‌انبار ملاوردیخانی شکسته و چهار قطعه کتیبه سردر آن به سرقت رفته بود.

وی افزود: برای حفاظت از این کتیبه‌ها درب آهنی قرار داشت که سارقان با شکستن قفل وارد شدند و سرقت در این موضوع محرز شده و پلیس آگاهی پیگیر این سرقت است و شکایت اصلی توسط متولی موقوفه صورت گرفته و اداره کل میراث فرهنگی نیز با تمام توان در حال پیگیری این ماجراست و تلاش دارد از طریق مراجع ذی‌ربط به نتیجه لازم برسد.

خزائلی تصریح کرد: در باب حفاظت از این آثار که متولی خصوصی دارند وظیفه‌ای از بابت اینکه نگهبان بگذاریم نداریم و از متولی موقوفات سپاس‌گزاریم که بلافاصله شکایت کرد و ما نیز فقط حمایت می‌کنیم تا با کمک نیروی انتظامی سارقین دستگیر شوند.

این مسئول بابیان اینکه در جایی که متعلق با میراث فرهنگی نیست به‌صورت قانونی اجازه نصب دوربین نداریم، بیان کرد: ۱۴۱۲ اثر ثبت‌شده در داخل استان داریم که حفاظت از آن‌ها به‌صورت مستمر توسط یگان حفاظت انجام می‌شود.

نظارت بر آثار تاریخی به‌صورت بازدیدهای گشت است

وی با بیان اینکه نظارت این سازمان به‌صورت بازدیدهای گشت است نه مستقر، افزود: مسئولیت یگان حفاظت ما گشت زنی در محدوده این آثار است که این یگان شامل بخشی از عوامل نیروی انتظامی و پلیس هستند.

خزائلی ادامه داد: یک اکیپ گشت زنی برای محدوده بازار داریم که به‌صورت روزانه و مستمر گشت زنی می‌کنند و محدوده وظایف آن‌ها بیشتر از موضوع سرقت است و لیست بلند بالایی چون تخریب‌ها، ساخت‌وساز و حفاری‌های غیرمجاز را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با انتقاد از اینکه یکی از رسانه‌ها به گفته یکی از کارشناسان قیمت‌گذاری این کتیبه‌ها را منعکس کرده بود، گفت: متأسفانه این موضوع به‌اشتباه در رسانه‌ها مطرح شد زیرا ورود در فضای قیمت کار بسیار غلط و اشتباهی است که التهاب را در افکار عمومی به وجود می‌آورد.

وی تأکید کرد: در میراث فرهنگی برای اثر قابل ارزش، قیمت‌گذاری نمی‌کند و وارد این حوزه نمی‌شود زیرا اساساً در وزارتخانه مقیاسی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد.

در خصوص مرمت آثار تاریخی قانون وجود دارد

خزائلی بابیان اینکه در حوزه مشارکت و مرمت آثار تاریخی قانون لازم وجود دارد، عنوان کرد: اعتبارات ملی و استانی برای این نوع مشارکت‌ها هزینه می‌شود و در تمام بناهای ثبتی در داخل کشور با تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته به مرمت آن کمک می‌کنیم.

این مسئول با بیان اینکه سارقان آثار تاریخی به میراث گذشتگان خود، کشور و هویتشان خیانت می‌کنند، گفت: جدا کردن این کتیبه‌ها صدمه جبران‌ناپذیری به پیکره یک بنای تاریخی می‌زند لذا خوب است این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم که جدا کردن یک اثر از بنای اصلی عملی بسیار ناپسند و مذموم است.

وی بیان کرد: گزارش این سرقت در نیروی انتظامی وجود دارد و مورد پیگیری قرار گرفته لذا قطعاً خروج از مبادی رسمی امکان‌پذیر نیست و جلوی خروج قاچاق آن نیز توسط مرزبانان ما گرفته خواهد شد.

خزائلی با اشاره به اینکه در مقطعی که مصاحبه‌های نخست با رسانه‌ها در حوزه سرقت این کتیبه‌ها انجام شد، احتمال اینکه خود متولی این کتیبه‌ها را جابه‌جا کرده را عنوان کردم، اعلام کرد: آن زمان گزارش‌های رسمی از دادیار قضایی نداشتم برای همین این مصاحبه انجام شد تا بعد از آن مستندات لازم جمع‌آوری شود؛ در حال حاضر اعلام می‌کنم که براساس گزارش‌های تکمیلی این احتمال از بین رفته است.

وی بیان کرد: بعد از گزارش ارسالی سرقت بلافاصله در جریان آن قرار گرفتم و چون در این مسئله حساسیت بسیار وجود داشت و برخی از مفاد محرمانه بود این نگرانی را برای من ایجاد کرد که مصاحبه‌های من بعد از رسانه‌ای شدن این سرقت خللی به روند این پرونده و پیگیری‌ها وارد نکند به همین جهت مطالب با احتیاط بیان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم کسانی که با اعمال مجرمانه چون سرقت این کتیبه‌ها از میراث این شهر و کشور سوءاستفاده می‌کنند در محاکم قضایی به سزای عمل خود برسند.

The post سرقت کتیبه‌های آب‌ انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده اس appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *