سایه مرگ بر تأسیسات گردشگری در دو سوم ایام سال

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از نامتوازن بودن سفرها در ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه و رشد صنعت پردرآمد گردشگری در کشورمان نام برد و گفت: تا مادامی که نگاه ها به گردشگری علمی نشود، توسعه واقعی در این بخش اتفاق نمی‌افتد.

ایسنا:  رحمان فرمانی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی درآمد پایین کشورمان از گردشگری اظهار کرد: سفرها در ایران به صورت نامتوازن توزیع شده و از این رو طی ۱۵ روزه تعطیلات نوروزی و تا حدودی حداکثر در سه ماهه تابستان با حجم بالایی از سفر روبرو هستیم و در مابقی روزهای سال کاملا در رکود هستیم.

وی با بیان اینکه سفر در ایران فصلی است خاطرنشان کرد: سفر در ایران حداکثر سالانه ۱۰۵ روز است و در مابقی روزهای سال تقریبا با مرگ تاسیسات گردشگری روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در فصولی از سال حجم سفرها به شدت افزایش می‌یابد اما تاسیسات گردشگری و فعالان این حوزه از آن منتفع نمی‌شود، بیان کرد: مسافرت به این سبک و اقامت در مدارس و چادرها به توسعه و رشد صنعت گردشگری کمکی نمی‌کند از این رو است که علی‌رغم افزایش سفرها و هزینه‌کرد مسافران اما اتفاق چندانی در صنعت گردشگری نمی‌افتد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اذعان به اینکه رشد گردشگری تدریجی اتفاق می‌افتد، افزود: برای رشد و توسعه گردشگری در یک منطقه باید در وهله اول جامعه میزبان را آماده کرد و اگر جامعه میزبان مهیا و آماده نشود نه تنها آن منطقه و استان از ورود گردشگر سودی نمی‌برد بلکه ضرر هم می‌بیند.

فرمانی به نقش مهم رسانه‌ها در توسعه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: اگر قرار است که استان سمنان در صنعت گردشگری رشد کند یکی از نخستین راه‌ها، آموزش است و رسانه‌ها در این مهم نقش محوری دارد.

فرمانی با بیان اینکه ما در برخی بدیهی‌ترین مسائل حوزه گردشگری مشکل داریم، ادامه داد: از همین رو است که با وجود اینکه حجم سفرها افزایش می‌یابد اما توسعه گردشگری اتفاق نمی‌افتد.

این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت، مؤلفه‌ها و پارامترهای خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: با بی‌توجهی به این مؤلفه‌ها اتفاق ویژه‌ای در صنعت گردشگری نخواهد افتاد و از همین جهت گاهی در برخی مناطق زیرساخت‌های ما نیز آماده است اما منطقه به لحاظ فرهنگی مهیای توسعه گردشگری نشده است.

وی با بیان اینکه ما در سطح کشور از نظر زیرساخت‌های حرفه‌ای با مشکل جدی روبرو هستیم به عملکرد جزیره‌ای در حوزه گردشگری اشاره و اضافه کرد: تنها بخشی از گردشگری در اختیار سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

مدارس به تدریج از گردونه تاسیسات اقامتی حذف می‌شوند؟

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های استان سمنان در حوزه گردشگری گفت: باید چند جاذبه شاخص استان را به درستی به جامعه هدف بشناسانیم و وقتی گردشگر به استان آمد با معرفی جاذبه‌های تکمیلی زمینه رشد گردشگری در استان را به تدریج فراهم کنیم.

وی از افزایش اشتغال و درآمد به عنوان دو مولفه مهم در صنعت گردشگری نام برد و افزود: در برنامه‌ریزی‌های استان در بخش گردشگری باید به این دو توجه ویژه داشته باشیم.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه باید مدارس را به تدریج از گردونه تاسیسات اقامتی حذف کنیم، افزود: البته به یک‌باره نمی‌توانیم آموزش و پرورش و مدارس را حذف کنیم و باید به تدریج و گام به گام این اتفاق بیفتد و از همین رو مصوب شده که سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت‌های اقامتی مدارس کم و به تدریج و طی یک پروسه چند ساله آنها را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه هتلداران آمادگی دارند تا ۵۰ درصد به فرهنگیان تخفیف بدهند گفت: در نشست‌های فعالان این بخش اعلام شد که اگر دستگاه‌های دولتی و از جمله مدارس خدمات اقامتی خود را تعطیل کنند حاضرند تخفیف ۵۰ درصدی به فرهنگیان بدهند.

The post سایه مرگ بر تأسیسات گردشگری در دو سوم ایام سال appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *