سابقه تمدنی گل افشان سمیرم به هزاره پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد

 مشاور امور روستایی و عشایری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: سابقه تمدنی و سکونت گاهی منطقه گل افشان سمیرم به اوایل هزاره پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد.

ایرنا: سجاد افشاری با اشاره به بازدید مسوولان سمیرم از این مکان مکشوفه این شهرستان، اظهارداشت: کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان، هفت هزار سال قدمت یعنی دوران پیش از تاریخ(باکون) برای این نقطه در شرق سمیرم را تخمین می زنند.

وی نزدیکی این نقطه به قلعه سنگی(دژ بهمن) در مسیر شهرستان آباده استان فارس را یادآور شد و افزود: قدمت تپه سکونت گاهی گل افشان از دژ بهمن که محل دیده‌بانی در مسیر رفت‌ و آمد کاروان‌های بخش مرکزی در ایران باستان بوده و طبق مطالعات ۳ تا ۴ هزار سال قدمت تاریخی دارد بالاتر است.

مشاور امور روستایی و عشایری میراث فرهنگی، و گردشگری استان اصفهان، کاوش‌های اخیر باستان شناسی را فصل سوم کار تحقیقاتی در مناطق شرقی سمیرم عنوان کرد و ادامه داد: این رویداد در ادامه عملیات باستان شناختی و کاوش «تپه مش کریم» در بخش مرکزی سمیرم که در سال ۱۳۹۳ انجام شده بود صورت گرفت.

سرپرست تیم باستان شناسی و کاوش تپه گل افشان هم در ادامه افزود: پس از انجام مطالعه و بررسی های اولیه در بخش مرکزی شهرستان سمیرم، ادامه کار و کاوش ها از اوایل مهر ماه امسال، با مشارکت متخصصان این حوزه بر روی تپه گل افشان آغاز شد.

محمد حسین طاهری اظهار داشت: کارگاه های کاوش به منظور مطالعات لایه نگاری و تشخیص مراحل سکونتی به صورت ترانشه ها و کنده کاری گسترده برای آگاهی از ساختارهای سکونتی اقوام گذشته ساکن روی تپه گل افشان انجام گرفت.

وی بیان کرد: کاوش‌های انجام شده تا این مرحله بیانگر این است که اولین بار در دوره پیش از تاریخ و در حدود ۷هزار سال قبل ساکنانی در این مکان مستقر و این تپه را سکونت گاه خود قرار داد اند.

به گفته وی، بقایا و آثاری همراه با آتش دان ها، خاکستر و اجاق هایی کشف شده که به احتمال زیاد سبک زندگی آن قوم را به شکل فصلی و کوچ رو نشان می دهد.

طاهری تصریح کرد: کشف ابزارهای سنگی و لوازم شمارشی نشانگر کارهای کشاورزی و دامپروری در منطقه است و همچنین آثاری از سنگ و نشان های قبرستان نیز بدست آمده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روستای عشایری گل افشان در نزدیکی محل کاوش های باستانی ما واقع شده است.

به گفته سعید سلیمانیان، امروزه جمعیت ساکن این روستا، عشایری هستند که بجای کوچ سالانه بهار و پاییز در روستایی که برای اسکان عشایر در نظر گرفته شده سکونت یافته اند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از اشیاء کشف شده در این تپه ماقبل تاریخ نشان می دهند آن دوران نیز کوچ و کوچ روی و زندگی دوره ای در این منطقه جریان داشته است.

شهرک عشایری گل افشان کنونی که چند سالی است به روستا تبدیل شده است در ۳۳ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و ۸۰ کیلومتری شمال آباده استان فارس واقع شده است.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تخت قراچه، چشمه ‘خوانسار’، تخت سلیمان آب ملخ، ‘حمام کمال الملک وزیر’، ‘تل شاهی و وزیری’، ‘قلعه بهمن’، آبشار ‘خفر’، آبشار سمیرم، چشمه ‘ ناز ونک’، ‘تالاب خان وردشت’، آبشار ‘بی بی سیدان’، چشمه’بابا زرنگ کمه’، چشمه ‘نوول’ غار ‘دنگزلو’، ‘لای سرخ دنا’ و ‘امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا’ است.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی، دارای ۱۰۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع است.

The post سابقه تمدنی گل افشان سمیرم به هزاره پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *