زیباترین کلیساهای ایران کجاست؟

کلیساها همیشه برای گردشگران داخلی شبیه به یک بنای رازآلود بوده‌اند. دلیل رازآلودبودنشان هم به قصه‌هایی برمی‌گردد که داخل هر کدام پنهان شده؛ یکی قصه‌ای در معماری‌اش دارد، دیگری رازی در اسمش. برخی از آنها در دل کوه و کمر و شبیه به برج نظامی ساخته شده‌اند و برخی دیگر در وسط شهر. بعضی از آنها بزرگ و باشکوه هستند و برخی دیگر ساده و بدون جزئیات. در گزارش زیر سری می‌زنیم به زیباترین کلیساهای ایران، تا ببینیم با سفر به چه شهری از کدام کلیسا می‌توان دیدن کرد؟

وانک، کلیسای باشکوه ایران

کلیسای وانک

بیشتر کلیساها بناهایی منزوی هستند و همه، اجازه بازدید از آنها را ندارند، اما نقاشی‌های مجلل وانک باعث شده که کسب و کار فروش بلیط این موزه همیشه به راه باشد. وانک را بیشتر به خاطر نقاشی‌های دیواری‌اش دوست دارند.

این کلیسا در وسط اصفهان چه کار می‌کند؟ داستان این است که در جنگ ایران و عثمانی شاه عباس دستور می‌دهد برای جلوگیری از قتل عام مردم به دست عثمانیان، سپاهیان مردم را مجبور به عقب‌نشینی کنند. با این کار ارامنه جلفا به اصفهان رسیدند و برای خودشان در این شهر کلیسا ساختند. این کلیسا مثل بیشتر بناهای محله جلفا خشتی‌ست.

گنبد کلیسای وانک تحت تاثیر معماری دوران، از مخروطی شکل، به یک گنبد شبیه به مساجد درآمده. همچنین داخل کلیسا که بشویم نقاشی‌های روی دیوار ما را به یاد دیوارهای چهل‌ستون می‌اندازد و متوجه شباهت‌های این دو خواهیم شد. بنابراین معماری این بنا تا حد زیادی از معماری پایتخت ایران در دوران صفویه تاثیر گرفته. وانک، فقط کلیسا نیست، بلکه بعد از دیدن کلیسا ما وارد موزه می‌شویم و راهنما به معرفی اجزای موزه می‌پردازد. برای همین بازدید از آن حداقل به دو ساعت زمان خالی نیاز دارد.

آدرس: چهارراه توحید. محله جلفا

سنت استپانوس، دژی مقابل دشمنان

کلیسای سنت استپانوس

این کلیسا اسم سختی دارد، اما اگر چند بار تکرار کنیم راحت در زبانمان می‌چرخد. اسم آن از روی اسم یک شهید مسیحی در دوره شاه عباس اول گرفته شده.

سنت استپانوس در میانه یک کوه با شیب تند و تیزی جا دارد که اطرافش باغ و پر از درخت است. برای همین بنای آن علاوه بر کلیسا، شباهت‌هایی هم به برج نگهبانی و دژ محکم داشته است.

برخلاف وانک اینجا به جز یکی دو مورد، نقاشی دیواری زیادی نمی‌بینیم، اما جذابیت اصلی آن کنده‌کاری‌های روی دیوار و سنگ‌هاست. در اطراف سنت استپانوس، کلیساهای زیادی ساخته شده است. برای مثال در فاصله ده دقیقه‌ای آن، کلیسای چوپان قرار دارد.

این کلیسا شاید بنایی به جذابیت سنت استپانوس نداشته باشد، اما داستان آن این بوده که دقیقا روبروی آن و آن طرف رود ارس، در خاک نخجوان، کلیسای مشابه دیگری با همین اسم ساخته شده که پادشاهی ضد مسیحی آن را از بیخ و بن از بین برده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۱۶ کیلومتری غرب جلفا و ۳ کیلومتری کرانه جنوبی ارس، در محلی به اسم قریه قزل وانگ در نردیکترین روستای دره شام

قره کلیسا و مدرسه هاگوارتز

قره کلیسا

از بیرون احساس می‌کنیم در برابر مدرسه هاگوارز ایستاده‌ایم. این کلیسا از همان دسته‌ای‌ست که خارج از شهر و روی تپه درسته شده. هر سال مسیحیان زیادی در این کلیسا جمع می‌شوند، چرا که این بنا آنها را به یاد پادشاهی می‌اندازد که به خاطر مقاومت مسیحیان از روگردانی از دینشان هزاران نفر را به قتل رساند.

این کلیسا یک بار بر اثر حمله مغول‌ها تخریب و بار دیگر هم تعمیر شده است. شاه عباس اول برای اینکه رد خودش را روی این بنا بگذارد کتیبه‌ای در حمایت از ارامنه به خط ارمنی نصب کرده. قره کلیسا به معنی کلیسای سیاه است که احتمالا به سنگ‌های سیاه به کار رفته در آن به این اسم خوانده می‌شود.

آدرس: آذربایجان غربی، شهرستان چالدران (جنوب ماکو) و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سیه‌چشمه.

ننه مریم؛ از آتشگاه تا کلیسا

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم ارومیه هر سال بازدیدکننده‌های زیادی دارد، اما این بازدیدکننده‌ها نه به خاطر زیبایی یا جذابیت معماری آن بلکه به خاطر تاریخچه طولانی این کلیسا به اینجا می‌آیند. بعد از بیت‌الحم در فلسطین، ننه مریم، قدیمی‌ترین کلیسای جهان به شمار می‌رود. جالب اینکه اینجا ابتدا آتشگاه زرتشتیان بوده که بعد از پذیرش دین مسیحیت به کلیسا تغییر کاربری داده است.

داستان تغییر بنای این مکان نه با جنگ و خونریزی، بلکه با میل و اشتیاق موبدان آغاز می‌شود. روایت است که بعد از سفر سه موبد زرتشتی به اورشلیم آنها به مسیحیت رو می‌آورند و بعد از بازگشتشان آتشگاه را به یک کلیسا تبدیل می‌کنند. این کلیسای آشوریان، تزیینات چشم‌گیری ندارد بلکه زیبایی‌اش را از تونل‌ها و دالان‌های تودرتویی گرفته که با سنگ‌های خاکستری و گچ‌ و سیمان سفید ساخته شده و ما را به یاد دوران قرون وسطی می‌اندازد.

آدرس: خیابان قدس شهر ارومیه

سیرکیس مقدس و معماری قرون وسطایی

کلیسای سرکیس مقدس

در آستانه غروب، وقتی از بالای پل کریمخان تهران به سمت میدان ولیعصر می‌رویم، رنگ قرمز خورشید از علامت صلیب کلیسا آرام آرام پایین می‌رود؛ این یکی از زیباترین غروب‌های تهران است که باید خیلی خوش‌شانس باشیم تا با آن چشم در چشم شویم.

در این شهر کلیساهای زیادی وجود دارد، اما بزرگ‌ترین آن سیرکیس مقدس است. معماری بیرون و درون آن نزدیک به معماری کلیساهای دوران قرون وسطی است. برای همین وقتی وارد آن شویم با دیدن ردیف نیمکت‌های چوبی بیشتر به یاد فیلم‌های هالیوودی از آن دوران می‌افتیم. این کلیسا خیلی راه را برای بازدید گردشگران باز نمی‌کند چرا که محل خلیفه‌گری ارامنه تهران است. علاوه بر آن مراسم مختلفی در آن برگزار می‌شود که دیگران در آن اجازه شرکت کردن ندارند.

آدرس : تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی

عکس‌ها: خبرگزاری ایمنا و ایرنا

نوشته زیباترین کلیساهای ایران کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *