زیباترین خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟

اصفهان، شهری نیست که فقط جاهای شناخته‌شده‌اش را ببینیم و بعد ترکش کنیم. می‌توانیم ساعت‌ها در شهر بچرخیم و همینطور به جاهای جدید برسیم. خانه‌ های تاریخی اصفهان هم از این دست جاها هستند. هرچند به اندازه پل‌ها و مساجد شهر شناخته‌شده نیستند، اما دیدن‌شان هم خالی از لطف نیست و ما را به زمان‌های مختلفی می‌برند. یکی ما را به دوره قاجار می‌برد و یکی به دوره پهلوی و قدم که در آنها بگذاریم، انگار در جایی غیرواقعی پا گذاشته‌ایم.

خانه مشروطه

خانه مشروطه اصفهان

جز زیبایی خانه و معماری چشم‌گیرش، اینکه در جایی قدم بگذاریم که بیشتر از صدسال پیش مشروطه‌خواهان اصفهان در آن گردهم می‌آمدند و محلی بوده برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی، ما را می‌تواند به اندازه کافی سر ذوق بیاورد. در اتاق‌های خانه که حالا به موزه تبدیل شده‌، زمانی آدم‌های مهمی رفت‌وآمد می‌کردند و حالا بخشی از وسایل و اسناد و مدارک‌شان در معرض دید ما قرار گرفته است. خانه در زمان قاجار ساخته شده و حوض بسیار باصفایی دارد.

آدرس: خانه مشروطیت اصفهان، با میدان نقش جهان فاصله زیادی ندارد و در بخش شرقی آن، در محله‌ حسن‌آباد و خیابان نشاط قرار دارد.

ساعت بازدید: از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر و از ۴ بعدازظهر تا ۸ شب

خانه ملاباشی یا معتمدی

خانه ملاباشی اصفهان

این خانه که تزئینات و معماری سقف و درودیوارش باعث حیرت‌مان می‌شود، در دوره زندیه و قاجار ساخته شده است. خانه را شخصی به اسم میرزا احمد ملاباشی، منجم ناصرالدین شاه خرید و از همین رو اسمش روی خانه قرار گرفت. میرزا احمد، از فقها و علمای زمان خودش بود و برای همین هم محل زندگی‌اش را وقف انجام کارهای فقهی و فرهنگی کرد.

در آن زمان، خانه ملاباشی برای خودش مجموعه‌ای بود، اما به مرور محدود و قسمت‌هایی از آن کم شد. مثل بیشتر خانه‌های دوره قاجار، خانه ملاباشی هم دارای بخش اندرونی و بیرونی‌ست و پنجره‌های رنگیاش آدم را خیره می‌کند.

آدرس: محله‌ پا قلعه و خیابان ملک

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۷ عصر

خانه دهدشتی

خانه دهدشتی اصفهان

خانه‌ای باشکوه، مربوط به دوره قاجار، در یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان؛ یعنی خیابان چهارباغ عباسی. خانه دهدشتی نسبت به زمان گذشته خیلی فرق کرده، چون این روزها به کافه-رستوران هوگو تبدیل شده است و دیگر فقط با خانه‌ای تاریخی طرف نیستیم. حیاط بزرگ و حوض پرآب، به اضافه عمارتی که پیش چشم‌مان قرار دارد، خانه دهدشتی را از سایر خانه های تاریخی اصفهان متمایز می‌سازد.

آدرس: چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه، بن بست دهدشتی

ساعت بازدید: ۵ بعدازظهر تا ۱۰ شب

خانه انگورستان ملک یا امین التجار

خانه انگورستان ملک

این خانه متعلق به سید حبیب‌الله امین‌التجار اصفهانی، یکی از تاجران و خیّران سرشناس اصفهان بوده است. او کارِ تجارت را در کنار پدرش شروع کرد و با پیشرفت در کارش و گسترش آن به شهرهای دیگری مثل تهران، به یکی از تجار معروف زمانش تبدیل شد.

امین‌التجار در امور سیاسی هم پرکار بود. هم از آزادی‌خواهانِ دوران مشروطه و هم از حامیان مالی این نهضت به شمار می‌رفت و چند دوره هم در مجلس شورای ملی بود. بن‌مایه خانه مربوط به دوره صفوی‌ست، اما تا پایان دوره پهلوی‌ها هم قسمت‌هایی به آن اضافه شده.

آدرس: اصفهان، خیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر

خانه مشیرالملک انصاری

خانه مشیرالملک انصاری

خانه‌ای به تمام معنا اشرافی که زمانی محل زندگی یکی از درباریان دوره صفوی بوده. خاندان مشیر انصاری بعد از مهاجرت‌شان از شیراز به اصفهان، این خانه را برای زندگی انتخاب کردند.

جایی که از نظر زیبایی با وجود گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و حوض صلیب‌شکل وسط، هیچ چیز از نظر زیبایی کم ندارد و وقتی در آن هستیم، احتمالا به خاندان مشیر که در همچین جایی زندگی کرده‌اند غبطه می‌خوریم.

آدرس: خیابان هاتف

ساعت بازدید: از ۸ صبح تا ۴ بعداظهر

خانه سرتیپ سدهی

خانه سرتیپ سدهی

خمینی‌شهر با اصفهان ۲۳ کیلومتر فاصله دارد و خانه سرتیپ سردهی را در این شهر پیدا می‌کنیم. صاحب خانه محمدحسین خان امین سدهی بوده است، حاکم وقت اصفهان و فرمانده سپاه ظل‌السلطان، پسر ناصرالدین شاه.

حالا دیگر فقط بزرگان حق رفت‌وآمد به خانه را ندارند و مردم عادی هم می‌توانند به دیدن یکی از زیباترین خانه‌های به جا مانده از دوره قاجار بروند. خانه، از خشت و آجر ساخته شده و از داشتن گچ‌بری، منبت‌کاری و آیینه‌کاری بی‌بهره نیست.

آدرس: خمینی شهر، محله لادره فروشان و بلوار توحید

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ عصر

خانه بخردی

خانه بخردی اصفهان

در لیست خانه های تاریخی اصفهان، نباید از خانه بخردی هم غافل شد؛ خانه‌‌ای که از دوره صفوی به جامانده و تا مدت‌ها کاروانسرا بوده است و به تازگی کاربری اقامتگاه سنتی را پیدا کرده.

آدرس: خیابان شهدا، خیابان ابن سینا، پلاک ۵۶

نوشته زیباترین خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *