رود سیروان چه جذابیت‌هایی دارد؟

رود سیروان، طولانی‌ترین رودخانه کردستان و پنجمین رودخانه پرآب ایران است. جاری شدن سیروان از بلندی‌های اورامان، این رود را به یکی از جاذبه‌های گردشگری کردستان تبدیل کرده است.

رود سیروان کجاست؟

سیروان

سیروان بین کرمانشاه و سنندج قرار گرفته، در منطقه‌ای به اسم هورامان یا اورامان که به دو بخش تخت و بلند تقسیم میشود. مسافران بیشتر به بخش تخت اینجا می‌روند، جایی که سیروان را هم در خودش جای داد. اما برای دیدن رودخانه اول باید خود را به مریوان برسانیم.

از اورامان تا مریوان، مسیری ۷۵ کیلومتری در پیش داریم. حتی اگر ماشین شخصی هم نداشته باشیم، جای نگرانی نیست، چون تورهای طبیعت‌گردی در مریوان ما را به اورامان می‌رسانند. می‌توانیم در مریوان و نزدیکی دریاچه زریوار، ماهی خوشمزه‌ای بخوریم و بعد به راهمان ادامه بدهیم.

اورامان تخت

رود سیروان، مشهورترین رود کردستان است. این رودخانه که در زبان فارسی و کردی به اسم سیروان شناخته می‌شود، اسمش ‌در عربی، نهر دیالی است. یونانیان باستان هم به این رود لیگوس می‌گفتند.

سیروان بخش باستانی اورامان را به دو بخش جداگانه تقسیم می‌کند؛ بخش‌هایی که توسط پل دو آب به هم وصل می‌شوند و در ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارند. اطراف پاوه خیلی زیباست و  دلیل اصلی سرسبزی آن را سیروان می‌دانند. این رودخانه از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و  ۴۴۵ کیلومتر طول دارد.

اسم دیگر رود سیروان در بین محلی‌ها آب سیروان است. این رودخانه از به هم پیوستن دو رودخانه قشلاق و گاوه رود تشکیل می‌شود. پس از طی مسیری در بین دره کوه‌های کوچک‌خرمال شاهو و سالان وارد کردستان عراق می‌شود و به دریاچه سد دربند‌خان می‌ریزد. سیروان وقتی به عراق می‌رسد اسمش دیاله می‌شود.

جاهای دیدنی در مسیر رود سیروان کجاست؟

بهترین مسیر و چشم‌انداز برای دیدن زیبایی سیروان فاصله بین روستاهای اسپریز تا هجیج است. در اطراف سیروان می‌توان پرندگان کمیاب را دید و البته بستر رودخانه محل زندگی ماهیان مختلف است. فاصله‌ای که گفتیم به دشت‌های سرسبز اطرافش معروف است.

بیشتر بخوانید: سارال کردستان کجاست؟

روستای هجیج

روستای هجیج

یکی از اصلی‌ترین جاهای تولید گیوه، روستای هجیج از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در کرمانشاه است و اینطور معروف است که اگر یک جفت گیوه مرغوب هجیجی بخریم، کفش‌هایمان دیگر لنگه‌ به لنگه نمی‌شوند چون گیوه لنگه راست و چپ ندارد و در اینجا قشنگ‌ترین گیوه‌ها بافته و دوخته می‌شود.

هجیج، یعنی دره سرسبز و عمیق. خانه‌ها همه از سنگ ساخته شده‌اند و هیچ آجری در ساختشان به کار نرفته. بقعه سید عبدالله یا کوسه هجیج که نسبش به امام موسی کاظم ع می‌رسد،  بیش از ۵ قرن است که اینجاست.

اما جز خرید گیوه و دیدن بقعه باید کارهای دیگری هم در هجیج کرد. به دیدن چراگاه‌های خوش‌منظره «پیاز دول میشا» و «گاول» و‌ آبشار بل در نزدیکی روستا که آب معدنی شفابخش دارد، رفت و از یکی از قدیم‌های ده پرسید که چرا هجیجی‌ها قاب‌های در و پنجره همه خانه‌های روستا را آبی آسمانی می‌کنند؟

بیشتر بخوانید: ژیوار، قلب باغ های انار

روستای اورامان

روستای اورامان

منطقه هورامان یا اورامان از روستاهای زیاد و کوچکی تشکیل شده که هر کدام از آنها دیدنی‌ست. در این میان، روستای اورامان که از همه معروف‌تر است، به هزار ماسوله ایران معروف است، چون مثل ماسوله خانه‌هایش پلکانی‌ست.

جاده‌های اینجا برخلاف مسیرهای شمال کشور به جای جنگل، تپه‌های سبزی دارند که در خطوط شکسته جاده دائم پیدا و پنهان می‌شود. برای همین در مسیرمان مسافرانی را می‌بینیم که گوشه جاده پارک کرده‌ و فلاسک چایی را روی صندوق گذاشته‌اند تا در حال چای نوشیدن به منظره اطراف خیره شوند.

رب انارهای اینجا خیلی معروف است، به اضافه پسته‌ای وحشی که در ماست و دوغ می‌ریزند و با آن تسبیح هم درست می‌کنند. سد گاران و روستای دگاگا از جاهای بسیار دیدنی این منطقه هستند.

برداشت انار در اورامان

بهترین جاده در این منطقه از پاوه شروع می‌شود تا به هجیج برسد. اگر این مسیر را ادامه بدهیم به کبابی‌های لب جاده می‌رسیم که مقابلمان گوشت را می‌برند و روی منقل می‌گذارند. در این مسیر آبشاری هم هست که مردم با خرید دبه و یا بطری آن را پر از آب می‌کنند و می‌برند. جاده مریوان به سنندج هم در همین منطقه از زیبایی مثال زدنی برخوردار است.

روستای پالنگان

روستای پالنگان

روستای پالنگان، دیگر روستای دیدنی این منطقه است که در ابتدای اورامان قرار دارد و مثل بیشتر روستاهای این منطقه پلکانی‌ست و به چشمه‌های پرآبش معروف است.

مقبره سلطان اسحاق

در کناره شمالی سیروان مقبره سلطان اسحاق در نزدیکی روستای شیرخان واقع‌شده است.سلطان اسحاق از بنیانگذاران اهل حق است و مقبره او از لحاظ تاریخی باارزش محسوب می‌شود. به باور اهالی منطقه سکوت و آرامش رود سیروان به دلیل گذر از کنار این مقبره است و مردم منطقه برای  این مقبره احترام زیادی قائل هستند.

 عکس: خبرگزاری ایرنا

نوشته رود سیروان چه جذابیت‌هایی دارد؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *