رشد صادرات شهر جهانی یزد با تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی، گفت: زمانی که قیمت تمام شده صنایع دستی برای هنرمندان کاهش یابد، قطعاً صادرات در این حوزه رونق بیشتری خواهد گرفت.

ایسنا:«محمدرضا دهقان مهرجردی» به دنبال ارائه پیشنهاد معافیت مالیاتی صنایع دستی، این امر را راهکاری بسیار مهم در راستای توسعه صنایع دستی خواند و اظهار کرد: زمانی که مالیات ارزش افزوده به صنایع دستی تعلق گرفت، هنرمندان این حوزه به دنبال گران شدن مواد اولیه‌ وارداتی یا افزایش قیمت تمام شده محصولات، دچار رکود فروش و نارضایتی شدند لذا با توجه به این که معافیت مالیاتی به وی‍ژه مالیات ارزش افزوده برای هنرمندان صنایع دستی می‌تواند توسعه قابل توجهی در بازار این هنرمندان ایجاد کند، موضوع معافیت این بخش از پرداخت مالیات مطرح شد.

وی به اقدامات قابل توجه انجام شده در زمینه صادرات صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً با کاهش قیمت تمام شده صنایع دستی برای هنرمندان، صادرات در این حوزه نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

دهقان مهرجردی با بیان این که اقتصاد صنایع دستی در گذشته یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد یزد بوده است، اظهار کرد: مشاغل کم آبخواه و پرکاربردی در گذشته مانند نساجی، مس گری، آهن گری، طلاسازی و حرفه‌های متنوعی در یزد اشتغال اصلی مردم را تشکیل می‌دادند که برپایه هنرهای دستی و سنتی دایر شده بودند.

وی صنایع دستی را در بردارنده فرهنگ و آداب رسوم بومی هر منطقه خواند و افزود: صنایع دستی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی نقش قابل توجهی در اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم‌های هر منطقه دارد، از طرفی جوانان و به ویژه بانوان می‌توانند در این مشاغل سالم و پاک درآمدزایی داشته باشند و به استقلال مالی برسند.

وی صنعتی شدن و ورود تکنولوژی را عامل از بین رفتن و فراموشی برخی از هنرهای سنتی دانست و گفت: قبل از صنعتی شدن، حرفه‌هایی مانند ترمه بافی و زری بافی و انواع منسوجات فاخر و پرکاربرد فعال بودند اما پس از صنعتی شدن، این هنرها کم کم رو به زوال رفتند.

این مسئول افزود: البته این وضعیت پس از ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو، برای هنرمندان و گردشگران تغییر کرد به طوری که دوباره درصدد احیای هنرهای سنتی فراموش شده برآمدند و کارگاه‌های صنایع دستی در کنار ابنیه تاریخی، جزو جاذبه‌های گردشگری استان یزد شدند.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و حمایت از صنایع دستی یزد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اختصاص مناطق پربازدید، مسیرهای پررونق گردشگری و جاذبه‌های تاریخی یزد مانند زندان اسکندر، خانه لاری‌ها، خانه حیران به تولید و فروش صنایع دستی بوده است، همچنین برگزاری ورکشاپ‌ها و رویدادهای صنایع دستی در این اماکن نیز بستری مناسب را برای رونق و توسعه صنایع دستی فراهم کرده است.

معاون صنایع دستی استان یزد در پایان با اشاره به ظرفیت صنایع دستی به عنوان هدیه و سوغات اصلی یزد برای گردشگران، تصریح کرد: گردشگران داخلی و خارجی عمده‌ترین خریداران صنایع دستی هستند و در برگشت به شهرها و کشورهای خود، صنایع دستی را به عنوان سوغاتی از دیار یزد با خود می‌برند که همین‌ها نیز ابزاری تبلیغی برای توسعه گردشگری یزد محسوب می‌شود.

The post رشد صادرات شهر جهانی یزد با تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *