رتبه دوم جهانی ورود گردشگر را به دست آوردیم

حسین اربابی گفت:امروز ظرف اقتصادی گردشگری افزایش یافته و از نظر ورود گردشگر رتبه دوم جهانی را به دست آوردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: حسین اربابی، معاون سرمایه گذاری امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:در حوزه معاونت سرمایه گذاری، حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. ما وقتی که وارد این حوزه شدیم شاید بزرگترین ایرادی که سرمایه گذاران می‌گرفتند این بود که از آن‌ها حمایت شود و ما در این زمینه فرآیند‌ها و بروکراسی اداری را کاهش دادیم و صدور مجوز‌ها را تسریع کردیم به صورتی که امروز مجوز موافقت اصولی در۵یا۶روز رسیده است تا سرمایه گذاران بتوانند سرمایه گذاری مطمئنی را انجام بدهند.

وی افزود:در حوزه حقوقی نیز در یک سال گذشته بیش از ۲۰هزار نامه حقوقی پاسخ داده شده است و امروز کمتر شاهد جرایم علیه میراث فرهنگی هستیم. امروز تخریب عمدی بنا‌های تاریخی در برخی از شهر‌ها همچون یزد به صفر رسیده است. در حوزه زیرساخت‌ها هم اتفاقات خوبی افتاده و منابع را به سمت زیرساخت‌هایی بردیم که در همین سال‌ها به ثمر می‌نشینند.

اربابی گفت:حوزه دیگری هم که داریم و بسیار مهم است حوزه سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهادی است که همیشه همراه ما بوده اند؛ حوزه‌ای که گاهی به دلیل میراث داریشان در محاکم محکوم شده اند. در سال گذشته یک اکوسیستم فناوری برای سمن‌ها اجرا شد و ۹۰۰سمن شناخته شدند و آموزش‌های توان افزایی آن‌ها به خودشان واگذار شد. امیدوارم مجموعه اتفاقاتی که برنامه ریزی و اجرا شده و اتفاق میفتد در راستای اهداف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

وی گفت:استقبال از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بی سابقه و بسیار بسیار خوب است. امروز ظرفیت اقتصادی گردشگری افزایش یافته و از نظر رشد ورود گردشگر رتبه دوم جهانی را به دست آوردیم و با وجود اتفاقاتی که در اطراف کشور اتفاق افتاده هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. امروز بیش از ۲۴۰۰پروژه با ارزش ۲۰۰هزار میلیارد تومان داریم. بیش از ۱۱درصد رشد نیز در امر تاسیس و افتتاح هتل های۵ستاره داریم.

اربابی بیان کرد:ما در ۲سال گذشته بیش از ۱میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم. همچنان نیز رایزنی‌ها و جذب سرمایه گذارمان ادامه دارد و سرمایه گذاری داخلی ما نیز به اندازه‌ای خوب بوده است که اکثر اتفاقات سرمایه گذاری را پوشش داده است.

معاون سرمایه گذاری، حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:درست است که می‌گوییم اقتصاد گردشگری ما رشد کرده اما هنوز نگاهمان به صنعت نفت و کشاورزی است البته به طور حتم توجه به آن امور هم خوب است، اما نیازمند آن هستیم که رویکرد نگاه‌ها به حوزه گردشگری مثبت شود. ما هم رایزنی هایمان را در مجلس شروع کردیم و هم مسئولان کشور نگاه مثبت تری به حوزه گردشگری داشتند.

اربابی گفت:امید است که مجموعه حاکمیت و مجلس کمک کند تا بودجه بیشتری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص بدهند. ما فقط در سال گذشته به بیش از ۱۵هزار طرح گردشگری در روستا‌ها وام کم بهره داده ایم و ۱۳۰ بسته سرمایه گذاری برای اولین بار تدوین شده اند. در خراسان رضوی۱۶۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری خصوصی داشتیم. ما در حال حاضر گردشگری کشاورزی را در استان گلستان داریم و رایحه درمانی همراه با گردشگری را در استان فارس راه خواهیم انداخت.

وی بیان کرد:تورم چه در سرمایه گذاری اولیه و چه در برداشت سرمایه گذار دیده می شود.در خصوص سرمایه گذاری خارجی نیز این امر مصداق پیدا می کند البته معاونت امور اقتصادی ما تضمین هایی را برای سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفته است اما تنقیح قوانین کلی وزارتخانه شروع شده است و قوانین تسهیل سرمایه گذاری نیز تا جایی که بتوانیم دستخوش تغییر می شود.

معاون سرمایه گذاری،حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی،میراث فرهنگی و صنایع دستی در مورد بانک و پرداخت تسهیلات گفت:بانک ها ضامن دو موضوع هستند.اینکه پول را در اختیار مردم قرار دهند و آن را به چرخه مالی کشور برگردانند البته قوانین مربوط به بانک ها در کشور ما بسیار سخت است البته ما تلاش می کنیم که بانک ها از مضامین خودشان البته در امور مربوط به روستاها کمی کم کنند .امروز نظام بانک داری ما هنوز به این امر اهمیت نمی دهد و دقت نمی کند که اگر پولی را وام بدهند همچنان در چرخه مالی کشور باقی می ماند.ما در این خصوص رایزنی های زیادی کردیم و صندوق کارآفرینی امید همکاری خوبی با ما داشت.مونسان توانسته ۴۰درصد تسهیلات تکمیلی از صندوق توسعه ملی بگیرد و برای روستاها نیز برای ۳۰درصد تسهیلات به تفاهم رسیدیم.

اربابی اشاره کرد:۵۵۰میلیارد تومان برای سفر توسط بانک گردشگری اختصاص داده شده تا سفرهای ارزان قیمتی برای گردشگران ایجاد شود.۳۰۰میلیارد آن برای تامین زیرساخت ها است.هم اکنون ۱۸۰۰اقامتگاه ثبت شده اند و امید است که تعداد آنها تا پایان سال به۲۰۰۰تا برسد.

وی ادامه داد:پس از تنقیح قوانین، قانون جامع میراث فرهنگی نیز تدوین می شود.ما ۳ماه پیش قانون حمایت از مالکان بناهای تاریخی را در نظر گرفتیم و طبق آن هیچ شهرداری نمی تواند بابت تعرض به یک بنای تاریخی جریمه دریافت کند و حتما باید قلع و قمع کند.ما امروز۳۴هزار اثر ثبت شده داریم و اگر برای نگهداری هر اثر۱۰میلیارد تومان بدهیم باید هزینه قابل توجهی کنیم و واگذاری این اماکن به بخش های خصوصی یکی از اتفاقات خوب سال های اخیر بوده است.

The post رتبه دوم جهانی ورود گردشگر را به دست آوردیم appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *