راهنمای نوروزی سفر به کاشان

خیلی‌ها دوست دارند تعطیلات نوروز به کاشان بروند، بنابراین به راهنمای سفر نیاز دارند. در شهری که نمی‌شناسیم، پیدا کردن هتل و رستوران خوب کار راحتی نیست. ضمن اینکه ممکن است ندانیم چه جاهایی را باید ببینیم یا کجا غذا بخوریم یا چه چیزی از این شهر تاریخی بخریم.

چطور برویم؟

قم-کاشان

از تهران تا کاشان راه زیادی نیست. سوار ماشین که بشویم و از اتوبان قم که برویم، با حدود ۲ ساعت و نیم رانندگی به مقصد می‌رسیم.

اگر ماشین نداشته باشیم هم چندان مهم نیست. به پایانه جنوب می‌رویم و با پرداخت ۲۱ هزار تومان اتوبوس‌ سوار می‌شویم. کاشان خط آهن هم دارد. گران‌ترین بلیط قطار حدود ۳۰ هزار تومان است. البته با قطار کمی راه طولانی‌تر می‌شود و حدود ۴ ساعت زمان می‌برد.

کجا را ببینیم؟

حمام فین: اسم کاشان بیشتر از هر چیز با گلاب، خانه‌های تاریخی‌ و حمام فین گره خورده. باغ فین و حمام معروفش در انتهای خیابان امیرکبیر قرار دارد. می‌توانیم چند ساعت در باغ فین پیاده‌روی کنیم و از حس‌وحال خوب محیطش لذت ببریم. ضمن اینکه حمام فین با داستان‌های تاریخی‌اش توجه ما را جلب خواهد کرد.

باغ فین

بازار کاشان: معماری بازار کاشان چشمگیر و دیدنی‌ست. سرمان را که بالا بگیریم، از تزیینات زیبای سقف و طراحی‌اش حیرت می‌کنیم. فرش‌های بازار بیشتر از هرچیز چشممان را می‌گیرند. تیمچه امین‌الدوله در بازار جزو زیباترین قسمت‌های بازار کاشان است. دورتادور این تیمچه که به سقف نیمه بازش معروف است، فرش فروشی و عتیقه‌فروشی‌ست.  بازار در خیابان شهید رجایی قرار دارد.

بازار کاشان

خانه بروجردی‌ها: اما می‌رسیم به خانه‌های تاریخی کاشان که یکی از دیگری زیباترند. معماری این خانه‌ها می‌تواند ساعت‌ها سرمان را گرم کند. خانه بروجردی‌ ها را در خیابان علوی پیدا می‌کنیم. این خانه اعیانی در دوره قاجار ساخته شده. می‌شود کنار یکی از پنجره‌ها بایستیم، به حیاط چشم بدوزیم و خیال‌پردازی کنیم که زندگی در چنین خانه‌ بزرگی چه شکلی بوده.

خانه بروجردی ها

خانه طباطبایی‌ها: خانه طباطبایی‌ها با فواره‌های دوست‌داشتنی و گچ‌بری‌های هنرمندانه‌اش به عروس خانه‌های ایران معروف است. آینه‌کاری‌ها، تزیینات و طراحی قرینه‌ و چشم‌نوازش نمی‌گذارد به راحتی از این خانه دل بکنیم. این خانه هم درست مثل خانه عباسیان در خیابان علوی قرار گرفته. تزیینات سنتی که در خانه عباسیان به‌کار رفته، خیلی دیدنی‌ست. گچ‌بری‌ها به‌شکل هنرمندانه‌ای انجام شده‌اند و طراحی‌ مجموعه به‌صورتی‌ست که ۵ حیاط دارد.

خانه طباطبایی ها

حمام سلطان امیراحمد: محله سلطان امیراحمد محله تاریخی کاشان به‌حساب می‌آید. به همین دلیل در خیابان علوی دیدنی‌های زیادی پیدا می‌کنیم.

یکی دیگر از آنها حمام سلطان امیراحمد است. کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و طلایی و پشت‌بام این بنا از خاطر ما نخواهد رفت. جای بعدی که حتما باید سر بزنیم،‌ مدرسه و مسجد آقابزرگ با گنبدها و بادگیرهای هنرمندانه‌اش است. مسجد آقابزرگ در خیابان فاضل نراقی قرار گرفته.

اطراف کاشان کجا را ببینیم؟

تپه سیلک: تپه سیلک که الان به شهر چسبیده، زمانی زیگورات بوده. این تپه از گل رس و سفال ساخته شده. کارشناسان در این محدوده آثار تمدن باستانی پیدا کرده‌اند و ارزش تاریخی زیادی دارد. تپه‌های سیک را در سمت راست جاده کاشان به فین پیدا می‌کنیم.

شهر زیرزمینی اویی

اگر از کاشان ۱۴ کیلومتر رانندگی کنیم به شهر اویی می‌رسیم. شهر زیرزمینی اویی در نوش‌آباد قرار گرفته.

از روستای مشهد اردهال تا کاشان حدود ۳۵ دقیقه با ماشین فاصله است. می‌توانیم به این روستا برویم و در صحن امام‌زاده سلطان علی، آرامگاه سهراب سپهری را پیدا کنیم. کسانی که اهل شعر و ادبیات باشند، حتما از سر زدن به این روستا حس خوبی پیدا می‌کنند. قمصر هم از جاهای دیدنی نزدیک به این شهر تاریخی است.

بیشتر بخوانید: در آران و بیدگل کجا را ببینیم؟ 

چی بخوریم؟

تالار آیینه سرای عامری ها

 

اتفاق هیجان‌انگیزی که در کاشان می‌افتد این است که غذاهای خوشمزه‌ای خواهیم خورد. این شهر رستوران‌های خوبی دارد که بعضی‌هاشان سنتی هستند و در خانه‌های تاریخی قرار گرفته‌اند.

رستوران تالار آینه سرای عامری‌ها در خیابان علوی زبانزد است. خورش گوشت و لوبیا و کباب دیگی از غذاهای پرطرفدار این‌جاست. رستوران خانه عباسی در خیابان علوی و کافه و رستوران خانه منوچهری‌ها در خیابان محتشم چیزی از سرای عامری‌ها کم ندارند.

اگر بخواهیم ببینیم خورش آلو هویج با مرغ چه مزه‌ای‌ست، می‌توانیم به سفره‌خانه سنتی مادربزرگ در خیابان باباافضل برویم. رستوران سنتی خانه نقلی پشت مسجد آقابزرگ و رستوران سنتی نگین در خیابان محتشم کاشانی قرار گرفته‌.

رستوران خانه رز

اما رستوران‌های کاشان به خانه‌های تاریخی‌اش محدود نمی‌شود. رستوران لوکس رز را در هتل رز یعنی در خیابان امیرالمومنین پیدا می‌کنیم. در خیابان کاشانی رستوران شاندیز، در میدان معلم رستوران حاتم یا ستاره طلایی قدیم و در خیابان کاشانی رستوران ترمه یا انار سابق را داریم.

رستوران خاتون در خیابان ۲۲بهمن به‌خاطر برخورد خوب کارکنان و غذای باکیفیتش معروف است. در همین خیابان فست‌فود خانه برگر را پیدا می‌کنیم. اگر گذرمان به خیابان امیرکبیر افتاد هم می‌توانیم به پیتزاپیتزا برویم.

چی بخریم؟

گلاب کاشان

درست است که اردیبهشت فصل گلاب‌گیری کاشان است، اما در سفر نوروزی هم گلاب اعلا پیدا می‌کنیم. کافی‌ست به بازار قدیم سر بزنیم و برای مثال به مغازه آقای پورمدنی برویم یا بیرون بازار چشم‌مان دنبال شیشه‌های گلاب،‌ نعنا،‌کاسنی و بطری‌های خوش‌عطر دیگر بگردد. حوالی خانه‌های تاریخی کاشان هم عرقیجات پیدا می‌کنیم.

نمی‌شود تا بازار برویم و باقلوا نخریم،‌ به‌خصوص که همان‌جا جلوی چشم‌مان درست می‌کنند و بوی خوشش،‌ هوش از سرمان می‌برد. فروشگاه آقای شکرریز شیرینی و کلوچه‌های تر و تازه دارد. کلوچه را از شیرینی نانک در خیابان بهشتی و شیرینی سرای نبات ریز در خیابان میرعماد هم می‌شود خرید.

غنچه خوش‌عطر گل محمدی را نباید از دست داد. چراکه انقدر تازه است که تا ماه‌ها عطرش در آشپزخانه می‌ماند. در بازار و فروشگاه‌های حوالی خانه‌های تاریخی مثل خانه عامری‌ها حتما گل محمدی خشک‌شده پیدا می‌شود.

حاج بادام

می‌ماند شیرینی حاجی بادومی که خریدن و خوردنش واجب است. باید به شیرینی‌ سرای کاشان در خیابان باباافضل برویم یا به شیرینی همشهری در چهارراه کاشانی سر بزنیم.

از خوشمزه‌ها که بگذریم، می‌رسیم به فرش معروف کاشان. سراغ فرش و گلیم را از بازار بزرگ و تیمچه‌ فرش می‌گیریم.

کافه کجا برویم؟

کافه های کاشان

هیچ چیز مثل چای و کافئین خستگی سفر را از تن بیرون نمی‌کند. خوبی کافه رستوران این است که می‌توانیم بعد از غذا کمی استراحت کنیم و چایی بر بدن بزنیم. جایی مثل کافه رستوران جزیره که استیک‌هایش به‌اندازه‌ قهوه‌هایش معروف است.

چای‌خانه‌ سرای عامری‌ها، کافه باصفایی برای گذراندن بعدازظهر در کاشان است. مزه‌ باقلوای تازه‌ کاشان با چای داغ تا مدت‌ها زیر زبان‌مان می‌ماند. خانه عامری‌ها بوفه صبحانه هم دارد.

کافه گلدون در خیابان ۲۲بهمن،‌ کافه نیمکت در خیابان امیرکبیر، کافه رستوران الف در خیابان رجایی و‌ کافه ستاره در بلوار امام رضا هم گزینه‌های خوبی برای نوشیدنی و میان‌وعده هستند.‌‌  در خود بازار هم کافه بازار را پیدا می‌کنیم.

نوشته راهنمای نوروزی سفر به کاشان اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *