راهنمای سفر به پاوه

در سفر به پاوه اهمیت جزییاتی که در مسیرمان می‌بینیم، کم از دیدنی‌های خود مقصد ندارد. زمانی که در جاده کرمانشاه به سمت پاوه می‌رویم در هر پیچ به زیبایی‌های جاده اضافه می‌شود؛ جایی که به ماسوله غرب معروف است.  

پاوه کجاست؟

پاوه یکی از شهرهای شمالی کرمانشاه است. یعنی می‌توانیم با هواپیما، خودرو شخصی یا تاکسی به کرمانشاه برسیم و بعد سفر را از آنجا شروع کنیم.

از تهران تا کرمانشاه ۵۰۰ کیلومتر یا به عبارت دیگر حدود ۶ ساعت راه است. باید وارد اتوبان تهران- ساوه و بعد از آن ساوه-همدان بشویم. بعد از اینکه به همدان رسیدیم تا کرمانشاه ۲ساعت و نیم فاصله داریم. البته اگر با خودرو شخصی به پاوه می‌رویم دیگر نباید وارد شهر بشویم و همان مسیر بلوار کشوری که از شمال شهر می‌گذرد را باید ادامه ‌بدهیم تا به تابلوهای پاوه برسیم. اینجا، جاده بسیار باریکی با پیچ‌های تند دارد و نباید با خستگی پا به آن بگذاریم.

اما اگر خودروی شخصی نداشته باشیم تکلیف چیست؟ می‌توانیم در ترمینال آزادی تهران با ۳۸ تا ۶۳ هزار تومان در سال ۹۷ ، یک بلیط اتوبوس پاوه بخریم.

هر روز سه اتوبوس در ساعت‌های ۱۲:۳۰، ۱۵:۳۰ و ۱۷ از تهران به سمت پاوه حرکت می‌کنند. اگر با اتوبوس به ترمینال یا با هواپیما به فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه هم رسیدیم، باید  برویم ترمینال  شهید کاویانی و سوار مینی‌بوس شویم یا اینکه از میدان آزادی و ابتدای خیابان برق، یا میدان امام حسین با سواری‌های شخصی به اینجا بیاییم.

اگر از اصفهان یا شیراز به سمت پاوه راه‌ بی‌افتید برای رسیدن به پاوه می‌توانید خودتان را به نهاوند برسانید و بعد به سمت مرکز شهر کرمانشاه حرکت کنید. فاصله نهاوند تا کرمانشاه ۲۶۱ کیلومتر یعنی ۳ساعت و ۴۵ دقیقه است. از کرمانشاه تا پاوه هم ۱۲۰ کیلومتر (دو ساعت ) راه دارید. از هر جایی که به سمت پاوه حرکت کنید، روان‌سر، نقطه تلاقی همه مسیرهاست. برای مثال از سنندج باید به سمت کامیاران و بعد روانسر حرکت کنید.

اگر سفر را از بندرعباس و اهواز هم شروع کنید باید از دزفول به اسلام‌آباد غرب و از آنجا به سمت روانسر برانید. بعد از آن همراه با پیچ‌و‌تاب جاده به پاوه می‌رسید. فاصله روانسر تا پاوه یک ساعت است.

چرا به پاوه برویم؟

پاوه کرمانشاه

از یک طرف دیدن طبیعت پاوه و اطرافش و از طرف دیگر اهمیت تاریخی شهر ما را قانع می‌کند که به پاوه بیاییم. البته انگیزه‌های دیگری مثل خوردن کباب‌های پاوه یا شیرینی‌هایش قانع‌مان می‌کند که به این شهر برویم.

ساختار پلکانی پاوه برای جذب مسافر به تنهایی کافی‌ست. برای همین هم هست که به آن ماسوله غرب می‌گویند.  شب‌ها با روشن‌ شدن چراغ‌ها این زیبایی هم دوبرابر می‌شود. به‌دلیل نزدیکی پاوه به مرز، بازار مرزی کوچکی در ورودی این شهر و کنار ترمینال قرار دارد که برای خرید اجناسی با قیمت ارزان‌تر می‌شود رویش حساب کرد.  با این‌حال اگر می‌خواهید سفرتان را تا جوانرود ادامه دهید بهتر است در پاوه خرید نکنید.

در ورودی شهر و خیابان ارشاد اسلامی و نزدیک فرمانداری شهر، یک موزه مردم‌شناسی قرار دارد که سبک زندگی مردم آن ناحیه را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که مسجد جامع شهر را در خیابان امام محمد شافعی بر روی ویرانه‌های آتشکده زرتشتیان دوره ساسانی ساخته‌اند. البته همه جذابیت‌های پاوه در خود شهر نیست و برای دیدن برخی از آنها باید مسیری را طی کرد.

غار قوری قلعه ۲۸ کیلومتر ۴۰ دقیقه
روستای هجیج ۳۱ کیلومتر ۵۰ دقیقه
ویمیر ۳۴ کیلومتر ۵۲ دقیقه
جوانرود ۴۵ کیلومتر یک ساعت
سراب روانسر ۵۶ کیلومتر یک ساعت
قلعه پاسگه ۱۰ کیلومتر ۱۰ دقیقه

 

جاهای دیدنی نزدیک

گردش در اطراف پاوه را دو قسمت باید کرد، یکی روستاهای جنوب و دیگری روستاهایی که در شمال پاوه قرار گرفته‌اند.

با این تقسیم‌بندی بسته به اینکه از چه شهری به پاوه می‌رسیم، می‌توانیم خستگی راه را کمتر کنیم. برای مثال اگر از کرمانشاه حرکت می‌کنیم می‌توانیم در سراب یاوری، توقف کوتاهی داشته باشیم و در فصل گرما تنی به آب بزنیم.

تالاب هشیلان: در  ۳۰ کیلومتری کرمانشاه، تالاب هشیلان از دیدنی‌های مسیر است. باید از جاده اصلی خارج شویم تا به این تالاب زیبا برسیم. به خاطر گونه‌های مختلف جانوری که در این تالاب زندگی‌ می‌کنند این منطقه را شکار ممنوع اعلام کرده‌اند. به زبان کردی هشیلان یعنی تالاب مارها که به دلیل وجود مارهای زیاد، این اسم را رویش گذاشته‌اند. ۴۰ کیلومتر بعد از آن هم سراب روانسر قرار دارد که از کوهستان شاهو در این نقطه سرچشمه گرفته.

تالاب هشیلان

جوانرود: در ادامه مسیر برای خرید می‌توانیم به جوانرود برویم. از جوانرود تا پاوه ۴۵ کیلومتر راه است. اینجا هرچیزی که فکر کنید پیدا می‌شود؛ البته مراقب باشید که جنس قاچاق را به جای اصل به شما نفروشند. افراد زیادی از شهرهای دور به اینجا می‌آیند و لوازم صوتی و تصویری می‌خرند.

غار قوری قلعه: بعد از جوانرود راهی غار قوری قلعه شوید. با خودتان لباس گرم داشته باشید که در غار سرما نخورید. بر خلاف غار علیصدر، دیدن اینجا نیاز به قایق ندارد و باید با پای پیاده پیچ و واپیچ‌هایش را طی کنید. وقتی همین مسیر را به سمت پاوه ادامه دهید به کوه آتشگاه می‌رسید؛ جایی که زمانی آتشکده زرتشتیان بوده و مردم از کلمه مهر که هر سال بر اثر آب شدن برف‌ها روی کوه باقی می‌ماند داستان‌های زیادی نقل می‌کنند.

روستای تین و زرددویی: مسافران زیادی هم نرسیده به پاوه در دو روستای تین و زردویی توقف می‌کنند. فاصله این دو روستا تا پاوه ۵۰ دقیقه است. هر سال در اوایل آبان، روستای پلکانی زردویی جشنواره انار برگزار می‌شود و مردم به خاطر میوه دادن درخت‌های انارشان سور و سات برگزار می‌کنند. در شمال  این روستا گوردخمه‌هایی مربوط به قبل از اسلام وجود دارد. قرآن دستنویس مربوط به دوره تیموریان را هم که در مسجد جامع روستا نگهداری می‌شود، می‌توانید ببینید.

دشه: یکی از جذابیت‌های پاوه همان مسیری است که شما را به مقصد می‌رساند. اگر از گروه دوم هستید و بعد از پاوه به سمت شمال کشور حرکت می‌کنید، قبل از آنکه به اورامانات برسید دو جای دیگر توقف کنید.

در دو راهی جاده اصلی و روستای دشه، به سمت دشه بپیچید. نرسیده به این روستا قلعه دشه را در مسیر می‌بینید. اصلا اسم این روستا را از دژ گرفته‌اند، چون قلعه‌های زیادی در آن قرار دارد و معروف‌ترینش قلعه پاسگاه است. حالا که به دشه رسیدید  سری هم به قهوه‌خانه «هانه کوان» هم بد نیست بزنید البته چند چشمه هم در همین روستای کوچک وجود دارد که معرو‌ف ترین آن هیلاو است.

روستای هجیج: در مسیر پاوه به اورامان روستای هجیج هم از همان طبیعت بکر برخوردار است. به نظر خیلی‌ها اینجا یکی از بهشتی‌ترین مناطق کشور است. روستایی در دل کوه و درخت؛ رود و چشمه. روستای هجیج خوراک سفر بک‌پکری است.

روستای هجیج

در دل یک دره با طبیعت زیبا، غار و چشمه‌ای که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، قرار گرفته. وقتیبه این روستا رسیدید از محلی‌ها سراغ شمشال، سازی بادی که در این اینجا زده می‌شود را بگیرید. در امتداد این مسیر به ارتفاعات شاهو می‌رسید که باید خودتان به چشم ببینید تا بفهمید از چی حرف می‌زنیم. ادامه این مسیر به جایی می‌رسید که قصاب‌ها لب جاده گوسفند قربانی و بعد از آن مقابل چشمتان کباب درست می‌کنند.

تفرجگاه ویمیر: تفرجگاه ویمیر هم همین‌جا  قرار گرفته که انگار زمینی باشد جدا افتاده از بهشت. برای کوه‌نوردی در این منطقه باید امکانات لازم را داشته‌باشید. همچنین در حاشیه رود سیروان هم می‌توانید کمی بنشینید و یا حتی قایق‌سواری کنید.  این رودخانه از طولانی‌ترین رودهای کردستان است و به‌خاطر موج‌های خروشانش فقط حرفه‌ای‌ها از آن برای قایق‌سواری استفاده می‌کنند. اگر حرفه‌ای نیستید می‌توانید در مسیر شنی رود در روستای هجیج یا اسپریز اطراق کنید.

اورامان تخت

بعد از هجیج به سمت چشمه بل یا همان کانی بل منحرف شوید و بعد به اورامان بروید. منطقه اورامان از شمال به کردستان و از جنوب به جوانرود می‌رسد که تا پاوه حدود دو ساعت راه دارد.

کجا اقامت کنیم؟

پاوه برخلاف ظاهرش امکانات زیادی برای اسکان مسافران دارد. هتل سه‌ستاره ارم در سه‌راه ارشاد یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید در آن اقامت کنید. قیمت یک اتاق دونفره برای یک شب در اینجا در سال ۹۷، ۲۱۵ هزار تومان است که اگر از طریق اسنپ‌تریپ رزرو کنید ۳۵ هزار تومان تخفیف می‌گیرید.

نزدیک‌ترین اقامتگاه بومگردی به پاوه در روستای ساتیاری است. یک اتاق پنج نفره آن را می‌توان با شبی ۲۰۰ هزار تومان رزرو کرد. این روستا تا پاوه ۴۰ دقیقه فاصله دارد.

اقامتگاه دیگری هم در روانسر هست که در ۶۰ کیلومتری پاوه است. این اقامتگاه به اسم سابات کانی کچکینه، اقامت هر نفر را نفری ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان حساب می‌کند. یکی دیگر از راه‌های اقامت این است که در بنگاه‌های املاک پاوه سراغ اجاره سوییت را بگیرید. علاوه بر آن وقتی وارد روستاهای نسمه، داریان و شبانکاره هم شوید روی تابلوها حتما اسم اقامتگاه‌های مختلف و شماره‌شان را نوشته‌اند.

چه بخوریم؟

کباب پاوه

بیشتر مسافران از لحظه‌ای که به کرمانشاه می‌رسند شروع به خوردن کباب می‌کنند تا زمانی که از شهر خارج شوند. برای سوغاتی هم گردو، توت خشک، رب انار و روغن حیوانی می‌خرند. کره، دوغ، نان محلی، کلانه و دلمه برگ مو از خوردنی‌های هوس‌انگیز این منطقه هستند. در رستوران‌های خود پاوه هم که می‌توانید خورش خلال را امتحان کنید. یکی از رستوران‌های معروف ستاره اورامانات است که در خیابان امام محمد غزالی قرار گرفته.

نوشته راهنمای سفر به پاوه اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *