راهنمای سفر به نیشابور

راهنمای سفر به نیشابور

پارس توریسم؛ نیشابور یکی از شهرهای قدیمی ایران است که به خاطر جاذبه‎های گردشگری فراوانش، تاریخ پربارش و اینکه زادگاه بسیاری از دانشمندان و شاعران محبوب ایرانی بوده است؛ درمیان گردشگران به‎عنوان مقصدی محبوب شناخته می‎شود. بسیاری از افراد وقتی با تور مشهد برای زیارت حرم امام رضا، به این شهر سفر می‎کنند سری هم به نیشابور زیبا می‎زنند اما حقیقت این است که نیشابور به تنهایی آنقدر جاذبه‎های گردشگری دارد که فقط باید چند روز را به این شهر اختصاص داد. در این یاداشت سعی داریم راهنمای سفر به نیشابور را مختصر و مفید در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

در قدیم نیشابور نیوشاهپوهر  نام داشته است. نیشابور درواقع دومین شهر خراسان رضوی پس از شهر مشهد به حساب می‌آید. شاید بیشتر شهرت نام این شهر از وجود دانشمندان و ادیبانی مانند خیام و عطار نیشابوری باشد اما جدا از آن همانطور که ذکر شد این شهر جاذبه‎های گردشگری فراوانی دارد.  قطعا خاطرات سفر به نیشابور برای کسانی که به این شهر سفر کرده‎اند بسیار جذاب و رویایی خواهد بود.

راهنمای سفر به نیشابور

در نیشابور از کدام جاذبه‎های گردشگری دیدن کنیم؟

یکی از جاهای دیدنی نیشابور آرامگاه خیام نیشابوری ریاضی‌دان، شاعر و ستاره‎شناس مشهور ایرانی است. آرامگاه خیام درواقع در یک مجموعه قرار دارد. شما می‎توانید در مجموعه خیام به موزه، کتابخانه و باغ موجود در این مجموعه نیز سر بزنید. مقبره خیام را در سال ۱۳۴۱ ساخته‎اند. طراح این مقبره مهندس هوشنگ جیحون می‎باشد. آرامگاه عطار نیشابوری نیز یکی دیگر از جاذبه‎های نیشابور است. عطار عارف و شاعر ایرانی در قرن هفتم بوده که آثار مشهوری چون منطق الطیر را او خلق کرده است.

آرامگاه عطار در محله شادیاخ نیشابور ، خیابان عرفان کنونی قرار داد. در سال ۱۳۴۱ این بنا تقریبا نابود شده بود که در این سال مرمت شد. جالب است بدانید در جوار آرامگاه عطار، آرامگاه کمال الملک نیز قرار گرفته است. باغ قدمگاه یکی دیگر از جاذبه‎های نیشابور است که در دامنه کوه بینالود قرار گرفته است. این آرامگاه که در میان باغی با صفا قرار گرفته به قدمگاه حضرت ابوالحسن الرضا موسوم است. داستان این قدمگاه به‎خاطر وجود سنگی بزرگ در آن است که روی آن دو رد پا دیده می‎شود. مردم معتقدند این رد پا متعلق به امام رضا است.

بقایای شهر کهن نیشابور  نیز می‎تواند برای دیدن جذاب باشد. این بقایا در جنوب شرقی نیشابور کنونی به‎صورت تپه‎های باستانی قرار گرفته است. در این قسمت همچنین شما می‎توانید از منطقه باستانی شادیاخ نیز دیدن کنید. از دیگر جاذبه‎های گردشگری نیشابور باید به رباط شاه عباسی، غار سرنی، روستای بوژان، افلاک نمای خیام _که به‎‎عنوان بزرگ‎ترین افلاک‎نمای خاورمیانه شناخته می‎شود. _دره هفت غار، بازار هفت پوش، روستای دیزباز، باغرود، مسجد جامع نیشابور و… اشاره کرد.

در نیشابور چه غذایی بخوریم؟

راهنمای سفر به نیشابور

شهر زیبای نیشابور نیز مانند هر شهر دیگری غذاهای سنتی و محلی خود را دارد که از آداب و رسوم و فرهنگ این شهر نشات می‎گیرد. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‎ترین غذاهای محلی نیشابور خواهیم پرداخت.

پختن آش در نیشابور بسیار پر طرفدار است و به همین علت تنوع زیادی نیز درمیان آنها وجود دارد. آش بلغور گندم، آش حلبه و زیره، آش اماج چند نمونه از محبوب‎تری آش‎های نیشابور هستند. یتیمچه یکی دیگر از غذای نیشابور است که البته در بسیاری از شهرهای ایران این غذا پخت می‎شود. برای جذاب‎تر شدن سفرتان و اینکه بیشتر با فرهنگ مردم نیشابور اشنا شوید توصیه ما به شما این است که حتما یک بار یکی از غذاهای سنتی نیشابور را امتحان کنید.

سوغات نیشابور چیست؟

راهنمای سفر به نیشابور

یقینا خرید سوغاتی و یادگاری یکی از بخش‎های جدانشدنی سفر است و لذت زیادی هم دارد. اگر به هر شهری سفر می‎کنید از سوغات‎های بومی آن تهیه کنید هم می‎توانید آن را به‎عنوان یادگاری از آن شهر همیشه با خود داشته باشید و هم می‎توانید به صنعت گردشگری آن شهر هرچند کوچک کمک کنیدو نیشابور سوغات‎های زیادی دارد که فیروزه یکی از آنهاست. در شمال نیشابور، در دامنه‎های بینالود معدن فیروزه قرار دارد. از سنگ فیروزه زیور آلاتی مانند انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره ساخته می‎شود. قلمدان نیز یکی دیگر از چیزهایی است که به‎عنوان سوغات نیشابور می‎توانید تهیه کنید. قلمدان سازی امروزه دیگر به‎عنوان صنعتی رایج و درآمد زا در نیشابور وجود ندارد ولی در قدیم یکی از منهم‎ترین صنایع این شهر بوده است.

چگونه به نیشابور برویم؟

برای رسیدن به شهر زیبای نیشابور نیز دو راه رایج زمینی و هوایی وجود دارد اما با توجه به اینکه نیشابور هنوز فرودگاه ندارد؛ کسانی که می‏‎خواهند با هواپیما سفر کنند باید در فرودگاه مشهد فرود بیایند و فاصله حدودا ۲ ساعته مشهد تا نیشابور را به‎صورت زمینی طی کنند. تنهاکافی است به یکی از پایانه‎های اتوبوس‎رانی در مشهد بروید برای خرید بلیط اتوبوس مشهد به نیشابور اقدام کنید.

اگر می‎خواهید مستقیم مثلا از تهران به نیشابور بروید می‎توانید از اتوبوس یا قطار استفاده کنید. فاصله تهران تا نیشابور با قطار ۱۰ ساعت و نیم و فاصله تهران تا نیشابور با اتوبوس ۸ساعت و نیم است. به‎طور کلی این فاصله ۷۶۴ کیلومتر است. در مسیر زمینی از تهران شما از شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار خواهید گذشت.

در نیشابور کجا اقامت کنیم؟

در نیشابور چندین هتل از هتل‎های لوکس گرفته تا هتل‎های ارزان قیمت وجود دارد. اگر درجه هتل‎ برایتان اهمیت زیادی دارد می‎توانید درهتل ۴ ستاره امیران اقامت کنید. هتل‎های ارزان قیمت‎تر از آن نیز هتل کمال الملک، ارم، مهر و مهمانسرای جهانگردی نیشابور می‎باشد. همچنین در این شهر اقامتگاه بومگردی نیز وجود دارد که شما می‎توانید در آن اقامت کنید.

نوشته راهنمای سفر به نیشابور اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *