راهنمای رفتن به هالی دشت

چشم‌هایتان را ببندید و فکر کنید که روی تپه‌ای با چمن‌های خیس نشسته‌اید. در ده متری ابرها، شبیه به یک توده پنبه متراکم. صدای زنگ گله و پرنده‌ها از نزدیک به گوش می‌رسد. اینجا بهشت نیست؛ بلکه دهکده‌ای واقعی در یکی از روستاهای املش است که با بهشت مو نمی‌زند. دهکده‌ای به  اسم هالی دشت که یک قدم تا رویا فاصله دارد.

هالی‌ دشت کجاست؟

هالی دشت گیلان

هالی دشت در منتهی‌الیه جنوبی دهستان لات لیل و شهرستان املش قرار گرفته و تا خود شهر ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این منطقه اول باید به لاهیجان برویم، از لاهیجان به سمت املش حرکت کنیم و وقتی به املش رسیدیم از مردم محلی آدرس هلودشت را بپرسیم.

از لاهیجان تا هلودشت حدودا ۴۵ دقیقه راه است. بعد از املش باید در جاده لات لیل بلوردکان به سمت روستای لات‌لیل حرکت کنیم. جاده‌ای که از لات لیل به سمت هالی دشت می‌رسد و کوهستانی و دیدنی‌ست. سرانجام نرسیده به بلوردکان باید دوراهی را به سمت چپ بپیچیم تا به هلودشت برسیم.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

هلودشت املش

هالی دشت گیلان منظره‌ای دارد که احتمالا مشابه آن را در عکس‌های فیلبند هم دیده‌ باشیم، اما فیلبند آنقدر شلوغ و توریستی شده که شاید ما را از هدفمان دور کند. اگر کسی دلتنگ صبحانه‌ای محلی یا درست کردن آتش برای پختن کباب باشد هلودشت مکان مناسبی برای تفریح است.

ساکنان این منطقه زیاد نیستند؛ حتی در زمستان اینجا خالی از سکنه می‌شود و  حتی اداره جنگل‌داری آن را به « پارک جنگلی هالی‌دشت» می‌شناسد. همین جمعیت کم به ما خبر از روستایی بکر در دل کوه و جنگل می‌دهد که دیدنش را نباید از دست داد.

مسیر دسترسی به هلودشت

از سوی دیگر اگر خوش‌شانس باشیم، اقیانوس ابر در این منطقه منتظر ماست. همچنین یک قهوه‌خانه محلی هم در این منطقه وجود دارد که غیر از چایی خوردن برای ما امکان معاشرت با ساکن محلی این روستا را فراهم می‌کند. یکی از ساکنان مشهور اینجا که احتمالا در سفر به هلودشت املش به او برخورد خواهیم کرد موسی هالی دشتی از ساکنان قدیمی اینجاست.

اگر تابستان به هالی‌دشت گیلان بیاییم می‌توانیم در مراسمی که  به مناسبت شروع سال دیلمی در ۱۵ مرداد ماه برگزار می‌شود شرکت کنیم. در این مراسم مردم محلی از شهرهای دیگر با شعرخوانی، اجرای موسیقی و رقص محلی به  پیشواز سال جدید می‌روند.

هلودشت

زنان در این روز نان محلی می‌پزند و مردها می‌رقصند تا روز شادتری برای هم بسازند. حتی تورهای کوتاهی در همین روزها برای سفرهای یک روزه به هلودشت برگزار می‌شود. نوروزبل به معنی آتش نوروزی و اسم جشنی‌ست که از غروب ۱۷ مرداد برگزار می‌شود. همچنین اگر زمستان به این منطقه برسیم بهترین مناظر را در پیچ‌های برفی این منطقه می‌بینیم.

کجا ساکن شویم؟

در قهوه‌خانه‌ای در هلودشت چند خانه محدود وجود دارد که به شکل سوئیت هستند و با شبی ۹۰ هزار تومان به مسافران اجاره داده می‌شود. بالای این سوئیت‌ها چند میله آهنی نصب کرده‌اند که می‌شود طلوع و غروب آفتاب و غرق شدنش در توده ابر را از این بالا دید.

کمی دورتر از این روستا، در خضیب‌دشت، مجموعه اقامتی درست شده که شبی ۱۳۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. راه دیگری هم برای لذت بردن از این طبیعت بکر وجود دارد و آن چادر زدن روی تپه‌هاست.

جاذبه‌های اطراف

خصیل دشت

خصیل دشت: قدم زدن در ابرها کاری نیست که فقط در هلودشت املش بتوانیم انجامش دهیم. خصیل دشت هم مثل این روستا در ارتفاع ۱۹۰۰ متری کوه‌های جنوبی املش قرار دارد که بعد از هلودشت واقع شده. مسیر رسیدن به این نقطه هم جاده‌های خاکی‌ست که از بین کوه‌ها می‌گذرد و نقطه به نقطه آن جای مناسبی برای چادر زدن است.

عکس: خبرگزاری ایسنا

نوشته راهنمای رفتن به هالی دشت اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *