راهنمای رفتن به روستای سر آقاسید؛ ماسوله زاگرس

ماسوله، تنها روستای پلکانی ایران نیست. از شهرکرد که دو ساعت و نیم در ماشین بنشینیم به روستای سر آقاسید می‌رسیم. سرآقاسید، کوهستانی‌ست و بعد از گذر از جاده‌های پیچ‌درپیچ  نمایان می‌شود.

روستای سرآقاسید کجاست؟

سرآقا سید

سر آقاسید در ۱۴۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۵ کیلومتری شمال کوهرنگ قرار گرفته، در دوردسترین نقطه و بین کوه‌ها.

برای رسیدن به آن هم باید کوهرنگ را به سمت شمال برویم. سفرمان از شهر چلگردم در مرکز شهرستان کوهرنگ به سمت غرب شروع می‌شود. بعد از روستای سنگی شیخ علیخان، جاده آسفالته تمام می‌شود. با شروع جاده خاکی پرپیچ‌و‌خم چشممان به غار یخی چما و قله زردکوه می‌افتد. پس از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر رانندگی، روستای سر آقا سید از پشت کوه‌ها خودش را به ما نشان می‌دهد.

سر آقاسید در ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و در یکی از دامنه‌های قله هفت تنان جا خوش کرده و خانه‌هایش از خشت و چوب ساخته شده. پشت‌بام یک خانه، حیاط خانه دیگر است و پنجره‌ خانه را که باز کنیم، طبیعت سرسبز کوه‌ها به چشممان می‌خورد و امامزاده سرآقا سید عیسی. اما همه خانه‌ها هم از نعمت وجود پنجره برخوردار نیستند و روشنایی تنها از در عبور می‌کند.

چرا به آن سرآقا سید می‌گویند؟

از شجره‌نامه‌ها اینطور برمی‌آید که عمر روستا به ۶۰۰ سال پیش می‌رسد و اسم روستا از امامزاده سرآقاسید عیسی که در روستاست، گرفته شده.

برخی می‌گویند در قدیم، آنهایی که برای زیارت امامزاده به آن می‌رفتند، می‌گفتند می‌رویم سر مزار آقاسید عیسی، برای همین هم روستا به این اسم معروف شده. بعضی‌ها هم معتقدند چون خانه‌های روستا بالای سر امامزاده قرار گرفته به آن سرآقا سید می‌گویند؛ یعنی  روستا، بالای سر امامزاده است.

چرا باید این روستا را ببینیم؟

خانه های ماسوله زاگرس

روستای سرآقا سید، یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران و محل ییلاق عشایر است. بهار و تابستان‌ها این روستا سرزنده‌تر از همیشه  می‌شود و شور زندگی در آن جریان دارد.

ولی زمستان که از راه برسد، دیگر خبری از جمعیت بهار و تابستان نیست و بیشتری‌ها به مناطق دیگر کوچ می‌کنند. در سرآقاسید، خبری از امکانات و زندگی شهری نیست. اینجا فقط برق دارد، نه  خبری از مدرسه هست، نه از درمانگاه مجهز و نه حتی جاده. بنابراین اگر می‌خواهی از زندگی شهری دور شوی، یکی از جاها می‌تواند رفتن به همین روستا باشد.

سرآقا سید پر از درخت‌های بلوط و گردوست و جز امامزاده سرآقا سید و باغ‌های میوه و کوچه‌‌پس‌کوچه‌های روستا، می‌توان در بیرون از آن و ۴۰ کیلومتری‌اش به آبشار شیخ علی خان رسید. در همان نزدیکی غار یخی چما هم قرار گرفته. برای رسیدن به این غار باید از رودخانه عبور کنیم، رودخانه‌ای که دمای آبش چندان با ما مهربان نیست.

اما مهم‌تر از همه اینها، دیدن و تماشای زندگی‌ایست که هنوز رگه‌های شهری به آن اضافه نشده؛ خالص و دست نخورده و با اصالت است.

زندگی در روستای سرآقاسید

زن‌ها با نخ‌های پشمی رنگارنگ قالی، گلیم و جاجیم و نمد می‌بافند و با موی بز سیاه چادر درست می‌کنند. صدای زنگوله بزها در کوه‌ها شنیده می‌شود و زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند و در کنار دامداری و کشاورزی از حوضچه‌های کوچک روستا نمک استخراج می‌کنند.

مردم روستا چه اعتقاداتی دارند؟

امامزاده سرآقا سید

یک عَلَم داخل امامزاده هست که مردم روستا می‌گویند موقع جنگیدن و دعوت مردم به اسلام، در دستان سید آقا عیسی بوده. اعتقاد به این علم  تا حدی است که در مواقعی مثل خشکسالی، برای رفع آن در جاهای مختلف چرخانده می‌شود.

نشانه‌ای به شکل ۸ روی کوه خیمه و روبه‌روی روستا وجود دارد که مردم معتقدند نشانه‌ای از قبله است و آقا سیدعیسی با پرتاب نیزه آن را به مردم نشان داده.

چشمه‌ای در همین کوه به اسم مراد چشمه هم وجود دارد. مردم معتقدند اگر کسی نیت پاک داشته باشد و دستش را در آب آن فرو ببرد، نشانه‌ای برای برآورده شدن آرزویش توی دستش می‌آید. نشانه‌ای مثل سنگ ریزه، برگ، گل سر و یا هر چیز دیگری که تعبیر خاصی در آن است.

همچنین مردم روستا در چشمه خدر لباس نمی‌شویند، چون معتقدند این چشمه متعلق به حضرت خضر بوده است.

در سرآقا سید چی بخوریم؟

پختن نان در روستای سرآقا سید

در این روستا، بلوط را آرد و با پودرش نانی به اسم کلک درست می‌کنند. آش کاردین یا کارده که ترکیبی‌ست از دوغ، سبزی کاردین-این سبزی نوعی سبزی کوهی‌ست که در اطراف روستا وجود دارد- و برنج درست می‌شود.

کباب در مناطق بختیاری نشین حرف اول را می‌زند. در روستای سرآقا سید هم به دلیل وفور دام، بساط کباب به راه است.

در این روستا آشی به اسم آش برگ هم پخته می‌شود. برای پختن این آش، خمیر را به صورت رشته‌هایی باریک در می‌آورند و با نخود، عدس و روغن حیوانی می‌پزند. بعد، سبزی آش و لوبیا را به آن اضافه می‌کنند.

کجا اقامت کنیم؟

در این روستا می‌توان هم روی خانه‌های محلی روستا حساب کرد و هم به کوهرنگ یا شهرکرد رفت. قیمت رزرو هتل های شهرکرد از ۹۱ هزار تومان شروع می‌شود.

عکس‌ها:خبرگزاری ایرنا

نوشته راهنمای رفتن به روستای سر آقاسید؛ ماسوله زاگرس اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *