راهنمای رفتن به دریاچه شورمست

بودن در کنار دریاچه وقتی هوا خوب است می‌تواند کلی روزمان را بسازد، جایی که خبری از دود و دم و سروصدا نیست. پیشنهاد ما برای رفتن به چنین جایی کجاست؟ دریاچه شورمست.

دریاچه شورمست کجاست؟

طبیعت اطراف دریاچه

یکی از جاهای دیدنی مازندران دریاچه شورمست است که نزدیک شهر پل سفید پیدایش می‌کنیم. کل مسیر ما از تهران تا دریاچه حدود ۲۰۰ کیلومتر است، یعنی کمی بیشتر از ۳ ساعت رانندگی.

سفرمان از تهران و جاده فیروزکوه شروع می‌شود. از پردیس و دماوند باید بگذریم و به فیروزکوه برسیم. پل سفید را که پشت سر بگذاریم، سر راه‌مان چشم‌انداز پل ورسک را می‌بینیم. به راه‌مان باید ادامه بدهیم تا در جهت مخالف جاده، تابلوی شورمست جلوی‌مان سبز شود. تابلو را دنبال می‌کنیم و می‌دانیم دیگر راه زیادی نمانده.

آخرهای مسیرمان خاکی‌ می‌شود؛ راهی کوهستانی با شیب تند. باید با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر این فاصله را طی کنیم. البته اینجا آنقدر زیبا و دیدنی‌ست که احتمالش کم است که از راه خسته شویم. بالاخره در همان ارتفاع به ورودی دریاچه می‌رسیم. باید ورودی پرداخت کنیم و بعد می‌توانیم در کنار دریاچه باشیم.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

شورمست

خیلی خوب است که بتوانیم به سفری یک روزه برویم. صبح زود از تهران حرکت می‌کنیم، روز را کنار دریاچه شورمست می‌گذرانیم و عصر برمی‌گردیم.

عمق این دریاچه از ۵ تا ۱۵ متر تغییر می‌کند، اما اصلا مناسب شنا نیست. درعوض می‌‌توانیم قایق‌سواری کنیم. این دریاچه در گودی قرار گرفته و وقتی سوار قایق پدالی هستیم، دورتادورمان جنگل و کوه و سرسبزی‌ست. سکوت فقط با صدای پرندگان، قورباغه‌ها و موج‌های ریز آب شکسته می‌شود و همه چیز رویایی‌ست.

قایق‌سواری در دریاچه شورمست تنها کاری نیست که می‌تواند ما را سرگرم کند. کنار دریاچه می‌توانیم اسب کرایه کنیم و یک دور اسب‌سواری کنیم.

قایق سواری در شورمست

درست است که این‌ رودخانه ماهی زیادی ندارد، ولی شاید خوش‌شانس بودیم و بساط ناهارمان جور شود. ماهی بگیریم یا نه، وقت ناهار می‌رسد و در چنین جای زیبایی غذا خیلی می‌چسبد؛ پس بهتر است فکرش را کرده باشیم.

بعضی‌ها دوچرخه همراه می‌آورند و در مسیر جنگلی آن حوالی دوچرخه‌سواری می‌کنند. تابستان‌ها برنامه دوچرخه‌سواری گروه‌های مختلف در این نقطه خیلی داغ است.

بعضی‌ها شب چادر می‌زنند و همان‌جا می‌مانند و صبح چشمشان را رو به کوه و جنگل باز می‌کنند و چی از این بهتر.

اگر اهل کمپینگ نباشیم، بعد از چند ساعت تفریح و پیک‌نیک از همان راهی که رفته‌ایم، می‌توانیم برگردیم.

وسایل موردنیاز

در محوطه‌ دریاچه مغازه هست، ولی بهتر است از خانه همه چیز را برداریم. آب، زیرانداز، غذای سبک و از این قبیل وسایل.

جاذبه‌های نزدیک

سد زم زم برنجستانک

دریاچه سد برنجستانک: مسیرمان را که به سمت قائمشهر ادامه دهیم، می‌توانیم به دریاچه سد برنجستانک هم برویم. فاصله دریاچه شورمست تا این سد حدود ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه ا‌ست. این سد در روستای برنجستانک و در حریم منطقه حفاظت‌شده خیبوس قرار دارد.

تپه باستانی گردکوه: یکی از دیدنی‌های قائمشهر تپه باستانی گردکوه است. فاصله دریاچه تا این تپه ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه‌ است این تپه در شرق قائمشهر در منطقه جمنان قرار گرفته. گردکوه سه تپه باستانی دارد که یکی از آنها ۲۶ متر است. این تپه ثبت ملی شده و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال می‌رسد.

تپه گردکوه

باستان‌شناسان در این منطقه گورستان و ظرف‌های سفالی پیدا کرده‌اند. این ظرف‌ها عمر طولانی داشته‌اند و از دوره پارتی و اشکانی به‌جا مانده‌اند.

روستای آلاشت: سرسبزی مازندران تمامی ندارد. از هر طرف برویم به جای زیبای بعدی می‌رسیم. روستای آلاشت یا به گفته‌ محلی‌ها اِلاشت، یکی دیگر از این جاهای دیدنی‌ست. از دریاچه شورمست تا این روستا حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه با ماشین فاصله داریم.  کافی‌ست بعد از پل سفید تابلوهای آلاشت را دنبال کنیم.

آلاشت

ارتفاع آلاشت از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و به همین دلیل چشم‌انداز و منظره‌های تماشایی دارد. این‌ روستا زادگاه پهلوی اول هم بوده و اگر به محله پاهلونی خیل یا پهلوان خیلی برویم، می‌توانیم از موزه مردم‌شناسی آلاشت هم دیدن کنیم. آلاشت پر است از درختان سیب، گیلا و آلو. در کوچه‌های روستا قدم می‌زنیم و از معماری و حال‌وهوای روستا لذت می‌بریم و کمی که بالا برویم دشت‌های مه گرفته منتظرمانند.

نوشته راهنمای رفتن به دریاچه شورمست اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *