دوخت و دوز ترک‌ها در مدرسه حیدریه قزوین

مسجد- مدرسه حیدریه در محله بلاغی قزوین به همت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین ساماندهی و مرمت شد.

ایسنا: محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد– مدرسه تاریخی حیدریه در سه فاز به‌صورت هم‌زمان از اوایل خردادماه سال جاری تحت نظارت کارشناسی رضا شجاعی آغاز شد.

حضرتی با اشاره به اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این پروژه بیان کرد: فاز اول این پروژه شامل ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی‌تئاتر و اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید بود که انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین افزود: در مرحله دوم مرمت مسجد- مدرسه حیدریه مرمت نمای خارجی مسجد، مرمت موضعی طاق‌ها، دانه گذاری (برداشت آجرهای فرسوده و جایگزینی آجرهای مناسب)، پاک‌سازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع‌کردن نخاله‌های قواره ضلع جنوبی انجام شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه کف سازی محوطه جلوی مسجد و همچنین مرمت فضای داخل مسجد شامل گوشه سازی‌ها (دانه گذاری و پاک‌سازی فیل پوش‌ها) و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد نیز صورت گرفن.

حضرتی در ادامه اظهار کرد: در مرحله سوم مرمت این بنای ارزشمند نیز ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی (حجره‌های مدرسه)، بندکشی و اجرای مجدد با آجر انجام و به پایان رسید.

به گزارش ایسنا مسجد- مدرسه حیدریه قزوین ازجمله آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در سال ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۲۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی پس از زلزله سال ۵۱۳ توسط “امیر خمار تاش” تجدید بنا شده است.

قدمت بنای نخستینش به سده‌های نخست هجری می‌رسد. در قسمت دیوار جنوبی مسجد محرابی واقع‌شده که از نظر طرح و نوع کار یکی از بهترین نمونه محراب‌های دوره سلجوقی است. در داخل محراب آیاتی از قرآن کریم، با گچ‌بری زیبایی در زمینه‌ای لاجوردی نوشته‌ شده و در اطراف محراب و داخل باندها شش کتیبه به خطوط کوفی و نسخ وجود دارد.

این مسجد، مدرسه به‌عنوان یکی از شاهکارهای هنر دوره سلجوقی مطرح و در محله بلاغی قزوین قرار دارد.

The post دوخت و دوز ترک‌ها در مدرسه حیدریه قزوین appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *