در سمنان از کجا بازدید کنیم؟

استان سمنان

از تهران که به سمت استان خراسان شمالی و استان گلستان بروید استان سمنان را بر سر راه خود خواهید دید. این استان دارای هشت شهرستان است و همچنین با هشت استان همسایه است. شاید در نظر اول بسیاری از مردم فکر کنند سمنان دارای جاذبه‎های گردشگری کمی است و ارزش سفر ندارد. اما اینطور نیست. پارس توریسم سعی دارد شما را مختصرا با استان سمنان آشنا کند. با ما همراه باشید.

آب و هوای سمنان

سمنان را باید استان کویر و جنگل و کوهستان دانست. وجود این سه فاکتور با هم باعث جذابیت این استان شده و همچنین شرایط آب‎وهوایی متنوعی را خلق کرده است. به‎طوری که شمال استان آب‎وهوایی کوهستانی و جنوب آن آب‎هوایی کویری دارد. براساس آن چیزی که در بالا گفته شد؛ بهترین زمان سفر به سمنان بستگی بهع این دارد که شما به کدام قسمت از استان می‎خواهید سفر کنید. اگر قصدتان سفر به آن قسمت از استان است که آب‎وهوایی گرم و خشک دارد بهتر است در اوایل بهارو پاییز را انتخاب کنید. حتما زمستان نیز فصل مناسبی برای سفر به مناطق کویری‎تر این استان است.

جاذبه های گردشگری استان سمنان

درمورد جاهای دیدنی سمنان کمتر از از استان‎هایی مانند اصفهان و شیراز و یزد و… حرف زده شده  است. با این حال این بدان معنا نیست که در این استان جاذبه گردشگری وجود ندارد. در ادامه به معرفی چند نمونه از معروف‎ترین این جاذبه‎ها خواهیم پرداخت.

جنگل ابر و شهر شاهرود

استان سمنان

معروف‎ترین جاذبه این استان شاید جنگل ابر شاهرود باشد. جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار گرفته است. جنگل ابر یکی از معروف‎ترین و بکرترین جنگل‎های هیرکانی ایران و همچنین بهترین طبیعت شاهرود به حساب می‎آید. سالانه عده زیادی از طبیعت گردان این مقصد را به‎عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‎کنند.
در سفر به شاهرود همچنین می‎توانید از موزه شاهرود، روستای قلعه بالا و بازار تاریخی شاهرود دیدن کنید.

مقبره بایزید بسطامی و شهر بسطام

استان سمنان

بایزید بسطامی یکی از عارفان به نام ایران در قرن سوم بوده است. مقبره این عارف بزرگ در شهر بسطام قرار دارد. بسطام به دلیل وجود همین مقبره است که یکی از پربازدید ترین شهار سمنان محسوب می‎شود. جالب است بدانید این شهر در ۶ کیلومتری شاهرود قرار داد.

معدن نمک گرمسار

استان سمنان

یکی دیگر از جاذبه‎های معروف استان سمنان معدن نمک گرمسار می‎باشد. ستون‎هایی از نمک با ارتفاع ۱۲متر در این معدن قرار دارد که این ستون‎ها منظره‎ای دیدنی را به وجود آورده‎اند. در سفر به سمنان حتما بازدید از این معدن نمک را فراموش نکنید.

پارک ملی کویر

استان سمنان

پارک ملی کویر یک منطقه حفاظت شده است که یکی از مهم‎ترین جاذبه‏های توریستی استان سمنان شناخته می‎شود. این پارک ملی محل مناسبی برای ستاره شناسان است. همچنین در این منطقه جاذبه‎های تاریخی دیگری همچون کاروانسراهای عین‎الرشید، قصر بهرام، سفید آب و… نیز وجود دارد که شما می‏‎توانید از آنها بازدید کنید.

از دیگر جاذبه‎های استان سمنان باید به مسجد جامع سمنان، چشمه علی دامغان و ییلاق شهمیرزاد اشاره کرد.

غذاهای محلی و سنتی استان سمنان

استان سمنان

کشاورزی استان سمنان بیشتر تولید کننده جو و گندم است. بنابراین فرهنگ غذایی این استان نیز تا حدود از نوع کشاورزی‎شان تاثیر می‎گیرد. با این حال استان سمنان از تنوع غذایی خوبی نیز برخوردار است.

خلال پلو یکی از معروف‎ترین غذاهای سنتی و محلی استان سمنان می‎باشد. خلال پلو غذایی است که حتما باید آن را در طول سفر به شهر سمنان آن را امتحان کنید. مواد تشکیل دهنده این غذا برنج، خلال بادام، هویج و زرشک است. چرتمه پلو یکی دیگر از غذاهای محلی و سنتی سمنان است. این غذا با اعضای درونی بدن گوسفند طبخ می‎شود.  جگر (جگر سیاه)، دنبه، سیر، ماست، نمک و ادویه‌ از مواد اصلی این غذا می‎باشند. مانی پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی این استان است. مانی پلو یکی از غذاهای سنتی مردم دامغان است. این غذا را با موادی همچون  لپه، برنج، کشمش پلویی، زرشک سیاه، زعفران، گوشت خورشتی، رشته‌ی پلویی، پیاز، روغن، زیره‌ و… تهیه می‎کنند.  پخت انواع ته چین مانند ته چین گوشت گرمسار، ته چین کشمش و لپه سمنان و… نیز جزو غذاهای رایج این استان است.

در سفر به استان سمنان کجا اقامت کنیم؟

در استان سمنان نیز مانند هر استان دیگری در ایران هتل‎هایی برای اقامت توریست‎ها وجود دارد. جدا از این هتل‎ها، اقامت در خانه‎های بومگردی و همچنین اجازه خانه و سوئیت نیز امری رایج است. هتل جهانگردی و خانه گل شهمیرزاد دو نمونه از هتل‎های معروف در این استان می‎باشند.

نوشته در سمنان از کجا بازدید کنیم؟ اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *