در سفر به سردشت کجا را ببینیم؟

سردشت از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی‌ست که از جنوب به کردستان، از غرب به مرز عراق، از شمال به پیرانشهر و از شرق به مهاباد می‌رسد. این شهر که در ۹۳ کیلومتری پیرانشهر قرار گرفته، چند جای دیدنی را در خودش جای داده که خاص اقلیم این منطقه‌اند؛ از چشمه کانی گراوان تا آبشار شلماش و منطقه سرسبز آلان. با ما همراه باشید تا سری به جاهای دیدنی سردشت بزنیم.

آبشار شلماش

آبشار شلماش

شلماش به معنی تخته سنگی بزرگ است و یکی از پرآب‌ترین آبشارهای مناطق کردنشین. آبشاری که از ترکیب سه آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده و همگی آنها در دره‌ای سرسبز و نزدیک جنگل قرار گرفته‌اند.

شلماش، از شاخه‌های رودخانه زاب است و هرچند دیدن آبشار اولی آسان است، ولی برای رسیدن به آبشار دوم و سوم باید پیاده‌روی کرد و دره را پایین رفت. چند سالی‌ست که برای اینکار، پله‌هایی مارپیچ در اینجا ساخته‌اند.

مسیر دسترسی: این آبشار در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت قرار گرفته. مسیر سردشت به آبشار شلماش پردرخت است و حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا به پای آبشار برسیم. در محوطه اطراف شلماش، امکاناتی مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، رستوان و کبابی هم هست.

چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان

در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سردشت، شهرستان ربط واقع شده و در ۲ کیلومتری این شهرستان به چشمه آب معدنی کانی گراوان می‌رسیم. کانی گراوان که بعد از شلماش معروف‌ترین جاذبه گردشگری سردشت است، در زبان کردی  به معنی آبی سخت و سنگین است و شاید به دلیل وجود املاح زیاد در آب این چشمه به آن  کانی گراوان می‌گویند.

شهرت اصلی گراوان، به جوشیدن آبی سرد از دل آن است، آبی که می‌گویند خواص درمانی برای پوست دارد و جزو آب‌های گازدار معدنی به حساب می‌آید. جز آن سازه آهکی و رنگارنگ ۲۰ متری چشمه هم باعث شهرتش شده. رودخانه پرآب زاب از کنار آن می‌گذرد و در اطراف هم دشت‌ها خودنمایی می‌کنند.

مسیر دسترسی: در مسیر جاده سردشت به مهاباد باید حرکت کنیم و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه رانندگی کنیم. بعد از گذشتن از شهر راور از جاده خاکی می‌گذریم و از میان گندم‌زارها و جنگل‌های بلوط رد می‌شویم و به سمت غرب می‌رویم. بعد از چند دقیقه رانندگی در این جاده خاکی به چشمه کرم‌رنگ کانی گراوان می‌رسیم. .

منطقه آلان

منطقه آلان

یکی از سرسبزترین مناطق سردشت، منطقه آلان است، منطقه‌ای که آبشار رزگه در آن واقع شده. منطقه آلان در ۱۳ کیلومتری جنوب سردشت و در حاشیه جاده ارتباطی سردشت به رزگه واقع شده و در نزدیکی‌اش هم آبشار شلماش قرار دارد.

آبشار به صورت ۲ پله از بالای صخره‌ به پایین می‌ریزد. روستای بیتوش با درخت‌های انار، انجیر و گلابی وحشی‌اش و روستای گرویس و مزرعه، جزو باصفاترین روستاهای منطقه آلان هستند.

نوشته در سفر به سردشت کجا را ببینیم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *