در تور تفلیس چه غذاهایی بخوریم؟

غذاهای محلی تفلیس

غذا یکی از اصلی‌ترین بخش‎های سفر است. شما گزینه‎های زیادی برای انتخاب غذا در سفر خواهید داشت مثلا می‎توانید لیستی از لاکچری‎ترین و معروف‎ترین رستوران‎های هر مقصد را پیدا کنید؛ غذاهای بین‎المللی بخورید و از کفیت آن لذت ببرید. همچنین می‎توانید در همان رستوران‎ها غذاهای سنتی و محلی را انتخاب کنید و حتی می‎توانید خوردن غذاهای خیابانی که بخشی از فرهنگ اکثر کشورهاست را نیز امتحان کنید. یقینا رفتن درمیان مردمی که به کشور یا شهرشان سفر کرده‎اید به لمس هرچه بیشتر فرهنگشان کمک زیادی می‎کند. از آنجایی که تور تفلیس یکی از تورهای رایج درمیان ایرانیان است؛ در این مقاله به معرفی غذاهای گرجی و به‎طور خاص غذاهای محلی تفلیس خواهیم پرداخت. با پارس توریسم همراه باشید.

قبل از  هر چیز دانستن چند نکته درباره غذاهای تفلیس گرجستان ضروری است. اول اینکه غذاهای گرجی معمولا بسیار خوشمزه اما سالم هستند و کمتر از از روش سرخ کردن در آنها استفاده می‎شود. نکته دوم اینکه معمولا گرجی‎ها بیشتر غذاهایشان نانی است و کمتر از برنج استفاده می‎کنند. غذاهای سنتی تفلیس هم از دستورهای غذایی کشورهای خاورمیانه و هم از غذاهای اروپایی تاثیر گرفته است. اما این این تاثیر باعث نشده گرجی‎ها سنت خودشان در آشپزی را فراموش کنند. جالب است بدانید در قرن بیستم رستوران‎های گرجستان درمیان روسی‎ها از شهرت زیادی برخوردار بوده‎اند. امروزه هم هنوز لیست غذاهای گرجی در منوی بسیاری از رستوران‎های روسیه وجود دارد. وقت آن است که به‎سراغ معرفی برخی از غذاهای معروف تفلیس برویم.

لوبیو /Lobio

غذاهای محلی تفلیس

لوبیو یکی از غذاهای معروف گرجی است که در یک ظرف سفالی همراه با سبزیجان و ترشیجات در کنارش سرو می‎شود. طرز تهیه لوبیانی گرجستان به این‎صورت است که ۴۰۰ گرم لوبیای قرمز خشک شده (یا هر نوع لوبیای دیگر) را دو ساعت خیس می‎کنند؛ سپس آب لوبیا را عوض کرده و با آب جدید می‎پزند. سپس گیشنیز را نگینی خورد کرده و با سیر تازه و  ادویه مخلوط می‎کنند؛ پیاز را جدا سرح کرده و سپس همراه با مواد دیگر به لوبیای بدون اب اضاقه می‎کنند. غذا را آنقدر هم بزنید که یک دست شود. سپس در یک ظرف سفالی بریزید و ۵ دقیقه روی حرارت بگذارید.

خینکالی /  Khinkali

غذاهای محلی تفلیس

خینکالی را می‎توان از معروف‎ترین غذاهای محلی تفلیس دانست. این غذا از نظر ظاهری شبیه به پیراشکی خودمان می‎باشد. این غذا از خمیرهایی درست می‎شود که درون این خمیرها را با گوشت و ادویه پر می‎کنند. برای این غذا بیشتر از گوشت گاو و گوشت خوک استفاده می‎کنند. همچنین در این غذا از سیب‎زمینی، قارچ و پنیر نیز استفاده می‎کنند.

چخخبیلی / Chakhokhbili

غذاهای محلی تفلیس

یکی دیگر از غذاهای محلی تفلیس چخخبیلی است. این غذا نوعی سوپ است که از گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات درست می‎شود. معنی نام این خورشت که تلفظش سخت اما روش پختش آسان؛ از قرقاول گرفته شده است زیرا در قدیم این غذا را از گوشت قرقاول تهیه می‎کردند. امروزه به جای کوشت قرقاول در این غذا از گوشت مرغ، بوقلمون و ادک نیز استفاده می‌‎کنند. چخخبیلی  را معمولا با نان سرو می‎کنند.

چیکن تاباکا / Chicken tabaka

غذاهای محلی تفلیس

دیگر غذای تفلیس که از غذاهای سنتی گرجستان محسوب می‎شود؛ چیکن تاباکا است. این غذا نه تنها در گرجستان بلکه در دیگر کشورهای منطقه قفقاز هم از محبوبیت زیادی برخوردار است. همچنین این غذا در اکثر رستوران‎های روسیه و اروپای شرقی نیز سرو می‎شود. دستور پخت این غذای گرجی به این صورت است که ابتدا مرغ را در تابه سرخ می‎کنند؛  سپس آن را بکوبید و همراه با سیر و سس‎های مخصوص میل بفرمایید.

ماهی قزل‎آلا با رب انار

غذاهای محلی تفلیس

جالب است بدانید با وجود اینکه کشور گرجستان سواحل زیادی دارد اما مردم زیاد غذای دریایی نمی‎خورند. یکی از معدود غذاهای ساحلی که طرفداران زیادی در این کشور پیدا کرده؛ ماهی قزل‎آلا با رب انار می‎باشد. روش پخت این غذا آسان است. ابتدا ماهی را سرخ کرده و سپس در کنار رب انار سرو کنید.

سخن پایانی

پخت غذاهای زیاد دیگری نیز در گرجستان رواج دارد که مردم گرجستان اعتقاد دارند اکثر این غذاها را باید با نان خورد. شما می‎توانید غذاهای محلی تفلیس را در رستوران‎های این شهر پیدا کنید و یا خودتان درست کنید ولی فراموش نکنید در طول سفر به گرجستان حتما یک بار غذاهای خیابانی تفلیس را نیز امتحان کنید و از طعم بی‎نظیر این غذاها لذت ببرید.

نوشته در تور تفلیس چه غذاهایی بخوریم؟ اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *