در اجلاس باکو چه خبر بود؟

معاون گردشگری با تشریح مذاکرات و رایزنی‌های ایران با جمهوری آذربایجان، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا در حاشیه اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی، از پیگیری طرح «لغو روادید گروهی ایران و روسیه» و برگزاری اجلاس جهانی «گردشگری روستایی» در سال ۲۰۲۰ میلادی در ایران، خبر داد.

ایسنا: ولی تیموری از علاقه این کشورها برای توسعه همکاری‌های دو جانبه گردشگری سخن گفت و در شرح جزئیات این دیدارها که در شهر باکو انجام شد،‌ گفت: با دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی درباره قراردادهای همکاری با ایران، مذاکراتی صورت گرفت تا نماینده این سازمان برای نهایی شدن «برنامه ملی توسعه گردشگری» بزودی عازم ایران شود. قرار شد سازمان جهانی جهانگردی در این‌باره سریع‌تر اقدام کند.

«برنامه ملی توسعه گردشگری ایران» آماده شد

وی افزود: برنامه ملی توسعه گردشگری ایران آماده است اما در سفر نماینده قبلی سازمان جهانی جهانگردی، پیشنهادها و چارچوب‌هایی مطرح شد که با دیدگاه و پیشنهادهای ما اختلاف‌هایی داشت. این برنامه اکنون اصلاح شده و یک ماه پیش طرح نهایی آن به سازمان جهانی جهانگردی فرستاده شده که در دیدار با دبیرکل این سازمان در شهر باکو، برای نهایی شدن قرارداد اجرایی برنامه ملی توسعه گردشگری ایران اعلام آمادگی شد. باید طرفین قراردادی را درباره زمان اجرا و برنامه‌ریزی‌ها، امضاء کنند تا کار آغاز شود.

این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استفاده از مشاوران سازمان جهانی جهانگردی برای تهیه حساب اقماری نیز در این دیدار پیگیری شد. این موضوع در سفر قبلی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به ایران برای شرکت در اجلاس همدان، مطرح شده بود اما اکنون با توجه به آخرین اقدامات انجام شده و آغاز همکاری‌هایی با مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، درخواست ما اعزام مشاوران سازمان جهانی جهانگردی برای همکاری با ایران در زمینه ایجاد حساب اقماری گردشگری است.

اجلاس باکو

آذربایجان می‌گوید سفر ایرانی‌ها به این کشور کم شده

او به دیدار با مقام گردشگری و معاون رییس‌جمهور آذربایجان و مدیران آژانس‌های این کشور برای تبیین فرایند همکاری‌های دو جانبه در بخش گردشگری و آسیب‌شناسی سفر اتباع دو کشور در مرزهای زمینی و هوایی،‌ اشاره کرد و افزود: مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به کاهش سفر ایرانی‌ها به این کشور نظراتی داشتند که به استناد آخرین آمارها اعلام شد روند سفر گردشگران ایرانی به جمهوری آذربایجان درحال افزایش است.

وی بیان کرد: جمهوری آذربایجان یکی از بازارهای اصلی و هدف گردشگری ایران است که توسعه همکاری با آن اهمیت زیادی دارد، مخصوصا آن‌که روابط گردشگری دو کشور یکطرفه نیست. برای ما مهم است که این توازن حفظ شود تا در درازمدت به ناپایداری منجر نشود.

تیموری همچنین خبر داد:‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مقامات، فعالان و رسانه‌های گردشگری جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران دعوت کرده است.

چرا ویزای گروهی روسیه و ایران هنوز لغو نشده؟

معاون گردشگری به دیدار با هیات روس اشاره کرد و افزود: روس‌ها برای همکاری دوجانبه علاقه زیادی نشان می‌دهند و پی‌گیر لغو روادید گروهی هستند. برنامه عملیاتی این طرح آماده شده اما هنوز به امضای مقامات عالی دو کشور نرسیده، برای همین اجرایی نشده است.

وی با اشاره به افزایش سفر روس‌ها به ایران در سال‌ها اخیر، بیان کرد: روس‌ها برای سفر به ایران علاقمندتر شده‌اند اما جذب بیشتر آن‌ها به معرفی بهتر کشورمان در روسیه منوط است. در همین راستا ایران در مورد اجرای تورهای آشناسازی برای فعالان گردشگری و رسانه‌های روسیه اعلام آمادگی کرد.

اجلاس باکو

از رایزنی با ژاپن و کره جنوبی تا مشتری‌های قدیمی

معاون گردشگری به دیدارهای دیگری که با هیات‌های ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه گردشگری انجام شد، اشاره کرد و افزود: از این کشورها که بازارهای هدف قدیم و جدید گردشگری ایران محسوب می‌شوند برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که هر سال در اواسط زمستان برگزار می‌شود، دعوت شد. روحیه همکاری در این کشورها مخصوصا در بین ژاپنی‌ها و کره جنوبی وجود دارد.

تیموری درباره اتفاقات رخ داده در جریان یکصد و دهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی که با حضور ۳۴ عضو رسمی این شورا از بین ۱۵۴ کشور عضو این سازمان برگزار شد،‌ به ایسنا توضیح داد: سازمان جهانی جهانگردی نشست‌هایی را در حد کمیسیون‌های منطقه‌ای برگزار می‌کند که در مقایسه با اجلاس شورای اجرایی، در سطح پایین‌تر قرار دارد. این کمیسیون امسال در کشور بوتان تشکیل جلسه داد که با توجه به شرایط پرواز و هزینه‌ها ترجیح ایران بر این شد در نشست شورای اجرایی که به مراتب اهمیت بیشتری دارد، شرکت کند. این اجلاس هفته گذشته در شهر باکو برگزار شد. مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی نیز پس از شورای اجرایی درجه اهمیت بالاتری دارد که سه ماه دیگر در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود و ایران نیز به عنوان عضو رسمی در آن حضور خواهد داشت.

وی اهمیت حضور ایران در شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی را برای عضویت‌های آینده و تداوم همکاری‌ها لازم و با اهمیت برشمرد و افزود: شورای اجرایی بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده قبل از مجمع عمومی است، بنابراین پیشنهادهای اعضا برای تعیین برنامه کاریِ دو سال آینده‌ در شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی مطرح و بررسی می‌شود تا در مجمع عمومی به تایید برسد. علاوه بر این، نشست شورای اجرایی فرصتی برای ارائه گزارش سالانه کمیته‌های مختلفی از جمله برنامه‌ریزی و بودجه و حساب‌های اقماری است.

معاون گردشگری افزود: از جمله پیشنهادهای مطرح شده برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تاکید بر «آنلاین شدن آموزش‌ها برای ذی‌نفعان و جوامع محلی» و «دسترسی بیشتر خدمات برای افراد کم توان جسمی» بود. برنامه‌ای که محور کاری سازمان جهانی جهانگردی در دو سال گذشته نیز بوده است. در شورای اجرایی تصمیم گرفته شد برنامه‌ها همچنان با تاکید بر چنین موضوعاتی پیش برود.

تیموری ادامه داد: اعضای شورا با بررسی وضعیت گردشگری کشورها پس از ارائه گزارش‌ها به این نتیجه رسیدند که پیشرفت گردشگری قاره آفریقا متناسب با سایر قاره‌ها نبوده و رشد قابل توجهی نداشته است، برای همین تاکید ویژه‌ای بر تمرکز روی قاره آفریقا شد تا همراه با سایر قاره‌ها توسعه پیدا کند.

شعار گردشگری ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انتخاب شد

وی گفت: به دنبال مرور اجلاس‌ها و همایش‌های مهم سال آینده در یکصد و دهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی، شعارهای گردشگری برای دو سال آینده نیز مشخص شد. شعار سال ۲۰۱۹ که تقریبا نهایی شده و در مجمع عمومی تایید آن اعلام خواهد شد؛ «آموزش، مهارت و اشتغال» است که بر این اساس محور فعالیت‌های سال ۲۰۱۹ نیز تعیین شد.میزبان جشن روز جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۹ نیز تایید شورا را دریافت کرد که در منطقه آسیا و کشور هندوستان است.

نماینده ایران در سازمان جهانی جهانگردی اضافه کرد:‌ شعار گردشگری سال ۲۰۲۰ نیز متمرکز بر «گردشگری روستایی» است که در حال حاضر تایید شورای اجرایی را دریافت کرده است. همسو با این شعار در همان سال استان‌های کردستان و کرمانشاه در ایران، به صورت مشترک با سازمان جهانی جهانگردی میزبان نشستی با موضوع گردشگری روستایی هستند.

تیموری گفت: سازمان جهانی جهانگردی با روسیه، میزبان نشست مجمع عمومی سالیانه سازمان جهانی جهانگردی قراردادی را امضا کرد که این برنامه در شهریورماه و در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شود. همچنین تقاضای عضویت اعضای غیروابسته و وابسته سازمان جهانی جهانگردی مطرح شد که از ایران منطقه آزاد ارس و مجتمع گردشگری فرهنگی عباس آباد تایید گرفتند و در شهریور ماه عضویت آن‌ها در مجمع عمومی نهایی خواهد شد و به ۱۶ عضو قبلی اضافه می‌شوند.

The post در اجلاس باکو چه خبر بود؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *