دردسرهای امامزاده عبدالله تمامی ندارد؟/ ایجاد قطعه مشاهیر در گورستانِ تاریخی

از یک سو متولیان امامزاده عبدالله بعد از اجرابی شدن بخشی از طرح ساماندهی قبور این قبرستان تاریخی، از ایجاد قطعه‌ی جدیدی با نام «قطعه‌ی مشاهیر» خبر می‌دهند و از سوی دیگر سازمان میراث‌ فرهنگی می‌گوید که براساس مصوبه هیات دولت باید برای عملی شدن این کار با این نهاد متولی هماهنگی انجام شود.

ایسنا: می‌گویند «به زودی قطعه‌ای ویژه مشاهیر هنری و فرهنگی فقید کشور در آستان امامزاده عبدالله تهران شکل می‌گیرد» تا این امامزاده‌ی تاریخی که قبرستانِ تاریخی‌اش یکی دو سالی است با طرحی منسوب به ساماندهی در حال حذف سنگ‌قبرهای قدیمی و ارزشمند امامزاده است و حتی احتمال حذف مقبره‌های قدیمی آن نیز وجود دارد، شکل و شمایل دیگری به خود بگیرد.

قطعه مشاهیر به امامزاده عبدالله شهر ری می‌رسد

هر چند براساس خبر منتشر شده به نقل از حجت الاسلام منصوری مدیریت آستان امامزاده عبدالله، متولیانِ طرحِ جدید برای امامزاده، بیشترین تمرکز خود را برای انتشار این خبر روی بقعه‌ی تاریخی امامزاده عبدالله شهرری قرار داده و به قدیمی و معروف این امامزاده که پیش‌بینی می‌شود قدمت آن متعلق به دوره صفویه باشد، اشاره می‌کند.

براساس خبر منتشر شده، منصوری از مهمترین برنامه‌های آینده برای این امامزاده را این‌گونه مطرح کرد که در نظر دارند بر اساس طرح ساماندهی این امامزاده که با همکاری متولیان آن و مسئولان میراث فرهنگی از چندی پیش در حال انجام است، قطعه‌ای را ویژه دفن مشاهیر کشور در عرصه فرهنگ، ادب و هنر اختصاص دهند، بر این اساس هنرمندان سرشناس درگذشته با انجام هماهنگی‌هایی در این قطعه خاکسپاری خواهند شد.

در طرح مذکور، نواقص مشهود بستر صحن ورودی امامزاده عبدالله با حفظ احترام قبور، این روزها توسط چند گروه در حال رفع، زیرسازی و مسطح‌سازی است تا عبور و مرور زائران راحت‌تر انجام شود. تاکنون بخش عمده‌ای از پروسه سنگفرش‌کردن محوطه انجام شده و درختان مجموعه هم بعد از ۵۰ سال به درستی هرس شده‌اند. همچنین در این طرح، با مرمت و رسیدگی به مقبره‌های متروکه، بازسازی دیوارهای حرم و پاکسازی حیاط از تجمع افراد معتاد، تلاش شده تا مکانی شایسته‌ی جایگاه حضرت امامزاده عبدالله (ع) آن طراحی و در نظر گرفته شود.

همچنین حیاط های ۳۷- ۳۶ گانه این آستان که بالغ بر ۱۸ هزار هکتار می‌شود و بیش از ۸۰۰ آرامگاه قدیمی که در این مساحت قرار گرفته، نیاز به بازسازی و ساماندهی داشته و این اقدامات به صورت شبانه روزی و با سرعت توسط متولیان امامزاده و کارگران تا حد زیادی انجام شده است.

به گفته حجت الاسلام منصوری، مدیریت آستان امامزاده عبدالله، در قدم دوم بعد از ایجاد امنیت و انجام نظافت، باید صاحبان این مقبره‌ها با هماهنگی میراث فرهنگی و کمک شهرداری تهران کاستی‌های دیگر آنها را برطرف کنند تا معماری محوطه‌ی آستان، چشم نوازتر شود و سایه برخی آسیب‌های اجتماعی فعلی از آنها کنار رود.

در ادامه این مراحل، قرار است با توجه به دفن بودن بسیاری از چهره‌های مذهبی، علمی، سیاسی، فرهنگی و هنری در آستان امامزاده عبدالله شهرری، برنامه‌هایی برای شناخت هرچه بهتر این مشاهیر طرح‌ریزی شده و به مرحله اجرا برسد«.

تدفین در بناهای تاریخی ثبت شده غیرقانونی است

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که دلاور بزرگ‌نیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، به ایسنا می‌گوید: متولیان امامزاده عبدالله باید با اجازه میراث فرهنگی مقدمات و طرح این پروژه را در فضای امامزاده اجرایی و منتشر کنند.

او با تاکید بر این‌که براساس مصوبه هیات دولت، تدفین در عرصه‌ی بناها و آثار تاریخی غیرقانونی است، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر گاها ممکن است یک قبرستان تاریخی نیز به دلیل داشتن معیارها و ضوابط میراثی در فهرست آثار ملی ثبت کنیم، که به دلیل ضوابط موجود تدفین در این مکان‌ها نیز باید با نظارت و هماهنگی با میراث فرهنگی اتفاق بیفتد.

وی با این وجود تاکید می‌کند: هنوز هیچ نامه‌ای از سوی متولیان اوقافی یا امامزاده عبدالله به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نرسیده است.

این در حالی است که کارشناسان میراث فرهنگی گفته‌اند، نه تنها از زمان اجرایی شدنِ این طرح، بدون اطلاع به میراث فرهنگی بخشی از کار جلو برده شده و علاوه بر حذف‌سنگفرش‌های قدیمی امامزاده، سنگ‌قبرهای قدیمی و مهم زیادی را که از نظر طرح و شکل روی سنگ‌قبور حایز اهمیت بودند و اصلا یکی از دلایل ثبت ملی این قبرستان و امامزاده قدیمی شناخته می‌شدند، به طور کامل از بین برده‌اند، بلکه بعد از اطلاع سازمان میراث فرهنگی و قول و قرارهایی که با فشار این دستگاه متولی از سوی اوقاف مطرح شد، هنوز هم برخی از اقدامات‌ بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی اجرایی می‌شود.

The post دردسرهای امامزاده عبدالله تمامی ندارد؟/ ایجاد قطعه مشاهیر در گورستانِ تاریخی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *