خوشمزه ترین غذاهای ایرانی کدامند؟

وقتی بحث به غذاهای خوشمزه ایرانی می‌رسد، احتمالا در لحظه اول تصویر قرمه‌سبزی با برنج و ته‌دیگ برشته شده به ذهنمان می‌آید. خیلی بخواهیم خیال‌پردازی کنیم احتمالا یاد فسنجون و یک وجب روغن روی آن هم می‌افتیم، اما لیست غذاهای خوشمزه ایرانی آنقدر طولانی‌ست که به همین موارد محدود نمی‌شود.

کباب

کباب

وقتی می‌خواهیم کباب بخوریم نباید حتما هر بار کوبیده، چنجه، شیشلیک و بختیاری درست کنیم یا سفارش دهیم. اگرچه کباب را در ترکیه، عراق و کشورهای دیگر خاورمیانه هم طبخ می‌کنند، اما پیوند دامداری با زندگی بسیاری از ایرانیان باعث شده، تنوع کباب در کشور ما بسیار بالا باشد.

برای مثال اگر به ناحیه غربی ایران مثل کرمانشاه یا سنندج برویم، می‌توانیم دنده کباب بخوریم. کمی آن طرف‌تر در لرستان می‌توانیم کباب گله‌بریژ و جگر ورز را امتحان کنیم. اگر به خطه شمال کشور برسیم می‌توانیم از کباب ترش یا کباب اردک لذت ببریم. دقیقا در سمت شرق ایران، کباب‌های متفاوتی پخته می‌شود. مثلا کباب بنگالی و تنورچه، یکی از گران‌ترین وعده‌های غذایی در رستوران‌های سیستان و بلوچستان است یا کباب برنجی از کباب‌های پرطرفدار خراسان به حساب می‌آید.

آش

آش

آش، بیشتر برای ما ایرانی‌ها غذای مخصوص روزهای سرد و بارانی پاییز و زمستان است. تقریبا باید گفت هر شهر ایران، آش مخصوص به خودش را دارد.

آش رشته، آش دوغ و آش شله قلمکار مشهورترین این آش‌ها هستند، اما اگر کسی روزی خواست آش جدیدی امتحان کند چه نوعی بپزد؟ یکی از این پیشنهادها، آش ترخینه است که از ترکیب بلغور جو و گندم در دوغ درست می‌شود. لرستانی‌ها و کرمانشاهی‌ها علاقه زیادی به این آش دارند. رشتی‌ها، آش معروفی به اسم آش ترش دارند که داخل آن نخود، اسفناج، لوبیا، کشمش، پرزردآلو و آلوچه می‌ریزند.

آش معروف شیرازی‌ها آش سبزی‌ست که داخل آن گوشت هم اضافه می‌شود. در همدان و استان مرکزی به وقت درآمدن خیار چنبر، آش آن را می‌پزند. علاوه بر خیار چنبر، مواد دیگر آن شامل لوبیا، نخود و بلغور هم می‌شود. در استان مرکزی، آش قره‌قورت هم روزی طرفداران زیادی داشته است. یزدی‌ها، آش شولی را با دنیا عوض نمی‌کنند و زنجانی‌ها یک نوع آش با شیر می‌پزند که به آن آش شیر می‌گویند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ غذایی که برای خوردنشان باید سفر کرد

از باقلاقاتوق تا مرغ ترش

مرغ ترش

چند وقت پیش گردشگری که به ایران آمده‌ بود در تلگراف نوشت که ایران مقصدی خوشمزه برای توریست‌هاست. بی‌دلیل هم نیست که سفره گیلانی‌ها در یونسکو ثبت جهانی شده است.

استان گیلان با ۱۷۰ نوع غذای محلی، نخستین استان ایران از نظر تنوع غذایی‌ست. به خاطر همین موضوع هم خانه‌دارن گیلانی هیچ‌وقت درگیر این سوال نمی‌شوند که «شام چی بپزند؟». شاید بتوانیم بگوییم که معروف‌ترین غذای شمالی شامل مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتق و میرزا قاسمی می‌شود.

پختن باقلاقاتق نیاز به باقالای خاصی به اسم باقالی کشاورزی دارد و در آن از شوید، سیر و تخم مرغ هم استفاده می‌شود. پختن مرغ ترش هم نیازمند سبزی محلی است که باید از رشت یا شهرهای دیگر گیلان خرید. البته در تهران و بازار تجریش هم می‌توان سبزی محلی پیدا کرد.

شهرت این غذاها باعث شده که بیشتری‌ها در ذهنشان تصویر مبهمی از آن داشته باشند، اما معمولا محتویات بیشتر غذاهای شمالی را از اسمشان نمی‌توان حدس زد. ترش‌تره، چغرتمه، گمج کباب، اشپل، کال کباب، غورابیج و نازخاتون، خورشت‌هایی هستند که با روش‌های مختلفی هم درست می‌شوند. شمالی‌ها علاقه زیادی به بادمجان کبابی دارند برای همین هم غذاهای زیادی مثل میرزاقاسمی یا کال کباب را با بادمجان کبابی می‌پزند.

دیزی

دیزی

اگر یک مهمان خارجی داشته باشیم و بخواهیم خوشمزه‌ترین غذای ایرانی را به او معرفی کنیم احتمالا دیزی پیشنهاد خوبی‌ست. کنار دیزی باید نان مناسب برای تیلیت کردن قرار بدهیم. همچنین ترشی و دوغ، از خوردنی‌های ضروری جانبی دیزی هستند.

برای پختن دیزی قهوه‌خانه‌ای از گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا، پیاز، رب و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. با این حال شمال غرب کشورمان دیزی بزباش را ترجیح می‌دهند. در این غذا لیمو عمانی و ادویه‌هایی می‌ریزند که  خاطره قیمه و قرمه‌سبزی، دو تا از خوشمزه ‌ترین غذاهای ایرانی را در ذهن‌مان زنده کنند.

کوفته

کوفته تبریزی

به تعداد روستاهای آذربایجان شرقی کوفته متنوع وجود دارد. معروف‌ترین کوفته، کوفته تبریزی‌ست که در آن از برنج، سیب زمینی، گوشت، تره و مرزه، برنج و لپه استفاده می‌کنند. داخل کوفته هم آلو و زرشک، مغز گردو  و پیازداغ می‌ریزند.

این کوفته‌های بزرگ را با سس گوجه و زعفران که ته مزه آلو خورشتی دارد سرو می‌کنند. قبلا در شهرهای دیگر هم به ندرت، خوردن کوفته‌های محلی رواج داشته است. مثلا کوفته ریزه یا کوفته شیرین در کرمانشاه، کوفته نخودچی در لرستان و کوفته همدانی در ظاهر شبیه به کوفته تبریزی هستند، اما در محتویات تفاوت‌های اندکی با هم دارند.

دلمه

دلمه برگ مو

مردم ترکیه به دلمه علاقه زیادی دارند و خاستگاه دلمه‌های برگی که می‌خوریم هم، همین کشور است. یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی هم شامل همین دلمه‌های برگ مو می‌شود که برخی آن را شیرین و برخی دیگر آن را ترش می‌پسندند، اما در نهایت محتویات داخل‌شان به هم دیگر نزدیک است.

یکی دیگر از دلمه‌های معروف هم داخل فلفل دلمه‌ای یا بادمجان درست می‌شود. دلمه کلم اگرچه خیلی مشهور نیست، اما در برخی از نقاط کشورمان پرطرفدارتر از دلمه برگ مو است.

دلمه کلم شبیه به باقلواهای لبنانی است و داخل آن سرکه و شکر می‌ریزند تا مزه ملسی پیدا کند. دلمه را حتی می‌توان با کاهو و کدو حلوایی هم درست کرد. مواد داخل دلمه معمولا اهمیت بیشتری از ظاهر آن دارد. بیشتر ما ایرانیان داخل دلمه را با گوشت، سبزی دلمه، برنج، لپه، زرشک و گاهی گردو پر می‌کنیم.

ته‌چین

ته چین

باید این گزارش را با نام و یاد ته‌چین، یکی از معروف‌ترین غذاهای خوشمزه ایرانی به اتمام برسانیم. ته‌چین را یا با مرغ و گوشت یا با ماهی می‌پزند. گاهی این غذا را به شکل کیک در ماهی‌تابه درست می‌کنند و گاهی شبیه به برنج‌های دیگر در قابلمه.

بعضی‌ها دوست دارند که لای برنج‌شان علاوه بر مرغ، یک لایه هم اسفناج سرخ شده بریزند. یکی از ته‌چین‌های معروف، ته‌چین مرغ و بادمجان شیرازی است. در این مدل بادمجان سرخ شده و مرغ ریش ریش شده را لای برنج می‌گذارند. ته‌چین‌هایی هم که در قابلمه پخته می‌شود از نوع ساده و با مرغ ریش ریش شده هستند.

نوشته خوشمزه ترین غذاهای ایرانی کدامند؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *