خانواده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بزرگ‌تر شد

با اضافه شدن ۸ ژئوپارک جدید از ۷ کشور جهان، تعداد ژئوپارک‌های یونسکو به عدد ۱۴۸ رسید.

hdskh: علی‌رضا امری‌کاظمی، عضو هیأت ارزیابان رسمی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، به ایسنا خبر داد: هیأت اجرایی یونسکو در آخرین نشست خود با پیشنهاد شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو برای پیوستن ۸ ژئوپارک جدید از ۷ کشور جهان به شبکه جهانی موافقت کرد.

وی افزود: اکنون ۱۴۸ ژئوپارک از ۴۱ کشور جهان در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو قرار دارد. نکته قابل توجه اضافه شدن ۳ کشور جدید از آمریکای جنوبی (پرو، شیلی و اکوادور) به کشورهای دارای ژئوپارک جهانی است.

امری‌کاظمی گفت: هیأت اجرایی یونسکو با افزایش محدوده ۳ ژئوپارک جهانی از کشور چین نیز موافقت کرد. چین بیشترین تعداد ژئوپارک جهانی و ملی را دارد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم یادآور شد: ایران دارای تنها یک ژئوپارک جهانی یونسکو در جزیره قشم است و دو منطقه ارس و طبس در حال آماده سازی مقدمات برای ارسال پرونده در سال جاری هستند.

یونسکو «ژئوپارک» را اینطور تعریف کرده است: منطقه‌ای با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی کمیاب و برجسته در محدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی خود نقش مؤثری ایفا کند. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی دارای آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی دیگر باشد.

The post خانواده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بزرگ‌تر شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *