خاص ترین خانه های تاریخی اصفهان

معرفی اصفهان

اصفهان یکی از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهرهای تاریخی ایران است و به دلیل جاذبه های تاریخی و اماکن زیبایی که دارد به نصف جهان شهرت یافته است. هر ساله گردشگران و مسافران زیادی برای دیدن آثار تاریخی و باستانی اصفهان و فرهنگ و آداب و رسوم زیبای آن به این شهر سفر می کنند و یکی از مراکز مهم گردشگری در ایران محسوب می شود.

خانه ها تاریخی بسیار زیبایی در شهر اصفهان وجود دارد که هر کدام مربوط به دوره ای از تاریخ این سرزمین پهناور بوده اند و نشان از قدمت اصفهان می باشند. امروزه از این خانه های تاریخی به دلیل ساختار و شکل منحصر به فردی که دارند به عنوان رستوان، کافه و هتل استفاده می شود که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است، همچنین بخشی از این خانه ها به موزه تبدیل شده است که در ادامه به معرفی این خانه های تاریخی خواهیم پرداخت.

روش های مختلفی برای سفر به اصفهان وجود دارد که بهترین آن ها استفاده از هواپیما می باشد و نیاز است مسافران از چندین روز قبل رزرو بلیط هواپیما اصفهان را در برنامه خود قرار دهند، در پایان در رابطه با سایر روش های مسافرت به اصفهان بیشتر توضیح می دهیم. به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان

  • خانه دهشتی اصفهان

این خانه یکی از خانه های تاریخی شهر اصفهان است که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد و امروزه با تغییر کاربری به کافه هوگو تبدیل شده است. کافه هوگو یکی از بهترین کافه های اصفهان است که مشتریان زیادی به ویژه در فصل تابستان دارد. خانه دهشتی اصفهان در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسیده است.

آدرس: اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب الرحمه کوچه ۱

  • خانه امین التجار

خانه امین التجار از معروف ترین خانه های تاریخی اصفهان است که مالک آن از تاجران مشهور اصفهانی به نام سید حبیب الله امین التجار اصفهانی می باشد. او فعالیت های سیاسی و اقتصادی بسیاری داشت. علاوه بر این خانه آثار تاریخی دیگری از وی در تخت پولاد، بازار بزرگ اصفهان، خیابان ملک و تیمچه ملک به چشم می خورد. قدمت این خانه به دوره صفویه بازمیگردد و به ثبت ملی رسیده است.

  • خانه شیخ الاسلام

یکی از منحصر به فرد ترین خانه های تاریخی اصفهان خانه شیخ الاسلام می باشد که در زمان قاجاریه شاه عباس آن را به دخترش تقدیم نمود. امروزه از این خانه بیشتر برای برگزاری مراسمات مذهبی و شهادت از جمله مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام استفاده می شود.

آدرس: اصفهان، چهارراه تختی، خیابان جمال الدین عبد الرزق، کوچه شیخ الاسلام

  • تاریخی بخردی اصفهان

این خانه تاریخی هر ساله نظر گردشگران زیادی به خود جلب می کند و قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد. در دوره های تاریخی متعددی از این بنا به  عنوان کاروانسرا استفاده می شده است.

آدرس: اصفهان، منطقه سنبلان

  • خانه ملا باشی

قدمت خانه ملا باشی به دوره زندیه و قاجاریه باز می گردد. در گذشته این خانه کاربرد فرهنگی مذهبی داشته و از یک حیاط بیرونی، ورودی مستقل و اتاق کار تشکیل شده است که در اتاق کار به مراجعین خدمت رسانی می شد.

آدرس: اصفهان، خیابان ملک، کوچه پشت بارو

  • خانه مشروطیت اصفهان

اصفهان

قدمت خانه مشروطیت به دوره قاجاریه باز می گردد و به دست فردی به نام نوالله نجفی که از معماران مشهور آن زمان بود ساخته شد. این خانه محل برگزاری اولین نشست های مشروطیت بوده است و از نظر تاریخی از بناهای بسیار مهم ایران می باشد زیرا انقلاب مشروطه از اتفاقات مهم تاریخ ایران بوده که تاثیرات فراوانی بر سرنوشت ایران داشته است.

آدرس: اصفهان، محله حسن آباد، خیابان نشاط

  • خانه شهشهانی

این خانه در سال ۱۲۷۶ توسط خانواده شهشهانی در محله ای به همین نام ساخته شد. در آن دوره تاریخی شاه نشینی در اصفهان رواج داشت و بسیاری از افراد سرشناس و معتمدین در محله شهشهانی زندگی می کردند. خاندان شهشهانی نسل به نسل از این خانه حفاظت می کنند و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان

  • خانه سوکیاس

این خانه در زمین وسیعی به اندازه ۹۲۰ متر مربع ساخته شده است و دارای ساختار و بخش های جذابی می باشد. از مهم ترین ویژگی های این خانه می توان به تزئینات چوبی سقف، نقاشی ها و تنگبری ها و تالار مرکزی با شکوه آن اشاره نمود.

آدرس: اصفهان، محله جلفا، خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگ تراشها

  • خانه جناب

این خانه توسط محمد حسین میرزا پدر سلطنت خانم نزدیک به ۲۰۰ سال پیش بنا شد و مالک آن میر سید علی جناب نوه سلطنت خانم می باشد. این خانه در گذشته از چندین حیاط و ساختمان بسیار بزرگ و زیبا تشکیل شده بود اما امروزه بخشی از این حیاط ها را به ساختمان های مسکونی تبدیل کرده اند که تعدادی از آن ها به فروش رسیده است. میر سید علی جناب تا سال ۱۳۹۴ در یکی از همین خانه ها زندگی می کردد و آن ساختمان همان ساختار و حالت گذشته خود را حفظ کرده است در حالی که سایر بخش های مجموعه کاملا بازسازی شده اند.

آدرس: اصفهان، محله سینی پایینی، خیابان عبد الرزاق

  • خانه دکتر اعلم اصفهان

قدمت این خانه به دوره قاجاریه باز می گردد و یکی از زیبا ترین و با شکوه ترین خانه های تاریخی اصفهان محسوب می شود. سرتا سر خانه با گچ بری های تزئینی و ستون های سنگی و منبت کاری های زیبا پوشیده شده است. علاوه بر زیبایی ساختمان عبور یک حوض از میان خانه و امتداد آن در حیاط و باغچه های زیبای دو طرف آن موجب شده است که منظره ای زیبا خلق نماید که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید و توانسته جلوه ای خاص به تالارهای شمالی و جنوبی ببخشد.

آدرس: اصفهان، خیابان عبد الرزاق، محله پشت بارو، بن بست زرگرها

  • خانه حقیقی

این بنای تاریخی در زمان صفویه ساخته شده است و از آثار بی نظیر آن زمان می باشد که در میان خانه های ساخته شده در آن زمان مشهور بود و شکوه و جلوه ای منحصر به فرد داشت. قبل از پیروزی انقلاب بخش هایی از این بنا بازسازی شد، چندین سال پیش نیز دوباره بخش هایی از خانه مورد بازسازی قرار گرفت. این بنا به نحوی ساخته شده است که با وارد شدن به آن می توان مجموعه کاملی از نشانه های دوران صفویه را دید و طرفداران بسیاری دارد.

آدرس: اصفهان، چهار راه تختی، چهار باغ پائین، کوچه پردیس

روش های رفتن به اصفهان

با توجه به فاصله مکانی شما از شهر اصفهان روش های مختلفی برای سفر به این شهر وجود دارد. خیلی از افراد ترجیح می دهند که با استفاده از هواپیما به سفر روند و مدیریت زمان برای آن ها بسیار اهمیت دارد از این رو باید بلیطهواپیمااصفهان را تهیه کنند. برخی از افراد نیز علاقمند به سفرهای زمینی هستند و به صورت آنلاین بلیط قطار اصفهان را برای تاریخ مورد نظرشان رزرو می کنند.

مدت زمان سفر با قطار در مقایسه با هواپیما طولانی تر است اما به جهت ویژگی هایی که دارد بسیار راحت است و فرد طولانی بودن مسیر را کمتر احساس خواهد کرد و می تواند با دیدن مناظر بکر و زیبا از مسیر سفر لذت ببرد.

سفر با اتوبوس نیز برای افرادی که کنترل هزینه سفر برایشان اهمیت دارد می تواند انتخاب خوبی باشد هر چند مقداری خسته کننده است اما مقرون به صرفه می باشد، این افراد می توانند با مراجعه به آژانس های مسافرتی و یا به صورت اینترنتی بلیط اتوبوس اصفهان را خریداری نمایند.

بهتر است هنگام سفر با اتوبوس یکی از کتاب های مورد علاقه خود را به همراه داشته باشید یا به موسیقی گوش دهید یا با استفاده از گوشی فیلم مورد نظر خود را تماشا کنید و به نحوی خود را سرگرم نمایید تا سفر لذت بخش تری را تجربه نمایید و طولانی بودن مسیر شما را خسته نکند.

منبع : اسپاتنا

نوشته خاص ترین خانه های تاریخی اصفهان اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *