جنگل فندقلو، جنگلی با گل‌های بابونه

یکی از زیباترین جنگل های ایران، جنگل فندقلو است، جنگلی در نزدیکی گردنه حیران که بهارها با گل‌های بابونه فرش می‌شود.

جنگل فندقلو کجاست؟

جنگل فندقلو

غربی‌ترین بخش جنگل‌ های هیرکانی، جنگل فندقلوست که در نزدیکی دره حیران و جنوب نمین قرار گرفته.

سرراست‌ترین راه رفتن به جنگل فندقلو این است که از تهران تا اردبیل برویم. از اردبیل که به‌طرف آستارا حرکت کنیم، تابلوی راهنمای جنگل را قبل از نمین می‌بینیم. از تهران تا این جنگل حدود ۸ ساعت راه است. همچنین می‌توانیم در گردنه حیران روستای گیلده را پیدا کنیم که راه جنگل از آن می‌گذرد.

گزینه‌ بعدی این است که از گیلان بگذریم. اتوبان کرج را تا قزوین، منجیل، رودبار، خلخال و اردبیل ادامه بدهیم تا سر از جنگل درآوریم. این مسیر طولانی‌تر است و ۹ ساعتی طول می‌کشد.

در گردنه حیران تله‌کابینی وجود دارد که به جنگل دسترسی دارد. باید ماشین را در پارکینگ پارک کنیم و با تله‌کابین به بالای جنگل برویم.

از جنگل فندقلو تا فرودگاه اردبیل ۴۰ دقیقه و تا نمین نیم ساعتی راه است.

وسعت این جنگل حدود ۲۵ کیلومتر است و ارتفاعش از سطح دریا ۱۵۰۰ متر است که به ۱۸۵۰ هم می‌رسد.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

فندقلو

این جنگل میلیون‌ها سال عمر دارند و بخشی از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آیند. همانطور که از اسم جنگل هم می‌شود فهمید، تا دلتان بخواهد اینجا درخت فندق هست. حدود یک چهارم از درختان این منطقه، فندق وحشی دارند. البته در این جنگل، ۱۹ گونه درخت دیگر هم هست، مثل راش، ممرز، تمشک، ترشک، بیدمشک، بلوط، راش، ازگیل، به و سیب وحشی.

حیوانات زیادی هم بین این درختان انبوه زندگی می‌کنند، مثل خرس قهوه‌ای و سمور. پرنده‌ها در بین شاخ و برگ درختان لانه دارند و کبک و عقاب طلایی هم در فندقلو پیدا می‌شود.

پیست اسکی فندقلو

پیست اسکی فندقلو

تابستان‌ها بازار اسکی در مرتع‌های سبز این جنگل داغ می‌شود. زمستان‌ها هم می‌شود برای اسکی روی برف برنامه‌ریزی کرد. پیست اسکی فندقلو مجهز است و امکانات کافی برای اقامت دارد.

آبگرم مشه سویی

یکی از جاذبه‌های جنگل فندقلو، آبگرم نمین است که اسمش را مشه سویی گذاشته‌اند، آب گرمی که خاصیت درمانی هم دارد.

آبگرم نمین ۱ ساعت و نیم پیاده‌ تا دامنه‌ کوه با روستای گیلده فاصله دارد. این مسیر مالرو است. با رفتن به آبگرم می‌توانیم از آبشاری هم که آن حوالی‌ست، دیدن کنیم و مدتی را کنارش بگذرانیم.

جشنواره گل‌های بابونه

جشنواره گل های بابونه

روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد که روز جهانی گل و گیاه است، در این جنگل‌، جشنواره گل‌های بابونه برپا می‌شود و زمین از گل‌های زرد بابونه پوشیده می‌شود. اینجا صد نوع گیاه رشد می‌کند که بعضی از آنها مثل بابونه یا بومادران خاصیت درمانی دارند. در این جشنواره صنایع دستی مردم محلی هم می‌فروشند.

بهترین فصل سفر

تابستان‌ها دوست داریم از گرما به یک جای خنک و باصفا پناه ببریم. پس رفتن به این جنگل در فصل گرما خیلی می‌چسبد، البته در بعضی از سال‌ها تابستان اردبیل فرقی با جاهای دیگر ندارد. بنابراین باید دمای هوا را قبل از سفر چک کرد. بهار و اواخر تابستان بهترین فصل سفر به اینجاست.

اگرچه پاییز این جنگل هم تماشایی‌ست و هنوز هوا خیلی سرد نشده.

جاذبه‌های نزدیک

تله_کابین_حیران

تله کابین حیران: اگر از مسیر دیگری به جنگل آمده باشیم، خوب است در راه برگشت سوار تله کابین حیران شویم. تله کابین حیران از سال ۱۳۹۰ رونق گرفته. این تله‌کابین در کیلومتر ۳۵ جاده آستارا-اردبیل، در منطقه معروف به حاجی امیر است.

دریاچه سوها:دریاچه‌ سوها یا سوا یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که نزدیک نمین و جنگل فندقلو قرار گرفته. از اردبیل به‌طرف روستای بریس و نیارق و بعد روستای سوها باید برویم. حدود ۵ کیلومتر از راه خاکی‌ست، اما مشکلی پیش نمی‌آید. اطراف دریاچه از چمن پوشیده شده و خیلی باصفاست.

دریاچه سوها

کجا اقامت کنیم؟

در تله‌کابین حیران و پیست اسکی فندقلو امکان اقامت برای گردشگران وجود دارد. در جنگل هم یک مجتمع اقامتی هست که امکانات کافی برای کمپینگ دارد. اگر هوس کمپینگ به‌ سرمان زد، لباس خیلی گرم و پتوی اضافی هم لازم داریم.

بعضی‌ها بعد از چند ساعت گشت‌وگذار در جنگل، ترجیح می‌دهند به اردبیل بروند و شب را آنجا بمانند. در اردبیل چند هتل ۳ ستاره هست که قیمت متفاوتی دارد. کمترین قیمت رزرو هتل در اردبیل ۵۲ هزار تومان است. در روستای حیران هم می‌توانیم خانه یا ویلا اجاره کنیم.

قیمت‌ها مربوط به آذر ماه ۱۳۹۷ هستند.

عکسها: خبرگزاری ایسنا

نوشته جنگل فندقلو، جنگلی با گل‌های بابونه اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *