جشن نوروز در کشورهای آسیای مرکزی

نوروز 98

بسیاری دیگر از کشورهای آسیایمرکزی در روزهای پایانی سال به‎دنبال تدارکات جشن نورز ۹۸ خواهند بود زیرا جشن نوروز یک جشن باستانی است که نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای آسیای مرکزی نیز جشن گرفته می‎شود.. در واقع عید نوروز در قدیم، توسط یکی از پادشاهان ایرانی بنیان گذاشته شد و از آن زمان تاکنون مردم ایران و چند کشور دیگر در آسیای مرکزی آن را جشن می‎گیرند. درواقع نوروز یک فستیوال شاد و زیبا و رنگارنگ است. اولین روز در سال جدید را به جز ایرانیان مردم کشورهایی مانند ترکیه، ازبکستان، قرقزستان، ترکمنستان و… نیز جشن می‎گیرند.

عید نوروز در ایران به‎معنای روز جدید است. یکی از نام‎های عید نوروز در ترکیه “مارت دوکوزو” به معنای نهم مارس می‎باشد. نوروز را در واقع فارس‎ها به ترک‎های معرفی کردند و امروز این جشن به یکی از سنت‎های آنها تبدیل شده است.

پارس توریسم سعی دارد به شما نمونه‌‎هایی از کشورهایی را که نوروز را جشن می‎گیرند؛ به شما معرفی کند. با ما همراه باشید.

ترکیه

نوروز 98

نوروز به نام‎های مختلفی در ترکیه شناخته می‎شود. نوروز سلطان”، “سلطان نوروز” و ” مارت دوکوزو چند نمونه از این نام‎هاست. مراسم نوروز در ترکیه اهمیت زیادی دارد. آنها یک روز قبل از نوروز خانه تکانی می‎کنند؛ غذا آماده می‎کنند؛ نان قندی، کیک اسفناج و شیرینی می‎پزند؛ روز عید از خواب بیدار می‎شوند قبل از هرچیز به مردگانشان سر می‎زنند و سپس تا صبح در کنار آشنایان جشن می‎گیرند و همه باید در این جشن شرکت کنند. نوروز از نظر ترک‎ها یعنی پایان زمستان و شروع سال جدید.

تور ترکیه در نوروز علاوه بر اینکه جذابیت‎های همیشگی را دارد می‎تواند امکان لمس تشابهات فرهنگی بین ایران و ترکیه را از نزدیک به شما بدهد.

ازبکستاننوروز 98

 

ازبکستان نیز یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که مردم آن نوروز را جشن می‎گیرند. اولین روز سال جدید در سمرقند و بخارا جشن گرفته می‎شود. همانطور که می‎دانید در سال‎های دور سمرقند و بخارا جزو ایران بوده و به‎همین دلیل رسوم و سنت‎های ایرانیان را به ارث برده است. نوروز نیز یکی از این سنت‎ها است. مراسم نوروز در ازبکستان همراه با نوازندگی و سوارکاری برگزار می‎شود. همچنین در جشن نوروز دست‎فروشانی هستند که مردم را سرگرم می‎کنند. غذای مخصوص عید در ازبکستان نوعی برنج همراه با چای و میوه است.

آذربایجان

نوروز 98

در کشور آذربایجان جشن نوروز ۳روز طول می‎کشد. به جز این ۳روز مردم آذربایجان چهارشنبه‎های آخر سال را نیز مانند جشن چهارشنبه سوری ایرانیان جشن می‎گیرند. همچنین آنها رسم دارند آخرین سه‎شنبه سال را با در دست داشتن غذاهایی مانند حلوا و برنج به دیدار مردگان بروند. از دیگر رسوم مربوط به نوروز در آذربایجان خانه تکانی، تهیه ۷نوع آجیل و.. است. همچنین مردم آذربایجان یک رسم جالب دارند که در آن جوانان در چهارشنبه آخر سال در دل خود یک آرزو می‎کنند و سپس پشت دیوار همسایه فال‎گوش می‎ایستند اولین کلمه‎ای که بشنوند تعبیر آرزوی آنهاست.

ترکمنستان

نوروز 98

مردم ترکمستان نیز مانند ایرانیان اولین روز سال را نوروز می‎نامند. از یک هفته قبل از عید خانه تکانی می‎کنند. غذاها و شیرینی‎های مخصوص برای عید درست می‎کنند.آنها معتقدند اگر سفره شب عیدشان رنگین و پر از غذاهای متفاوت باشد سال پر برکتی خواهند داشت. آنها همچنین یک مراسم سمنو پزان که مخصوص عید است نیز، دارند.

کشورهای زیادی دیگری نیز هستند که نوروز ۹۸ را مانند ایرانیان جشن خواهند گرفت. این کشورها بهترین گزینه برای سفر نوروزی کسانی هستند که دوست دارند فرهنگ‎های مشترک با فرهنگ ایران را از نزدیک تماشا کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید زودتر مقدمات سفر به یکی از این کشورها را فراهم کنید.

نوشته جشن نوروز در کشورهای آسیای مرکزی اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *