جشن جهانی شدن قنات بلده در فردوس برگزار شد

جشن جهانی شدن «قنات بلده» روز پنجشنبه در دومین روز از برگزاری نخستین سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس در این شهرستان برگزار شد.

ایرنا :نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: در کنار جهانی شدن قنات بلده فردوس باید از ظرفیت گردشگری این قنوات هم در سطح کشوری استفاده کرد.

محمدرضا امیرحسنخانی افزود: قنات بلده یک دانش فنی است که جهانیان نزد این هنر سر تعظیم فرود آورده اند.

وی بیان کرد: در قنات بلده کار مهندسی بسیار خوبی انجام شده و هنوز هم با گذشت سال‌ها پایدار است و مردم منطقه، بهره بردار و حافظ این قنات هستند.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید آب ای سی ۴۰۰ به روش گذشته استفاده شود بلکه باید استفاده از آب و روش‌های آبیاری و کشت ما تغییر و بهینه شود.

وی با اشاره به اینکه طرح منطقه گردشگری باغستان در مجلس هفتم کلید خورده است یادآور شد: از آن زمان تاکنون کار زیادی در قنات بلده انجام نشده و ظرفیت گردشگری این منطقه مغفول مانده است.

امیرحسنخانی عنوان کرد: باغستان باید به موتور محرک گردشگری شهرستان فردوس تبدیل شود و مردم باید به اندازه کافی گردشگر و اقامتگاه بوم‌گردی داشته باشند.

نماینده استاندار خراسان جنوبی هم در این همایش به نقش مدیریتی قنات بلده فردوس اشاره کرد و گفت: نقش مدیریتی این قنات بسیار مهم است و باید الگویی برای توسعه همه جانبه این خطه باشد.

حمید حلاج مقدم تصریح کرد: موقوفات در دوران مختلف به واسطه نیات واقفان شکل گرفته و ۲ هزار و ۵۰ فنجان به گونه‌ای وقف شده که چهار طبقه سادات، علما، صلحا و فقرا از آب بلده نفع اقتصادی ببرند و امروز در شرایط اقتصادی مملکت، می‌تواند عامل توسعه و محرک باشد تا عملاً هیچ فقیری نداشته باشیم به شرطی که نیت خیرخواهانه واقفان بدرستی انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: برای ما جغرافیا مهم نیست، مرزبندی مناطق و شهرها اهمیت نداره بلکه ظرفیت گردشگری یک منطقه و شهر مورد توجه است.

حسن رمضانی افزود: تاکنون ۱۴ مجوز اقامتگاه بوم گردی برای منطقه گردشگری باغستان صادر شده و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده و سه میلیارد تومان هم تا چند روز آینده پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: از زمان جهانی شدن قنات بلده تاکنون مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در منطقه باغستان و بویژه قنات بلده هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: فصل خوبی برای قنات بلده در اعتبارات ملی دیده شده و در میراث فرهنگی هم شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

وی افزود: سال آینده شاهد راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در منطقه گردشگری باعستان خواهیم بود تا نیاز گردشگران ورودی برای تهیه سوغات و صنایع دستی منطقه برطرف شود.

در جشن جهانی شدن قنات بلده از تمبر قنات جهانی بلده و لوح ثبت قنات جهانی بلده نیز رونمایی شد.

قنات بلده فردوس در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ در یونسکو ثبت جهانی شد.

نخستین سمپوزیوم قنات بلده فردوس روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه، همزمان با هفته جهاد کشاورزی در شهرستان فردوس برگزار شد.

The post جشن جهانی شدن قنات بلده در فردوس برگزار شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *