جای خالی «گردشگری غذا» در صنعت توریسم ایران

 «گردشگری غذا» هر چند مقوله ای نوپا در ادبیات گردشگری دنیاست، اما گردش مالی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلاری آن بسیاری از کشورها را به برنامه‌ریزی در این مسیر ترغیب کرده؛ امری که به نظر می رسد در کشور ما همچنان مغفول است.

ایرنا: «گردشگری غذا» در واقع نمایانگر آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری است و برای گردشگرانی که از نقاط مختلف جهان به کشورهایی با فرهنگ و سنت های غذایی متفاوت سفر می‌کنند، دارای جذابیت است.

«گردشگری غذا» نخستین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی با کاربرد عبارتی با عنوان «گردشگری خوراک و پختنی ها» توسط اریک ولف، مدیر اتحادیه بین المللی توریسم غذا، رایج شد و در مدت کوتاهی به بخشی از صنعت چندهزار میلیارد دلاری گردشگری جهان تبدیل شد؛ امروزه سفر برای غذا یکی از انگیزه‌های گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان است.

ایران نیز به دلیل برخورداری از تاریخ چندهزارساله سنت ها و آداب متنوع پخت و پز در مناطق مختلف آن، از جمله کشورهای دارای ظرفیت های منحصربفرد در حوزه «گردشگری غذا»ست که تاکنون گام های موثری در این زمینه برنداشته است.

البته نباید از این حقیقت نادیده گذشت که مناطق مختلف ایران همه ساله شاهد برگزار جشنواره های غذاست، اما تبدیل شدن این رویدادهای فرهنگی به جاذبه گردشگری غذا، نیازمند برنامه ریزی و مدیریت منسجمی است که تاکنون آن چنان که باید، ندرخشیده است.

از سوی دیگر صنعت رستوران داری به عنوان یکی از اضلاع حیاتی صنعت گردشگری و زیربنای توسعه «گردشگری غذا» نیز در کشورمان همگام با جهان پیش نرفته، به گونه ای که برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند بیش از ۵۰ دصد رستوران ها به دلیل ضعف مدیریت و ناآشنایی با اصول مشتری مداری موجب ریزش مشتریان خود می شوند.

«گردشگری غذا» در ایران ناشناخته است

رئیس انجمن علمی بازاریابی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اهمیت توجه به گردشگری غذا در کشورمان، گفت: هنوز هم واژه گردشگری غذا در کشورمان بیگانه است، در حالی که در جهان میلیاردها دلار سود در این حوزه رد و بدل می‌شود.

محمد فاریابی با اشاره به اهمیت صنعت رستوران‌داری و گردشگری غذا در جذب توریست، افزود: به حضور اساتید برجسته و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در حوزه رستوران‌داری، نیاز داریم تا رستوران‌داران، بازاریابان و دست‌اندرکاران این حوزه آموزش دیده و با دلگرمی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

وی به سه هدف مدیریت استراتژیک حوزه رستوران‌داری در جهان امروز تحت عنوان “بقاء، رشد و سودآوری” اشاره کرد و گفت: برخی رستوران‌داران برای بقاء، برخی برای رشد و برخی نیز برای سودآوری مدیریت می‌کنند که هر سه نوع مدیریت نیازمند توجه به علم بازاریابی است.

رئیس انجمن علمی بازاریابی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که برای جذب مشتریان هوادار در رستوران باید بر نقطه رضایت تمرکز کنیم، گفت: باید ارزش‌افرینی را به مشتری هدیه دهیم.

وی با اشاره به این‌که ایران، یکی از غنی‌ترین سفره‌های سنتی جهان را داشته و سومین سبک شیوه طبخ غذا نیز ظاهرا به کشورمان تعلق دارد، بیان کرد: بیش از ۴۵ کشور در جستجوی غذای حلال هستند و کشور ما با ظرفیت‌های خود در این حوزه فرصت بسیاری برای جذب گردشگر دارد.

رئیس انجمن علمی بازاریابی آذربایجان شرقی با بیان این‌که گاهی “غذا” انگیزه گردشگر از یک سفر است، افزود: ایران مطبخ خانه‌ای به بلندای تاریخ دارد و باید نشان دهیم که در بازاریابی این صنف نیز همانقدر قدرت داریم.

وی با اشاره به کمبود غذاهای سنتی در فهرست رستوران‌ها نیز افزود: چندسالی است که رستوران‌ها غذاهای سنتی را به فهرست خود اضافه کرده‌اند و توجه به این موضوع امر مهمی است، چراکه گردشگران به دنبال غذای سنتی، فرهنگ و تمایزهای ما هستند که این موضوع نیز نیازمند مدیریت و بازاریابی است.

رشد صنعت رستوران داری مستلزم آموزش آداب تشریفات است

سخنران و مدرس تشریفات کاربردی بین الملل و استاد فن بیان با تاکید بر این‌که باید به گونه‌ای آداب رفتار با گردشگر را به جامعه تعمیم دهیم که هر شهروند یک راهنمای گردشگری باشد، گفت: ارائه اطلاعات به زبان توریست در مناطق گردشگری نیز امر موثری در جذب گردشگر است، چراکه ارائه اطلاعات به زبان توریست، در حقیقت احترام به آن است.

علی‌محمد بیدارمغز با تاکید بر اهمیت توجه به صنعت توریسم با استفاده از ظرفیت‌های مختلف، بیان کرد: در سال ۲۰۰۸، زمانی که اوضاع اقتصادی جهان برهم ریخت، دولت چین بصورت ابتکاری، در مسیر جذب درآمدهای توریستی گام برداشت و عوامل موثر در این امر را به فراگیری آداب ارتباط با گردشگر فراخواند و بر این اساس، امروزه در حوزه درآمدهای توریستی سهم بسیاری دارد.

بیدارمغز با بیان این‌که رستوران‌داری و ارتباط با گردشگران آداب خاص خود را دارد، افزود: زمانی که یک گردشگر و مشتری از آداب و خدمات ارائه شده در یک رستوران رضایت داشته باشد، به عنوان یک سفیر آن مجموعه را تبلیغ خواهد کرد، از این‌رو آداب رستوران‌داری بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر این‌که حتی غذای ناخوب صرفا تا ۱۴ درصد موجب ریزش مشتری می‌شود، اما رفتار بد تا ۶۸ درصد می‌تواند مشتریان یک مجموعه را فراری دهد، افزود: تبلیغات برای هر مجموعه‌ای اهمیت دارد، اما باید درنظر داشت که انواع مختلف تبلیغات ۱۵ درصد در تبلیغ یک مجموعه اثرگذار بوده اما تبلیغ مشتری راضی ۸۵ درصد دراین رابطه موثر است

وی با تاکید بر این‌که رستوران‌ها و به ویژه‌ مجموعه‌های سنتی باید سیستم آنلاین و برخط راه‌اندازی کنند، افزود: این موضوع در راستای رضایت و جذب مخاطب بسیار اثرگذار است.

مدرس تشریفات کاربردی بین الملل با تاکید بر رعایت تشریفات و آداب در صنعت رستوران‌داری، خاطرنشان کرد: تشریفات در این رابطه، به معنی رعایت آداب رفتار با مهمانان است.

وی با تاکید بر این‌ که ایران جزو شش کشور دارای آثار تاریخی قبل از اسلام و قبل از مسیحیت است، اظهار کرد: امنیت کشور شرایط خوبی برای جذب گردشگران این حوزه فراهم می‌کند، اما دانستن آداب و رعایت آن نیز امر بسیار مهمی در این رابطه است.

بیدارمغز با اشاره به سهم اندک کشورمان در درآمدهای توریستی، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها از بیابان گرفته تا قبرستان در راستای جذب گردشگر و ارتقای سهم در توریسم جهانی استفاده می‌کنند، اما کشور ما علی‌رغم ظرفیت‌های بسیاری که دارد، در این رابطه چندان فعال نبوده و نیاز است که تلاش بیشتری در این رابطه داشته باشیم.

شناخت اولویت های مشتریان باید اولویت رستوران ها باشد

شربیانی، مدیر هماهنگی نخستین جشنواره «رستوران منتخب مردم در تبریز» نیز گفت: شناخت ایده آل مشتریان و اولویت آن‌ها درخصوص کمیت یا کیفیت غذاها در شرایط اقتصادی کنونی باید اولویت فعالان رستوران ها به عنوان محل رجوع گردشگران باشد.

وی افزود: جایگاه صنعت رستوران داری در توسعه گردشگری و جذب توریست، ارتقاء سطح آموزش همگام با سطوح بین المللی، یادآوری جایگاه حقیقی فرهنگ غذایی و آداب و رسوم آن در ایران و هم اندیشی در مورد، جای خالی غذاهای سنتی و فراموش شده در منوی رستوران ها، ایجاد راهکارهای جدید و هرچه آسان‌تر برای ارتباط متقابل مشتریان با رستوران ها، دیجیتال مارکتینگ و اهمیت استفاده از آن در رستوران داری، اهمیت ارتباط مستقیم رستوران داران با مدیران صنایع غذایی و تولیدکنندگان و اهمیت برندسازی در صنعت رستوران داری از محورهای اصلی موفقیت در مسیر «گردشگری غذا»ست.

وی از ارزیابی امور کمی و کیفی صنعت غذا و تلاش برای ارائه بهتر خدمات و بالا رفتن سطح رستوران داری اعم از نحوه طبخ غذا، اصول سرو غذا و برخورد پرسنل به عنوان برخی دیگر از شاخص های ضروری توسعه گردشگری غذا در کشور نام برد.

شربیانی تاکید کرد: بسیاری از رستوران‌ها بدون آنکه متوجه بشوند در حال از دست دادن مشتریان خود هستند؛ اغلب آن‌ها زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که یکباره متوجه کاهش آمار فروش شان می‌شوند؛ در این موقعیت تصمیم گیری برای مدیران بسیار سخت می‌شود، زیرا به دست آوردن مشتری جدید نیازمند سرمایه گذاری و تبلیغات گران قیمت است. با این حال هم افراد کمی از مدیران می‌توانند اعتبار گذشته خود را به دست آورند. اینجاست که کنترل کیفیت به صورت دوره‌ای اهمیت خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مدیران رستوران‌ها به فکر راهی جهت دریافت بازخورد مشتریان خود هستند و به صورت مرتب مشتریان خود تشویق می‌کنند تا نظرات خود را در اختیارشان قرار دهند

The post جای خالی «گردشگری غذا» در صنعت توریسم ایران appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *